ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عجیب‌ترین گجت‌هایی که در نمایشگاه CES 2021 معرفی شدند

نمایشگاه Consumer Electronics Show (یا همان CES) که معمولا هزاران نفر را به لاس وگاس می‌کشاند، امسال به خاطر پاندمی کووید-۱۹ شکل و شمایل متفاوتی داشت. به جای یک گردهمایی حضوری، بزرگ‌ترین رویداد دنیای تکنولوژی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

نمایشگاه Consumer Electronics Show (یا همان CES) که معمولا هزاران نفر را به لاس وگاس می‌کشاند، امسال به خاطر پاندمی کووید-۱۹ شکل و شمایل متفاوتی داشت. به جای یک گردهمایی حضوری، بزرگ‌ترین رویداد دنیای تکنولوژی برای نخستین بار به صورت ۱۰۰ درصد آنلاین برگزار شد و شاهد کنفرانس‌های مجازی کمپانی‌های مختلف بودیم.

اما با اینکه همه‌چیز آنلاین بود، همچنان بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی در CES 2021 شرکت کردند و آخرین دستاوردها و محصولات‌شان را به نمایش درآوردند. در این بین، مثل همیشه شاهد محصولاتی بسیار عجیب هم بودیم که باعث می‌شوند فکر کنیم آیا اصلا کسی به چنین چیزی نیاز دارد یا خیر. برخی از همین محصولات عجیب هم اندکی کارآمدتر به نظر رسیده و به نیازهایی پاسخ می‌دهند که اصلا نمی‌دانستیم داریم. بیایید به مرور برخی از عجیب‌ترین گجت‌های نمایشگاه CES امسال بپردازیم.

Petit Qoobo

این ربات بالشتی و گربه‌سان که Petit Qoobo نام گرفته، قرار است نوعی ابزار درمانی باشد که به شما کمک می‌کند روزها را بهتر سپری کرده و کمتر احساس تنهایی کنید. طراحی دستگاه هم آنقدرها پیچیده نیست و اساسا با یک بالشت رباتیک دم‌دار طرف حساب هستیم. این محصول توسط شرکت ژاپنی Yukai Engineering ساخته شده و اساسا ورژن جمع‌وجورتر ربات قبلی Qoobo به حساب می‌آید.

بنابه گفته این کمپانی، آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این بالشت می‌تواند باعث کاهش اضطراب در کاربر شود. عجیب‌تر اینکه ربات ضربان قلب دارد و دم خود را نیز تکان می‌دهد. برای مثال می‌تواند صدای شما را شناسایی کرده و در پاسخ، دم خود را بجنباند. آن‌طور که ژاپنی‌ها می‌گویند، این ربات اواخر امسال به بازار آمریکا عرضه می‌شود.

تخته شطرنج هوشمند و رول‌شونده

تخته شطرنج هوشمند شرکت Square Off به کاربران اجازه می‌دهد که شطرنج را یا با هوش مصنوعی و یا دوستی از راه دور، به صورت واقعی و روی تخته تجربه کنند. بنابراین با وجود طراحی عجیبش، اساسا با محصولی طرف هستیم که حسابی به درد دوران فاصله‌گذاری اجتماعی و تماس‌های ویدیویی می‌خورد.

حالا این کمپانی امسال از ورژن جدید تخته شطرنج خود رونمایی کرده که قابلیت رول‌شوندگی دارد و به کمک آن هم می‌توانید با هرکسی در سراسر جهان بازی کنید یا اینکه هوش خودتان را در رقابت با کامپیوترهای هوش مصنوعی محک بزنید. ورژن رول‌شونده این تخته شطرنج در ماه مارس عرضه می شود و ۱۹۹ دلار قیمت دارد.

ربات‌های جدید سامسونگ

ربات‌های کارگر دیگر متعلق به داستان‌های علمی-تخیلی نیستند، بلکه در جهان واقعی هم می‌توانید از کمک آن‌ها بهره‌مند شوید. البته هنوز امکان خرید آن‌ها برای بسیاری از کاربران میسر نیست، اما احتمال می‌رود که تا چند سال آینده به صورت گسترده از آن‌ها استفاده کنیم.

سامسونگ هم در رویداد CES امسال از دو ربات پیچیده رونمایی کرد که زندگی را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌کنند. نخست ربات ‌Bot Care را داریم که به شما در رسیدگی به جزییات هرچند کوچک زندگی کمک می‌کند؛ حداقل این چیزی است که سخنگوی سامسونگ در جریان رویداد این کمپانی گفت. Bot Care قادر به تحلیل رفتار کاربر است و نقش دستیار و همراه را برای او ایفا خواهد کرد. برای مثال می‌تواند تشخیص دهد که صاحبش برای مدتی طولانی پشت کامپیوتر نشسته و از او می‌خواهد که اندکی به خود استراحت دهد.

بعد نوبت به Bot Handy می‌رسد که می‌تواند اشیای مختلف را برداشته و در نگهداری از منزل به کمک‌تان بیاید - چه موضوع صحبت آشپزخانه باشد، چه اتاق پذیرایی و چه هرجای دیگری که اساسا به یک «دست اضافه» نیاز دارید. درست مانند Bot Care، هوش مصنوعی این دروید قادر به درک پیرامونش است. Bot Handy ظرف‌ها را در ماشین ظرفشویی می‌گذارد، سطوح را تمیز می‌کند، میز شام را می‌چیند و حتی بریتان نوشیدنی می‌ریزد.

