ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بازار کامپیوترهای شخصی در ۲۰۲۰ بالاترین نرخ رشد در دهه اخیر را تجربه کرد

کامپیوترها در سال 2020 نقش مهمی را ایفا کردند و این موضوع باعث شد بازار کامپیوتر در این سال با رشد بسیار زیادی همراه شود. عمر رایانه‌های شخصی (PC) قرار بود 10 سال پیش تمام ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

کامپیوترها در سال 2020 نقش مهمی را ایفا کردند و این موضوع باعث شد بازار کامپیوتر در این سال با رشد بسیار زیادی همراه شود.

عمر رایانه‌های شخصی (PC) قرار بود 10 سال پیش تمام شود اما امسال این بازار اولین رشد بزرگ خود در یک دهه گذشته را تجربه کرده. طبق گزارشِ شرکت تحقیقاتی Canalys عرضه‌ رایانه‌های شخصی در سال 2020 به عدد 297 میلیون واحد رسید که این مقدار نسبت به سال 2019 با افزایش 11 درصدی همراه بوده. این میزان از نظر موسسه «IDC» برابر 302 میلیون دستگاه بوده که از رشد 13.1 درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد فارغ از این اختلاف جزیی. سال 2020 سال بزرگی برای رایانه‌های شخصی به حساب می‌آید و شاهد بزرگترین رشد رایانه‌های شخصی پس از سال 2010 بودیم.

شیوع ویروس کرونا کمک بسیار زیادی به رشد بازار کامپیوتر کرد. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا از طرفی دسترسی به لپ‌تاپ‌ها بسیار سخت شد و از طرفی میزان تقاضای محموله‌های رایانه شخصی افزایش پیدا کرد. طبق گفته‌ رایان ریت از کمپانی IDC کار در خانه و آموزش‌ از راه دور از محرک‌های اصلی رشد در سال گذشته محسوب می‌شوند. در این بین از بازار مصرف هم نباید غافل شد. در واقع رایانه‌های شخصی گیمینگ در این زمان به میزان فروش بسیار خوبی رسیدند و دستگاه‌های مبتنی بر کروم هم برای آموزش از راه دور مناسب بودند.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ مایکروسافت هم به نشانه‌‌های دیگری از بازگشت رایانه‌های شخصی اشاره کرده بود؛ رویکردی که باعث شد تعداد کاربران ویندوز را تا 1 میلیارد نفر افزایش پیدا کند. همچنین مایکروسافت به تازگی برنامه‌های مربوط به سیستم عامل بعدی خودش، ویندوز 10 اکس را اعلام کرد. در ابتدا قرار بود این نسخه از ویندوز برای دستگاه‌هایی با دو صفحه نمایشگر ارائه‌ شود اما مایکروسافت تصمیم خود را عوض کرد و در ابتدا آن را برای دستگاه‌های تک نمایشگره عرضه خواهد کرد.

رایانه‌های شخصی در سال 2020 نقشی مهمی در دیجیتالی شدن سریع شرکت‌ها و دورکاری کارکنان داشتند. «روشاب دوشی» مدیر تحقیقات Canalys تحول دیجیتال جهان در سال گذشته را بی نظیر عنوان کرد و به نقش اساسی و مهم رایانه‌های شخصی در مرکز این تغییر اشاره کرده. مطمئنا رشد بازار کامپیوتر در سال 2020 ثابت کرد که لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی تا حد بسیار زیادی ارزشمند هستند.

بر اساس آمارهای Canalys و IDC بهترین فروشندگان کامپیوتر در سال 2020 به ترتیب لنوو، اچ‌پی و دل بوده‌اند. همچنین اپل با معرفی مک بوک جدید خود که از تراشه‌ جدید M1 پشتیبانی می‌کند توانست مورد استقبال زیادی قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی