ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بزرگ‌ترین ترندهای تکنولوژی در سال ۲۰۲۱ چه خواهند بود؟ ۳۰ متخصص پاسخ می‌دهند

درحالی که اکنون سال دیوانه‌وار ۲۰۲۰ را به پایان رسانده‌ایم، بسیاری از ما همچنان با خستگی ناشی از پاندمی کووید-۱۹ و تبعات آن دسته و پنجه نرم‌ می‌کنیم. البته که اکنون جهان دو واکسن ارزشمند ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

درحالی که اکنون سال دیوانه‌وار ۲۰۲۰ را به پایان رسانده‌ایم، بسیاری از ما همچنان با خستگی ناشی از پاندمی کووید-۱۹ و تبعات آن دسته و پنجه نرم‌ می‌کنیم. البته که اکنون جهان دو واکسن ارزشمند در اختیار دارد و بالاخره می‌توانیم بازگشت آن به حالت عادی را متصور شویم.

اکثر مردم موافقند که در سال ۲۰۲۰ شاهد شکل‌گیری نرمالی تازه در جهان خواهیم بود. با اجبار به جدا شدن از روتین‌هایمان، پاندمی باعث شده که مجبور به تجدید نظر در کار، زندگی و چگونگی ترکیب این دو شویم. تغییراتی که به خاطر پاندمی به وجود آوردیم، در آینده نیز بازتاب‌های فراوان بر تکنولوژی خواهد داشت.

به همین خاطر در این مقاله، به مرور نظرات مدیر عاملان، مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران و دیگر متخصصین راجع به آنچه در سال جاری میلادی در پیش خواهیم داشت می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که از ابتکارات پزشکی و ایده‌های جدید در هوش مصنوعی گرفته تا ابزارهایی که برای حفظ دموکراسی به کار می‌روند، چه چیزی در انتظارمان است. البته که باید این را در نظر داشت که حتی هوشمندانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم می‌توانند غلط از آب درآیند. برای مثال اگر همین مقاله ابتدای سال گذشته میلادی نوشته می‌شد، تقریبا هیچکس نمی‌توانست وقوع یک پاندمی در این وسعت و تبعات اجتناب‌ناپذیرش را پیش‌بینی کند.


فراتر از پاندمی


جف ریچاردز، مدیر همکاری‌ها در GGV Capital

به نظرم چیزی که اکثر مردم طی سال ۲۰۲۱ به سراغش خواهند رفت -خصوصا در نیمه دوم سال که احتمالا حضور یافتن بدون ترس در اماکن عمومی امکان‌پذیر خواهد شد- تکنولوژی‌هایی خواهند بود که مردم را به یکدیگر نزدیک می‌کنند. ما موجوداتی اجتماعی هستیم. خانواده‌های ما، محیط کارمان و سازمان‌های اجتماعی همگی براساس تعاملات انسانی بنا شده‌اند. در سال ۲۰۲۰ تعاملات انسانی از ما گرفته شد و به نظرم مردم شدیدا مشتاق به دست آوردن دوباره آن هستند. دقیقا نمی‌دانیم این ابتکارات که ما را به یکدیگر نزدیک می‌کنند چه هستند، اما اطمینان داریم که کارآفرینان همواره راهی برای تحقق آن خواهند یافت.

نیک ویور، مدیرعامل و هم‌موسس Eero

تا پیش از پاندمی، شاهد تفاوتی محسوس در چگونگی استفاده از وای‌فای خانگی طی روزهای عادی هفته و آخر هفته‌ها بودیم. حالا بسیاری از مردم در حال کار کردن، آموختن و سرگرم نگه داشتن خود در تمام هفت روز هفته هستند. ما عاداتی تازه شکل داده‌ایم و با انجام کارها به صورت مجازی راحت‌تر شده‌ایم. این قطعا منجر به شکل‌گیری روش‌های تازه زندگی برای بسیاری از مردم می‌شود. آخرین تحقیقات نشان داده‌اند که ۴۲ درصد از نیروهای کاری ایالات متحده حالا از خانه کار می‌کنند، اما حتی بعد از پاندمی هم انتظار می‌رود که سهم روزهای دورکاری، سه برابر بیشتر از روزهای دورکاری در دوران پیش از پاندمی باشد.

