ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ارتش آمریکا در حال توسعه یک سیستم تشخیص چهره در تاریکی مطلق است

ارتش آمریکا اخیرا یک گام بزرگ به سمت توسعه ربات‌های قاتلی برداشته که می‌توانند در تاریکی ببینند و به شناسایی چهره‌ها بپردازند. DEVCOM، واحد تحقیقات سازمانی ارتش ایالات متحده، اخیرا مستندات مربوط به روند توسعه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۵

ارتش آمریکا اخیرا یک گام بزرگ به سمت توسعه ربات‌های قاتلی برداشته که می‌توانند در تاریکی ببینند و به شناسایی چهره‌ها بپردازند.

DEVCOM، واحد تحقیقات سازمانی ارتش ایالات متحده، اخیرا مستندات مربوط به روند توسعه یک دیتابیس تصویر را منتشر کرده که برای تعلیم دادن یک هوش مصنوعی به کار می‌رود که کارش تشخیص چهره درون تصویرهای حرارتی است.

این سیستم از آن جهت اهمیت دارد که ربات‌ها با استفاده از دید در شب، اساسا قادر به مشاهده در تاریکی هستند، اما تا به امروز هیچ متدی وجود نداشته که به آن‌ها اجازه دهد با استفاده از تصاویر حرارتی، به تشخیص چهره اهداف خود بپردازند. این دیتابیس که از هزاران هزار تصویر ثبت شده در نور عادی و سپس یک ورژن دیگر از همان‌ها در قالب تصاویر حرارتی تشکیل شده، قرار است رویه پیشین را تغییر دهد.

درست مثل هر سیستم تشخیص چهره دیگری، هوش مصنوعی این سیستم می‌تواند براساس چند پارامتر مختلف، تصاویر را دسته‌بندی کند. برای هوش مصنوعی اهمیتی ندارد که تصاویر در شرایط نوری عادی ثبت شده‌اند یا در شب، فقط کافیست آنقدر مثال در اختیارش قرار بگیرد تا در تشخیص چهره‌ها «بهتر» شود. تا جایی که می‌دانیم، این بزرگ‌ترین دیتابیس تصاویر حرارتی در جهان به حساب می‌آید. اما با تنها ۶۰۰ هزار تصویر و مجموعا ۳۹۵ سوژه، این دیتابیس در قیاس با دیتابیس‌های استاندارد تشخیص چهره آنقدرها بزرگ نیست.

نبود اطلاعات کافی به این معناست که هوش مصنوعی در نهایت مهارت چندانی در تشخیص چهره‌ها نخواهد داشت. سیستم‌های تشخیص چهره کنونی در شناسایی چهره هر فردی به جز مردان سفیدپوست ضعیف عمل می‌کند و تصاویر حرارتی نیز شامل جزییاتی کمتر از تصاویر عادی خواهند بود و بنابراین کار برایشان سخت‌تر می‌شودذ.

مشکل حقیقی اینست که دولت ایالات متحده تا به امروز بارها از نرم‌افزارهای تشخیص چهره‌ای رونمایی کرده که در واقعیت‌ آنقدرها خوب عمل نمی‌کنند. در تئوری، چنین دستاوردی می‌تواند به کنترل بیشتر بر میدان‌های نبرد منجر شود، اما در عمل احتمالا به مرگ سیاهپوستان بی‌گناهی منجر شود که توسط پلیس یا پهپادهای شکارچی به اشتباه شناسایی شده و در تاریکی کشته می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohsen aghaz
    mohsen aghaz | ۲۴ دی ۱۳۹۹

    و ما در تلاشیم که بفهمیم لامپ یخچال چطوری خاموش میشه

  • mohsen aghaz
    mohsen aghaz | ۲۴ دی ۱۳۹۹

    و ما سالها در تلاشیم که ببینیم لامپ یخچال چطوری با بسته شدن درب آن خاموش میشود ?

مطالب پیشنهادی