ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یک پایان نافرجام؛ ماموریت کاوشکر «اینسایت» برای حفاری مریخ متوقف شد

کاوشگر «اینسایت» ۳ سال قبل برای بررسی شرایط ژئولوژیکی مریخ به این سیاره فرستاده شد اما مدتی بعد دریل آن در خاک مریخ گیر کرد و حالا ناسا اعلام کرده که حفاری مریخ به عنوان ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

کاوشگر «اینسایت» ۳ سال قبل برای بررسی شرایط ژئولوژیکی مریخ به این سیاره فرستاده شد اما مدتی بعد دریل آن در خاک مریخ گیر کرد و حالا ناسا اعلام کرده که حفاری مریخ به عنوان یکی از مهمترین بخش های پروژه متوقف می‌شود.

کاوشگر رباتیکی اینسایت برای شناسایی مواد تشکیل دهنده مریخ و علائمی از قبیل زلزله به فضا پرتاب شد. همچنین قرار بود این کاوشگر وضعیت مریخ از نظر حالت مواد یعنی مایع یا جامد بودن تعیین وضعیت کرده و داده‌های مربوط به آب و هوای آن را بررسی کند.

کاوشگر پس از هفت ماه به سطح مریخ رسید. دریل رباتیکی این کاوشگر با نام «Mole» قرار بود سطح مریخ را تا عمق حداقل 3 متر حفر کنند و اطلاعات جدیدی از شرایط خاک مریخ به همراه آب و هوای آن ارائه بدهند؛ اما کار به آن شکلی که انتظار می‌رفت پیش نرفت و مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت ناسا مجبور شد این ماموریت را متوقف کند.

 

دریل رباتیکی اینسایت نتوانست در حفر سطح مریخ عملکرد درستی از خود نشان دهد و در نهایت فقط چند سانتی‌متر از خاک را کنار زد. دانشمندان ناسا پس از بررسی شرایط، به این نتیجه رسیدند که ماموریت ناموفق کاوشگر را متوقف کنند.

البته با توقف پروژه همه چیز از دست نرفته است. شکست فعلی دستاوردهایی نیز به همراه داشت و باعث شد مهندسان استراتژی‌های مختلفی را بررسی و آزمایش کنند. مهندسان ناسا می‌توانند از این دستاوردها و نتایج حاصل شده برای ماموریت‌های بعدی کمک بگیرند.

از سوی دیگر، کاوشگر رباتیکی اینسایت مجهز به لرزه نگار است که قرار است خوانش‌های دقیق‌تری از وضعیت مریخ ثبت کند. در واقع با وجودی که گفته می‌شود ماموریت کاوشگر متوقف شده؛ اما همه چیز به پایان نرسیده است و احتمالا تا پایان سال 2022 چنین فعالیت‌هایی در جریان خواهد بود و عملا پایان عمر کاوشگر در پایان سال 2022 رقم خواهد خورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • raminnnnnn
    raminnnnnn | ۲۶ دی ۱۳۹۹

    حیف شد

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۲۶ دی ۱۳۹۹

    چه بد

مطالب پیشنهادی