کالین انگل، هم‌موسس و مدیرعامل iRobot

انتظار ما اینست که بسیاری از مردم به کار کردن از خانه ادامه دهند یا به صورت هیبریدی مشغول به کار باشند. در این صورت نیازمند پیشرفت سریع تکنولوژی‌های خانگی خواهیم بود تا هوشمندتر ظاهر شده و سازگاری بهتری با نیازهای متفاوت مردم داشته باشند. به عبارت دیگر، تبدیل به شرکای بهتری برای مردم شوند. این یعنی باید درکی دقیق‌تر از سلایق و تمایلات مردم به دست آورد، سازگاری میان دیوایس‌ها را افزایش داد و حتی سیستم اتوماسیونی ساخت که به خانه آموزش می‌دهد کاری که شما می‌خواهید را در زمانی که می‌خواهید به انجام برساند. مصرف‌کنندگان حالا بیشتر از هر زمان دیگر خواستار چیزی فراتر از یک محصول کاربردی صرف از سوی فلان برند هستند. آن‌ها به دنبال ارتباطی عمیق‌تر می‌گردند که فراتر از تنها یک مبادله مالی خواهد بود.

جوزف هوانگ، مدیرعامل StarX

عرضه آیفون به عقیده بسیاری چیزی بیشتر از یک هوس زودگذر نبود،‌ اما تاریخ نشان داده که آیفون در واقع توانست تعامل کسب‌وکارها با جهان را از طریق سرعت بخشیدن به دسترسی به موبایل دگرگون کند. حتی در یک خط زمانی که پاندمی کووید-۱۹ قرار است در آن موقتی باشد، تغییراتی که آیفون با خود به همراه آورد نیز سرعت خواهند گرفت.


کار - چه دورکاری و چه هرچیز دیگر


شیلا سابرامانیان، مدیر ارشد در Future Forum

خارج شدن از مقر فیزیکی شرکت‌ها قرار است لحظه‌ای بسیار آزادی‌بخش باشد، زیرا نرم‌ها از سازمان‌محور بودن به سمت مردم‌محور بودن تغییر می‌کنند. استانداردهای «فقط فیس‌تایم» که باعث می‌شوند کارمندان دفترهای ماهواره‌هایی احساسی شبیه به شهروندان درجه دوم داشته باشند دیگر بخشی از تجربه روزانه نخواهد بود. این یعنی والدینی که کار می‌کنند انعطاف‌پذیری بیشتری خواهند داشت، زیرا دیگر لازم نیست برای مدتی طولانی، از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مشغول به کار باشند. در نتیجه سازمان‌هایی دموکراتیک و آزاد خواهیم داشت که در آن‌ها اطلاعات به صورت گسترده در دسترس قرار می‌گیرند و دیگر در چاردیواری اتاق‌های کنفرانس باقی نمی‌مانند.

کینن بیزلی، موسس Venture Noire

همینطور که نیروهای کاری در سراسر کشورها پخش و از شهرهای بزرگ خارج می‌شوند، سازمان‌ها باید سرمایه‌گذاری کلانی روی تکنولوژی‌هایی داشته باشند که دورکاری را در آینده بهبود می‌بخشند. باور دارم تکنولوژی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن بیشتر از هرچیز روی زندگی ما تاثیر می‌گذارند، تکنولوژی‌هایی خواهند بود که به بالانس کار و زندگی یاری می‌رسانند و باعث می‌شوند انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب زمان و مکان انجام کارهایمان داشته باشیم.

رونی آبوویتز، موسس Magic Leap

ما متکی بر نرم‌ها و استانداردهای تازه خواهیم بود و به سراغ تکنولوژی‌های بهتری می‌رویم که دورکاری و همکاری دیجیتال را تبدیل به بخشی دائمی از محیط کار در سراسر جهان تبدیل خواهند کرد. سرویس‌های کنفرانس ویدیویی و ابزارهای تیمی مبتنی بر وب که همه ما به شکلی بی‌وقفه از آن‌ها طی ماه‌های اخیر استفاده کرده‌ایم، با سرعت به تکامل رسیده و تبدیل به رابط‌های کاربری و شبکه‌های قدرتمند و پیچیده‌ای می‌شوند که به ما اجازه می‌دهند با سرعت بسیار بالا، هزینه کمتر و در ابعاد بسیار بزرگ‌تر قادر به همکاری و سرویس‌رسانی باشیم.

