ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن چه علت‌هایی می‌تواند داشته‌باشد؟

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن یکی از ایرادات شایعی است که شاید شما هم تاکنون تجربه کرده‌اید. در مدل‌های جدید و نو معمولا خبری از این ایراد نیست، اما با افزایش کارکرد خودرو، نشانه‌های ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن یکی از ایرادات شایعی است که شاید شما هم تاکنون تجربه کرده‌اید. در مدل‌های جدید و نو معمولا خبری از این ایراد نیست، اما با افزایش کارکرد خودرو، نشانه‌های لرزش به تدریج پدیدار شده و گاها ممکن است شدت آن به حدی باشد که باعث ناراحتی و اذیت راننده یا دیگر سرنشینان شود. در مطلب حاضر قصد داریم به علل و راهکارهای رفع این ایراد شایع نگاهی گذرا داشته باشیم. اگر این موضوع برای شما مخاطبین گرامی دیجیاتو جذابیت دارد، دعوت می‌کنیم با ادامه مطلب ما را همراهی نمایید.

فرسودگی دسته موتور

فقط در سوپر اتومبیلی مثل فراری F50 موتور مستقیما روی شاسی سوار می‌شود! در خودروهای معمولی، موتور از طریق دسته‌های مخصوصی به شاسی متصل می‌شود. این دسته‌ها دارای قسمت‌های انعطاف‌پذیری بوده و وظیفه دارند لرزش‌ حاصل از کارکرد موتور را به حداقل برسانند.

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن

به مرور زمان این قسمت‌های انعطاف‌پذیر دچار فرسودگی شده و در عملکرد دسته موتور اختلال ایجاد می‌کنند که آن هم می‌تواند به افزایش لرزش‌ خودرو منجر شود.

جایگزینی و تعویض دسته موتور کار آسانی نیست و نیاز به مهارت و ابزارآلات خاص خود دارد. از این رو بهتر است برای چک کردن سلامتی یا تعویض این قطعه به نمایندگی یا تعمیرگاه مراجعه کنید. نکته مهم اینکه استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت می‌تواند لرزش‌های بعدی را به تاخیر بیندازد.

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن

وجود مشکل در سیستم جرقه‌زنی

در هر سیلندر موتور، یک یا دو شمع برای جرقه‌زنی و ایجاد انفجار مخلوط هوا و سوخت وجود دارد. این شمع‌ها هم به مرور کثیف شده و یا خراب می‌شوند که نتیجه آن اختلال در امر جرقه‌زنی و انفجارهای ناقص است.

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن

از آنجایی که شمع خودرو توسط کوئل‌ تغذیه می‌شود، انفجار ناقص داخل سیلندر می‌تواند نتیجه ولتاژ ضعیف کوئل‌ها یا خرابی سیم‌های رابط باشد. چنانچه خودروی شما عمر زیادی دارد و تاکنون نسبت به بررسی سیستم جرقه‌زنی اقدامی نکرده‌اید، لرزش آن احتمالا بی ارتباط با این سیستم نیست. کنترل شمع‌ها، کاری است که در این مرحله خودتان هم می‌توانید انجام دهید، اما اگر ایراد از سایر اجزا باشد، باید به تعمیرگاه سر بزنید.

تراکم ضعیف

حتما می‌دانید آنچه که در یک موتور درون‌سوز نیرو تولید می‌کند، انفجار مخلوط سوخت و هوا و پایین رانده شدن پیستون است. حال اگر یک سیلندر نشتی داشته باشد، فرایند فشرده‌سازی مخلوط سوخت و هوا در داخل آن به خوبی انجام نشده و انفجارهای تولیدی ناقص خواهند بود. این مساله هم به نوبه خود باعث بر هم خوردن تعادل موتور و افزایش ارتعاشات آن می‌شود.

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن

باید دعا کنید که با مشکل نشتی سیلندر مواجه نشوید، چرا که رفع کردن آن نیازمند باز شدن کامل موتور و صرف وقت و هزینه زیاد است، البته چنانچه فرد خوش‌شانسی باشید، احتمالا با تعویض واشر سرسیلندر این مشکل حل خواهد شد. سوپاپ خراب یا رینگ پیستون معیوب نیز ممکن است عامل نشتی باشد.

انژکتور معیوب

برای اینکه موتور بدرستی کار کند، باید میزان معینی از سوخت از باک به داخل سیلندرها منتقل شود. اما با گذر زمان و بنا به دلایلی مثل رسوبات بجا مانده از سوخت، فرسودگی مجاری یا خرابی انژکتور ممکن است در این فرایند اختلالاتی بوجود آمده و با ناهماهنگ شدن انفجار داخل سیلندرها، کار کردن موتور با لرزش همراه باشد.

برای پاکسازی انژکتورها و مجاری انتقال سوخت، مکمل‌ها و افزودنی‌های مخصوصی وجود دارد که البته به عنوان یک راهکار موقت کارساز هستند. چنانچه استفاده از این مواد راه‌گشا نبود، باید کار بررسی و تمیز کردن رسوبات مجاری انتقال سوخت را به یک تعمیرکار زبده سپرد.

مشکلات مربوط به کلاچ

در خودروهای گیربکس دستی، سایش و یا آزاد نشدن کامل کلاچ دیگر عاملی است که می‌تواند در لرزش خودرو دخیل باشد. این ایراد به بخاطر عواملی چون نشت از سیستم هیدرولیک، کابل فرسوده و یا سیلندر اصلی معیوب بروز می‌کند.

درگیر باقی ماندن کلاچ با تحمیل فشار مضاعف به موتور، زمینه‌ساز لرزش خودرو هنگام کار کردن درجا می‌شود. طبیعتا بازبینی مجموعه کلاچ کار هر کسی نیست و نیاز به رفتن به نمایندگی یا تعمیرگاه دارد.

لرزش خودرو هنگام درجا کار کردن

مواردی که در این مطلب برشمردیم، جزو اصلی‌ترین عوامل لرزش موتور هستند. به غیر از این‌ها عوامل دیگری نیز می‌توانند موثر باشند که پرداختن به همه آنها نیاز به مقاله‌ای جداگانه دارد.

آنچه مسلم است اینست که هر چه از عمر خودرو بیشتر سپری شود، نیاز به توجه و رسیدگی‌افزایش پیدا می‌کند. از این رو، برای پیشگیری از سنگین‌تر شدن هزینه‌ نگهداری بهتر است به طور منظم قسمت‌های مختلف را بازبینی کرده و در صورت برخورد به یک قطعه معیوب در اولین فرصت نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی