ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اثربخشی ۹۰ درصدی واکسن کرونا یک مرحله‌ای J&J در آزمایشات بالینی

کمپانی دارویی «جانسون و جانسون» نتایج اولیه آزمایش بالینی واکسن یک مرحله‌ای خود برای کووید-۱۹ را منتشر کرده که از کارایی چشمگیر حکایت دارد. واکسن‌های مدرنا و فایزر علی رغم کارایی بالا دو مرحله‌ای هستند ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

کمپانی دارویی «جانسون و جانسون» نتایج اولیه آزمایش بالینی واکسن یک مرحله‌ای خود برای کووید-۱۹ را منتشر کرده که از کارایی چشمگیر حکایت دارد.

واکسن‌های مدرنا و فایزر علی رغم کارایی بالا دو مرحله‌ای هستند که توزیع، نگهداری و تزریق آنها را با چالش‌هایی همراه می‌کنند و از اینرو موسسه دارویی جانسون اند جانسون (J&J) سرگرم تولید واکسنی یک مرحله‌ای است و نتایج آزمایشات بالینی آن نیز نتایج  امیدوار کنند‌ه‌ای به همراه داشته است. در این پروژه تحقیقاتی که در ژورنال پزشکی «نیو انگلند» منتشر شده، سطح آنتی‌بادی در قالب واحدی به نام «عیار میانگین هندسی» محاسبه شده است. این عیار طی ۲۹ روز پس از تزریق سطح عیار بین ۲۲۴ تا ۳۵۴ بوده اما پس از ۵۷ روز به ۲۸۸ تا ۴۸۸ واحد رسیده که برای ایجاد مصونیت کافی است.

همانطور که «کارلوس دل ریو»، از اساتید شاخص در مدرسه پزشکی «ایموری» می‌گوید، این نتایج امیدوار کننده هنوز در مراحل اولیه هستند و برای اطمینان بیشتر باید فاز سوم تحقیقات را پشت سر بگذارند. فاز سوم آزمایش واکسن کرونا جانسون و جانسون در دو بخش و با شرکت ۴۰ هزار داوطلب در آمریکا در حال انجام است و نخستین نتایج آن طی ۲ هفته آینده مشخص می‌شود.

دکتر دل ریو نسبت به اثر بخشی این واکسن بسیار خوشبین است و به این نکته اشاره می‌کند تزریق یک دوز از واکسن‌‌های فایزر و مدرنا تنها ۶۰ درصد از داوطلبان را در برابر کووید-۱۹ مصون می‌کرد اما برای یک دوز واکسن جانسون و جانسون این میزان به ۹۰ درصد می‌رسد.

آزمایش دیگری نیز روی همین واکسن در حال اجرا است که روی تزریق ۲ دوز به داوطلبان با فاصله ۵۷ روز از هم متمرکز است. هدف از این مطالعه بررسی نتیجه تزریق ۲ دوز از نظر افزایش اثربخشی و ماندگاری آنتی‌بادی‌ها است. در صورت تایید اثربخشی یک مرحله‌ای و تولید انبوه واکسن J&J شاهد تحولی اساسی در زمینه توزیع واکسن کرونا در نقاط مختلف دنیا خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۸ دی ۱۳۹۹

    درود بر ایالات متحده امریکا

    • pslove
      pslove | ۲۹ دی ۱۳۹۹

      چه فایده وقتی به دست ما نمیرسه؟ ما که باید از کرونا بمیریم...

مطالب پیشنهادی