گرگ براکمن، هم‌موسس و رییس هیئت مدیره OpenAI

همینطور که از وخامت پاندمی کاسته می‌شود، ما برای اولین بار در تاریخ معاصر فرصتی برای بازنگری روی فضاهای اداری خواهیم داشت. تمام شدند روزهایی که می‌توانستیم همه را در دفاتری با فضای باز بنشانیم و همینطور روزهایی که باید ۵ روز در هفته ترافیک خیابان‌ها را تحمل می‌کردیم. مردم به دفعات کمتری به ادارات خواهند آمد و احتمالا ساعات کاری رایج هم تحت تاثیر قرار بگیرند. کمپانی‌ها باید تجهیزات درون سازمانی خود را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنند که اطمینان حاصل شود کارهای مشترک داخل شرکت، ارزش رفت و آمد کارمندان را دارند.

مگان بنت، موسس و مدیر Harbringer Ventures

کنفرانس‌های ویدیویی ابزاری برای حرفه‌ای‌ها بوده‌اند تا بتوانند بالاخره به آن بالانس میان کار و زندگی که برای مدتی طولانی به دنبالش گشته‌اند دست یابند. من به آن مدیر ارشد مالی‌ای فکر می‌کنم که دیگر ۸ ساعت از وقت خود در هر هفته را صرف رفت و آمد نمی‌کند و توانسته همان وقت را صرف خانواده‌اش کند و هر شب با سه فرزندش سر میز شام بنشیند. من به پنلی فکر می‌کنم که اخیرا از داخل خانه به آن پیوستم و توانستم بدون صرف وقت و هزینه برای یک مسافرت سه روزه و همینطور به بهای از دست دادن مسابقه فوتبال دخترم، با جامعه‌ای از افراد حرفه‌ای در تعامل باشم.

جرد اسپاتارو، نایب رییس سازمانی در Microfost 365

سخت‌افزار، نرم‌افزار و اتاق‌های ملاقات فیزیکی همگی طراحی شده‌اند تا نقش پلی میان جهان‌های فیزیکی و دیجیتالی را ایفا کنند و تجاربی را به وجود آورند که باعث می‌شوند صدای تمام افراد -فارغ از حضورشان به صورت فیزیکی- شنیده شود. در هفته‌ها و ماه‌های پیش روی باید تمرکزی مضاعف بر این ابتکارات و نوآوری‌ها داشت. می‌توانیم از واقعیت ترکیبی برای نزدیک کردن کارگران خط مقدم به متخصصینی که به صورت فیزیکی در دسترس نیستند استفاده کنیم. از سوی دیگر، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی را داریم که فیدهای ویدیویی با کیفیت و وایت‌بردهای دیجیتالی را با خود به همراه می‌آورند و هرکسی قادر به مشارکت است.

برد سورلوگا، همس‌موسس و مدیر Primary Venture Partners

بعد از اینکه به دورکاری و اتصال تنها به صورت دیجیتالی پرداختیم، همه ما احساس راحتی و بهینگی بیشتری داشتیم. اما شدیدا باور دارم که آن آینده آرمان‌شهری که مردم صحبتش را می‌کنند -یعنی دورانی که تنها ۲ یا ۳ روز در هفته به اداره می‌رویم و در سایر اوقات از اتاق خواب‌مان و از طریق اپلیکیشن زوم به کار می‌پردازیم- خیلی ساده آنقدرها واقع‌گرایانه نیست. فرهنگ سازمانی زمانی جواب می‌دهد که یا همه کنار هم باشند یا همه دورکار. مدل‌های ترکیبی و هیبریدی که بسیاری از مردم آن را راه حلی برای آینده تلقی می‌کنند قرار است انبوهی از چالش‌های فرهنگی و ارتباطی به وجود آورد.

سارا فولی، مدیر SWAT Equity Partners

استریم ویدیو که طی سال ۲۰۲۰ رشدی بسیار چشمگیر را از نظر میزان استفاده تجربه کرده است بدون هیچ تردید عنصری مهم در زندگی و مشاغل ما خواهد بود، حتی بعد از کاهش وخامت پاندمی. موزیسین‌ها، مربیان ورزشی، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و حتی انستیتوهای مذهبی حالا به استریم ویدیو روی آورده‌اند و مزایای و پتانسیل‌های آن را کشف کرده‌اند. با افزایش مقرون به صرفگی و دسترس‌پذیری محتوا و سرویس‌ها، استریمینگ احتمالا روی برخی از الگوهای رفتارهای اجتماعی ما تاثیر بگذارد. برای مثال یک باندل اشتراکی، قیمتی کمتر از بلیت سینما دارد و کلاس‌های ورزشی مجازی هم در هرجا و هر زمان در دسترس قرار دارند.

اریکا برسیا، مدیر ارشد اجرایی گیت‌هاب

رویکردهای اشتراک‌گذاری داده و همکاری آزادانه،‌ رویکردهایی حیاتبی برای مقابله با کووید بوده‌اند و از این پس نیز به همکاری‌های گسترده‌تر بخش خصوصی و دولتی و همینطور صنایع مختلف با یکدیگر منجر خواهند شد. شاهد افزایش سرعت ابتکارات در سراسر جهان خواهیم بود، خصوصا در کشورهای در حال توسعه که بالاخره بسیاری از استعدادهای حوزه تکنولوژی در حال شناخته شدن هستند، عمدتا به لطف شیوه‌های استخدام و کار توزیع شده.

کارولین چان، ناییس رییس واحد زیرساخت‌های 5G و پلتفرم شبکه در اینتل

پاندمی واقعا ارزش بالقوه 5G که صنایع برای مدتی طولانی منتظرش بوده‌اند را نشان داد. در سال جدید، سازمان‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا تکنولوژی‌های مبتنی بر 5G را به صورت تمام و کمال پیاده‌سازی کنند. مدیران مالی گروه وسیعی از سازمان‌ها می‌گویند که حاضر به صرف ۵ الی ۱۰ درصد از بودجه‌هایشان بر تکنولوژی 5G هستند. این سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که تکنولوژی 5G دیگر فقط برای موبایل شما نباشد و مردم متوجه تاثیر عمیق‌تر آن بر ادارات و سازمان‌ها نیز بشوند.


حریم شخصی


مارک سورمن، مدیر اجرایی بنیان موزیلا

ما به شکلی فزاینده بر تکنولوژی‌های اتکا می‌کنیم که به جمع‌آوری داده‌هایمان پرداخته و راجع به ما تصمیم‌گیری می‌کنند: فیدهای خبری،‌ فروشگاه‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های دیتینگ، اسپیکرهای هوشمند. این اتکا در دوران پاندمی صرفا افزایش یافت و ما کارهای بیشتر و بیشتری را به صورت آنلاین انجام دادیم. کارهایی مانند خرید خواربار و ویزیت دکتر که پیشتر به صورت آفلاین انجام می‌شدند. همینطور که از وخامت پاندمی کاسته می‌شود، مردم می‌توانند توجه بیشتری به عدم بالانس در این مدل نشان دهند. چرا آمازون باید اینقدر از عادات خرید ما باخبر باشد؟ چرا فیسبوک باید بتواند پروفایل‌های روان‌شناختی اینقدر دقیق از ما بسازد؟ به عنوان راهی بالانس کردن دوباره قدرت، احتمالا شاهد محبوبیت‌ مدل‌های نظارت بر داده در سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن باشیم. چیزهایی مانند Data Trustها که نقش یک مرد میانی مورد اعتماد را بین مصرف‌کنندگان و پلتفرم‌های بزرگ تکنولوژی ایفا می‌کنند.

ایو ملر، مدیر ارشد فنی ForgeRock

درحالی که طی سال ۲۰۲۱ شاهد از راه رسیدن سومین سالگرد روز حریم اطلاعاتی خواهیم بود، سوال من -مثل هر سال- اینست که چه بهبودی حاصل شده است؟ متاسفانه نه‌چندان. در سال ۲۰۲۰ افزایش استفاده از فضای دیجیتال نشان داد که پروسه‌های کسب رضایت از مصرف‌کنندگان کماکان از بنیان مشکل دارند و هم به تنزل حریم شخصی و هم کسب تجارب ضعیف‌تر منجر می‌شوند. یکی از پیشرفت‌های برجسته حریم شخصی در سال ۲۰۲۱ می‌تواند قانون «CMS» در سیستم سلامت آمریکا باشد. بنابر این قانون، انتشار اطلاعات پزشکی شخص تنها در صورتی امکان‌پذیر است که بیمار هم به همان اطلاعات برای اشتراک‌گذاری دسترسی داشته باشد. این یعنی نگاهی تازه به اطلاعات شخصی به وجود می‌آید و عقیده کنونی که مردم را «سوژه‌های داده منفعل» می‌بیند از بین خواهد رفت.