Bot Handy و Bot Care کماکان در دست توسعه‌اند و زمان دقیقی برای عرضه آن‌ها به بازار ارائه نشده است. از سوی دیگر، سامسونگ علاقه‌ای به انتشار جزییات مربوط به قیمت‌گذاری دو ربات هم نداشته است. اما ما هم انتظار نداریم با ربات‌هایی ارزان‌قیمت طرف باشیم.

یک زیرانداز یوگا هوشمند

شرکت Wellnesys با ساخت زیرانداز YogiFi امیدوار بوده که قادر به ایجاد تحولی در چگونگی یوگا کردن مردم باشد. درحالی که بسیاری از مردم به عاداتی تازه در سبک زندگی خود پس از وقوع پاندمی روی آورده‌اند، این زیرانداز یوگا هم از راه رسیده تا تمرینات یوگا به صورت از راه دور را آسان‌تر و بهینه‌تر کند.

این زیرانداز «تعاملی» همراه با سنسورهایی از راه می‌رسد که وضعیت بدن کاربر را تشخیص داده و او را برای دستیابی به وضعیت بهتر راهنمایی می‌کنند. از سوی دیگر، ورژن‌های گران‌قیمت‌تر این زیرانداز گزینه‌هایی فریمیوم برای مشارکت در کلاس‌های آموزش یوگا آنلاین دارند. کمپانی مورد اشاره زیرانداز هوشمندش را با قیمت ۴۰۰ دلار روانه بازار می‌کند و از سوی دیگر امکان پرداخت ۹۹ دلار و پرداخت مابقی هزینه به صورت اقساط ماهانه ۲۹ دلار مهیا شده.

اسپیکر بلوتوثی برای حمام

Shower Power یک اسپیکر ضد آب و ۱۰۰ درصد قوت گرفته از آب است که توسط شرکت Ampere ساخته شده و به کاربران اجازه می‌دهد زیر دوش حمام قادر به گوش سپردن به موسیقی یا پادکست باشند. به جای اینکه مجبور به آویزان کردن یک اسپیکر بلوتوث و ضد آب در حمام باشید، Shower Power مستقیما روی سری دوش قرار گرفته و با انرژی آبی به کار می‌افتد، به عبارت دیگر، همان آبی که با آن دوش می‌گیرید، به دستگاه انرژی خواهد رساند. هربار که کسی مشغول استحمام باشد، باتری اسپیکر شارژ می‌شود. و حتی زمانی که دوش حمام در حال استفاده نباشد نیز، اسپیکر با هر بار شارژ قادر به پخش موسیقی برای ۱۰ ساعت مداوم خواهد بود.

نکته جالب‌تر اینکه این اسپیکر به صورت کامل از پلاستیک‌های بازیافت شده و موجود در اقیانوس ساخته شده و در ساخت هر کدام، از ۱۵ بطری پلاستیکی بهره گرفته‌اند. مصرف‌کنندگان همین حالا قادر به پیش‌خرید این اسپیکر هوشمند و بلوتوث با قیمت ۹۹ دلار هستند و در ماه مه به دست‌شان خواهد رسید.

ریزر Project Brooklyn

این محصول برای برخی یک رویا و برای برخی دیگر، یک کالای تجملاتی بی‌مصرف به حساب می‌آید. پروژه بروکلین یک کانسپت جدید از شرکت ریزر است که نظر طرفداران تکنولوژی و گیم را به خود جلب خواهد کرد. اساسا با یک صندلی گیمینگ طرف هستیم که برای افراد تنبل بهشت به حساب می‌آید و پایه‌ای تاشو برای نگهداری کیبورد و ماسو یا حتی مواد خوراکی دارد. میزی که همراه این گجت از راه می‌رسد آنقدرها تحسین‌برانگیز نیست و از سوی دیگر شاهد یک نمایشگر ۶۰ اینچی خمیده از نوع اولد هستیم که قرار است یک میدان دید بسیار عریض را مقابل چشم گیمر قرار دهد.

برای عمیق‌تر شدن تجربه حاصل از بازی‌های ویدیویی، این صندلی گیمینگ از بازخورد لمسی، تنظیمات مختلف برای بهبود ارگونومی و نورپردازی Chroma RGB که به نوعی امضای ریزر به حساب می‌آید بهره‌مند شده. پروژه بروکلین ضمنا به شکلی هوشمندانه کابل‌های کامپیوتر را به پنهان کرد و به زیبایی به پی‌سی و کنسول متصل می‌گردد. اگر این مفهوم هیچوقت راهش را به بازار باز کند، باید منتظر خالی شدن حساب بانکی‌تان باشید.

تاکسی هوایی eVTOL جنرال موتورز و فیات کرایسلر

اگر خبری از پهپاهای باسرنشین یا اتومبیل‌های پرنده یا هر مفهوم بسیار آینده‌نگرانه دیگری نباشد، اصلا نمی‌توانیم بگوییم با یک نمایشگاه CES مدرن طرف بوده‌ایم. کمپانی جنرال موتورز در این رویداد از تاکسی هوایی خودران Cadillac eVTOL رونمایی کرده که از یک باتری ۹۰ کیلو واتی بهره می‌برد و با چهار پره به پرواز درآمده و به سقف سرعت ۵۶ مایل بر ساعت می‌رسد. علاوه‌بر امکان پرواز و فرود به صورت عمودی، پشتیبانی از مخابره هوا به هوا و هوا به زمین مهیا شده‌اند و تکنولوژی پرواز خودکار هم باعث می‌شود کاربران نیازمند انجام هیچ‌کاری نبوده و صرفا از پرواز لذت ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی