ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ترندفورس: TSMC پردازنده‌های کامپیوتر اینتل را با فناوری ۳ و ۵ نانومتری تولید می‌کند

اینتل ظاهرا پس از مدت‌ها بحث و جدل تولید بخشی از پردازنده‌های خود را به شرکت TSMC واگذار کرده تا هزینه‌های خود را کاهش دهد. رویترز هم از تولید کارت گرافیک این شرکت توسط شرکت تایوانی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

اینتل ظاهرا پس از مدت‌ها بحث و جدل تولید بخشی از پردازنده‌های خود را به شرکت TSMC واگذار کرده تا هزینه‌های خود را کاهش دهد. رویترز هم از تولید کارت گرافیک این شرکت توسط شرکت تایوانی خبر داده است.

مدت‌‌ها از زمان یکه‌تازی اینتل در صنعت چیپست می‌گذرد و این شرکت از سوی رقبای کوچک و بزرگ تحت فشار قرار گرفته است. از مدتی قبل خبرهایی مبنی بر واگذاری تولید بخشی از پردازنده‌های آنها به شرکت‌های رقیب به گوش می‌رسد و حالا «ترند فورس» مدعی شده که شرکت آمریکایی سفارش تولید تعدادی از چیپ‌های دیگر که شامل پردازنده نمی‌شود را به «صنایع نیمه هادی تایوان» یا TSMC داده و در آینده نیز تولید پردازنده‌ها کلید می‌خورد.

آنطور که خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو منبع آگاه می‌گوید این تراشه نسل دوم کارت گرافیک اختصاصی موسوم به DG2 برای پی‌سی‌ها است که بر پایه نسخه ارتقا یافته از لیتوگرافی ۷ نانومتری شده و اینتل را به رقیبی برای انویدیا بدل می‌سازد.

از سوی دیگر ترندفورس مدعی است ۱۵ تا ۲۰ درصد از پردازنده‌های این شرکت توسط صنایع نیمه هادی تایوان تولید می‌شود. در این راستا پردازنده‌های Core i3 از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ بر پایه لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید خواهد شد. دیگر چیپ‌های میان رده و سطح بالا نیز از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با استفاده از نود پردازشی ۳ نانومتری روانه خط تولید خواهند شد.

این تغییر رویه که خواسته سرمایه‌گذاران اینتل هم بود، به کمپانی آمریکایی اجازه می‌دهد روی تولید چیپ‌های با حاشیه سود بالاتر در خطوط خود تمرکز کرده و بخشی از هزینه صرفه جویی شده را هم به تحقیق و توسعه بیشتر اختصاص دهد.

جالب اینجاست که به گفته ترندفورس AMD هم میسر مشابهی را در پیش گرفته و تولید محصولاتش را به TSMC برون‌سپاری کرده است. دلیل این امر پیشرفته بودن فناوری شرکت تایوانی از یک سو و از سوی دیگر کاهش هزینه‌های تولید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • M.Hexa.M
    M.Hexa.M | ۲۵ دی ۱۳۹۹

    دیگه TSMC خیلی داره قوی میشه، انگار کسی توانایی رقابت توی بحث تولید با این کیفیت رو نداره، اینجور که مشخصه تایوان بعد از کره جنوبی و ژاپن توی آسیا، سومین قطب تکنولوژی و سخت افزار داره میشه!!!!!

    • آریا
      آریا | ۲۵ دی ۱۳۹۹

      با یک گل بهار نمیشه
      تایوان فقط TSMC رو داره دیگه چیش بی رقیبه؟

      • M.Hexa.M
        M.Hexa.M | ۲۵ دی ۱۳۹۹

        خب خیلیا هستن. مثلا ایسر، ایسوس، ام اس آی، اچ تی سی، دی_لینک، فاکسکان، گیگابایت، مدیاتک و کلی برند معتبر دیگه

    • modernamir
      modernamir | ۲۵ دی ۱۳۹۹

      تایوان از خیلی وقت پیش از زمانی که من بچه بودم از نظر تکنولوژی یک قطب بود و از زمان دانشجویی من یکی از بهترین کشورها از نظر پشتیبانی از علوم پایه به خصوص فیزیک و شیمی بود و به بهترین شکل از پشتیبانی علمی و اقتصادی آمریکا استفاده کرد و خودشو به یک بخش غیرقابل تفکیک از دنیا تبدیل کرد.

    • طاووس
      طاووس | ۲۶ دی ۱۳۹۹

      تمام تکنولوژیشون از آمریکاست فقط اسمشون و قیافشون تایوانیه به این خاطر که رقیب چینی ها بِشن چون چین تایوانو قسمتی از خاک خودش می‌دونه_مثل حمایت از کره جنوبی که رقیب کره شمالی بشه و دبی امارات که رقیب ایران بشه،مسئله سیاسیِ

مطالب پیشنهادی