هوش مصنوعی در همه‌جا


جم دیویس، نایب رییس گروه یادگیری ماشینی Arm

از تصاویر موجود در اسمارت‌فون‌ها گرفته تا اسپیکرهای هوشمند، مصرف‌کنندگان هر روز از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و یادگیری لذت می‌برند، عمدتا بدون اینکه حتی از وجود آن‌ها باخبر باشند. نامرئی بودن یکی از خصیصه‌های کلیدی این اکنولوژی است که آن در سال ۲۰۲۱ و فراتر نیز در اولویت قرار خواهیم داد و موارد استفاده را بیشتر خواهیم کرد. برای مثال، پارک هوشمند با تنها یک کلیک احتمالا یکی از نخستین تجارب نشستن پشت اتومبیل‌های خودران برای بسیاری از مردم باشد و سیستم‌های امنیتی‌ای که می‌توانند تفاوت صدای ایجاد شده توسط یک سارق یا یک حیوان خیابانی را تشخیص دهند، نظر مصرف‌کنندگان را جلب خواهند کرد.

مارکو کاسالاینا، نایب رییس ارشد مدیریت محصولات در Salesforce

تا زمانی که وارد سال ۲۰۲۲ میلادی شویم، هوش مصنوعی بالاخره به دست عموم مردم رسیده است. پاندمی کووید-۱۹ انبوهی از فرصت‌های دیجیتال برای شرکت‌های B2C و B2B به وجود آورد و یعنی اکنون داده‌هایی بیشتر از هر زمان دیگر به دست آمده است. کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان درک بیشتری از آنچه هوش مصنوعی می‌تواند به انجام برساند خواهند داشت. IDC پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاری جهانی روی هوش مصنوعی، طی چهار سال آتی دو برابر شده و تا ۲۰۲۴ به ۱۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. کمپانی‌ها در حال مشاهده فرصتی برای افزایش نوآوری‌ها، بهبود خدمات مشتریان و اتوماسیون وظایف روتین هستند تا کارمندان بتوانند روی کارهای استراتژیک‌تر متمرکز باشند.

سیمون آلن، مدیرعامل McGrew Hill

من تخمین می‌زنم که نرخ افزایش کنونی یادگیری آنلاین احتمالا بدون پاندمی ۵ سال بیشتر طول می‌کشید، اما اکنون که اتفاق افتاده است انتظار نداریم روند آموزش هیچوقت به حالت پیشین خود بازگردد. ابزارهای «یادگیری تطبیق‌پذیر» مبتنی بر هوش مصنوعی، در دوران بحران حسابی درخشیده‌اند. این ابزارها که به صورت دیجیتالی شخصی‌سازی می‌شوند، برای مدتی طولانی به معلمان یاری رسانده‌اند که موضوعات دشوار و هدفمند را به دانش‌آموزان آموزش دهند. اما در دوران کووید-۱۹ و زمانی که تعامل میان دانش‌آموز و معلم به کمترین میزان خود رسیده و از هر زمان دیگر ارزشمندتر بود، واقعا این ابزارها به بوته آزمایش گذاشته شدند و ارزش‌هایی که با خود به همراه می‌آورند را مشاهده کردیم.


بهداشت و درمان هوشمندتر


 اریک اشمیت، مدیرعامل پیشین گوگل و هم‌موسس Schmidt FUtures

موفقیت گسترده واکسن‌های کووید-۱۹ با از راه رسیدن انبوهی از داروها و روش‌های درمانی تازه برای کووید همراه خواهد بود. همینطور که محدودیت‌های پاندمی را کنار می‌زنیم، خواستار رساندن تمام این منافع به تمام مردم جهان خواهیم بود و نه فقط قشر مرفه و ثروتمند. این روش‌های درمانی همان مسیری را طی خواهند کرد که تکنولوژی پیموده و پیشرفت سریع در کاهش هزینه‌ها و افزایش توزیع به این معنا خواهد بود که هرکسی شانسی برای امن باقی ماندن خواهد داشت.

برایان رابرتس، مدیر Venrock

تست‌های تشخیص بسیار موثر، بسیار سریع و بسیار کم‌هزینه کووید-۱۹ به صورت گسترده در دسترس خواهند بود،‌ زیرا مردم مداوما خواستار تست دادن خواهند بود. در سال ۲۰۲۱ فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا خواهد کرد و هنوز نمی‌دانیم دوام واکسن‌ها چقدر خواهد بود.

دکتر کلیر نووارول، مدیر ارشد درمانی در Ada Health

با استفاده گسترده‌تر از پلتفرم‌های سلامت مبتنی بر ویدیو، هیجان‌انگیزترین ابداعات در حوزه سلامت و بهداشت، ایجاد گزینه‌های بیشتر از نظر دسترسی به سلامت و بهداشت خواهند بود. پلتفرم‌های هماهنگ‌سازی هوشمند نه‌تنها بیماران را به صورت خودکار به سمت گزینه‌های فیزیکی، مجازی یا دیجیتالی درست هدایت می‌کنند تا نیازهای شخصی و بالینی‌شان برطرف شود، بلکه میزان بهینگی را نیز بالاتر می‌برند و منجر به خروجی بهتر در روند مراقبت از بیماران با هزینه کمتر می‌شوند.

شان هارپر، هم‌موسس و مدیر اجرایی در Westlake Village BioPartners

همینطور که در حال توزیع واکسن کووید-۱۹ هستیم، لازم است بدانیم چه کسی واکسینه شده و به این ترتیب بهتر قادر به جلوگیری از شیوع ویروس خواهیم بود و مردم هم می‌توانند به زندگی نرمال خود بازگردند. به نظرم یک اپلیکیشن برای اسمارت‌فون‌ها که وضعیت واکسینه‌سازی SARS Cov-2 را در سراسر جهان به نمایش در می‌آورد، ابزاری کارآمد برای سال ۲۰۲۱ خواهد بود.


اهمیت پول


آلیسا کاترایت، مدیر مبادلات جهانی در eBay

کووید نیاز به متدهای پرداختی تازه مانند کیف پول‌های موبایل، پرداخت‌های بدون دخالت دست و «اکنون بخر و بعدا بپرداز» را سرعت بخشیده است. نه‌تنها اکنون شاهد استفاده بیشتر از متدهای پرداختی جهانی و جدید مانند اپل پی و گوگل پی هستیم، بلکه نوعی تغییر رویکرد در صنعت را شاهد هستیم و خرده‌فروشان گزینه‌های متفاوتی برای پیمودن مسیر پرداخت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، مانند استفاده از کدهای QR برای پرداخت هزینه.

یان لی، مدیر اجرایی در IDEO CoLab Ventures

استفاده از تکنولوژی‌های تازه -مانند بیت‌کوین، ارزهای دیجیتالی و سرویس‌های مالی تمرکز زدایی شده و مبتنی بر اتریوم- در مسیر طراحی سیستم‌های مالی منصفانه‌تر، دسترس‌پذیر و رایگان ضروری خواهد بود. این اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و کسب‌وکارهای تمرکز زدایی شده از نظر میزان سرمایه‌گذاری، ارزش و مصرف شدی انفجاری را تجربه خواهند کرد. آن‌ها می‌توانند به رقابت با کمپانی‌های سرویس‌دهنده امور مالی سنتی بپردازند و در حوزه‌هایی مانند پرداخت، تجارت و مدیریت سرمایه بسیار قدرتمندتر ظاهر شوند. و خواهیم دید که سرویس‌های مالی سنتی مانند اسکوئر، پی‌پل و سایرین هم شروع به ساخت کسب‌وکارها و محصولاتی خواهند کرد که بر زیرساخت پول‌های تمرکز زدایی شده بنا می‌شوند.

وارون کریشنا، نایب رییس ارشد و مدیر امور مالی مصرف‌کنندگان در Mint

متاسفانه بسیاری از ابعاد سیستم مالی امروزی ما برای غارت مصرف‌کنندگان طراحی شده‌اند. دلیلی دارد که بانک شما، هنگام اضافه برداشت جلویتان را نمی‌گیرد، آن هم در حالی که می‌داند قرار است چه اتفاقی بیفتد. پاندمی باعث شد که درد ناشی از این رویکردهای متخاصمانه تشدید شود. ما به عنوان کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی، وظیفه‌ای اخلاقی داریم که به مردم در کمتر کردن هزینه‌هایشان و ذخیره پول بیشتر کمک کنیم. با تکنولوژی‌هایی مانند اتوماسیون و یادگیری ماشینی، این‌ها اهدافی واقعا دست‌یافتنی خواهند بود.

توماس سینیو، تحلیلگر در CB Insights

بازرگانی مبتنی بر مکالمه قرار است در سال ۲۰۲۱ رشدی انفجاری را تجربه کند. کسب‌وکارها به دنبال روش‌های تازه برای درگیر کردن مشتریان وفادار و به دست آوردن مشتریان جدید هستند. موفقیت در این حوزه وابسته به اینست که یک مشتری چقدر آسان و سریع قادر به انجام یک معامله باشد و همینطور اینکه یک برند چه سیگنالی به مشتریان می‌دهد. یکی از چیزهایی که از نزدیک آن را پایش خواهیم کرد، اینست که خانواده فیسبوک (یعنی واتس‌اپ، اینستاگرام و فیسبوک مسنجر) با قابلیت‌های جدیدشان در چه مسیری حرکت می‌کنند. خصوصا با توجه به اینکه فیسبوک اخیرا شرکت Kustomer را خرید.

جان اسکالی، مدیرعامل پیشین اپل

خرید آنلاین حتی بعد از پاندمی کووید-۱۹ رشدی سریع را تجربه خواهد کرد. شما شاهد رقابت میان پلتفرم‌های بازرگانی الکترونیک شخص ثالث مانند آمازون و شاپیفای خواهید بود و تمام این‌ها منجر به شکل‌گیری «نبرد خرید» در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ منجر خواهد شد. پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک، شاپیفای و یوتیوب هم حالا نقش پلتفرم‌هایی برای تسهیل بازگرانی الکترونیک را ایفا می‌کنند تا به رقابت با آمازون بپردازند. در واقع فیسبوک و تیک‌تاک هر دو به دنیای بازرگانی الکترونیک مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی ورود کرده‌اند.


پاک و سبز


تغییرات اقلیمی

ورنر ووگلز، مدیر ارشد فنی در آمازون

تغییرات اقلیمی یکی از دشوارترین چالش‌های عصر ما به حساب می‌آید و لازم داریم که محیط آکادمیک، تکنولوژیک، دولتی، صنعتی، غیر انتفاعی و جامعه آن را درک کرده و در صدد باز کردن کلاف سردرگمی برآید که در تمام سیاره مشکل‌ساز شده است. همینطور که اطلاعات اقلیمی ما بیشتر و بیشتر می‌شوند، یادگیری ماشینی نقشی مهم در شناسایی الگوهای موجود در این داده‌ها ایفا خواهد کرد. طی سال ۲۰۲۱، محققان با استفاده از یادگیری ماشینی که انبوهی از داده را از نظر رد کرده و مدلی دقیق از آینده می‌سازد، قادر به سرعت بخشیدن به روند درک ما از دانش اقلیمی خواهند بود.

مات تراتر، مدیر ابداعات تکنولوژی و انرژی در بانک سیلیکون ولی

در سال ۲۰۲۱، تغییرات اقلیمی یک اصلی‌ترین نقاط تمرکز ایالات متحده خواهد بود و می‌توانیم منتظر گشتاوری قدرتمند در صنعت حمل‌ونقل الکتریکی نیز باشیم که نه‌تنها تولید‌کنندگان، بلکه اجزای مختلف صنعت مانند باتری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هوانوردی الکتریک برای مثال سرمایه‌ بیشتری از گروه‌های تحقیق و توسعه دریافت خواهد کرد. حمل‌ونقل عمومی به صورت خاص ضربه‌ای مهلک را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد و در سال ۲۰۲۱، کنار آمدن با این ایده که همراه بقیه مردم سوار اتوبوس و مترو شویم بسیار دشوار خواهد بود. همینطور که به فصل بهار و ماه‌های گرم‌تر نزدیک می‌شویم، مردم به احتمال زیاد به سراغ گزینه‌های حمل‌ونقلی جایگزین و کم‌هزینه مانند اسکوتر و موتور بروند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی