ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آزمایش راکت SLS ناسا با شکست همراه شد [تماشا کنید]

آزمایش حیاتی راکت SLS ناسا که قرار بود به مدت ۸ دقیقه صورت گیرد، به خاطر بروز خطا در یکی از موتورهای اصلی پس از یک دقیقه متوقف شد. راکت SLS که تا همین جا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

آزمایش حیاتی راکت SLS ناسا که قرار بود به مدت ۸ دقیقه صورت گیرد، به خاطر بروز خطا در یکی از موتورهای اصلی پس از یک دقیقه متوقف شد.

راکت SLS که تا همین جا هم برنامه توسعه آن با تاخیر مواجه شده، در ماموریت‌های آینده ناسا از جمله پروژه «آرتمیس» و ارسال فضانوردان به مریخ نقشی اساسی دارد.. SLS با انرژی رانشی ۴ هزار تنی، برای ارسال محموله‌ای با ۳۸ تن وزن به ماه به اندازه کافی قدرتمند خواهد بود.

ناسا شب گذشته آزمایش مهم «گرین ران» (Green Run) را روی این راکت چهار موتوره انجام داد که قرار بود ۸ دقیقه طول بکشد چرا که این زمان برابر با بازه زمانی لازم برای راه‌اندازی کامل موتور در ماموریت‌های به مقصد ماه است

با این حال بروز مشکل در یکی از قطعات اساسی موتور شماره ۴ باعث شد آزمایش به صورت خودکار توسط نرم‌افزار کنترل یک دقیقه پس از شروع متوقف شود. این مشکل به مشاهده یک فلاش نزدیک موتور چهارم مربوط می‌شد که ظاهرا در بخش مربوط به لایه حفاظتی رخ داده است.

در صورتی که آزمایش طبق برنامه پیش می‌ر‌فت داده‌‌های بسیار ارزشمندی درباره مانورهای مختلف در اختیار مهندسان قرار می‌گرفت اما در همین یک دقیقه هم توانسته‌اند با استفاده از ۱۴۰۰ حسگر اطلاعات قابل توجهی جمع آوری کنند که شامل تست‌های صدا، دما، فشار و کانون ارتعاش می‌شود.

ناسا از سال‌ها قبل سرگرم توسعه توسعه راکت SLS است و قرار بود در ۲۰۱۷ نخستین بار آن را به پرواز درآورد اما محدودیت‌‌های بودجه باعث تعویق این پروژه تا سال جاری میلادی شد. راکتی که امروز تست شد، قرار است فضاپیمای «اوریون» را در قالب پروژه آرتمیس یک به ماه ببرد اما با توجه به نامشخص بودن دلیل اصلی بروز مشکل در موتور شماره ۴ مشخص نیست این پرتاب طبق برنامه پیش می‌رود یا بیش از پیش به تاخیر خواهد افتاد. «جیم برندستاین»، مدیر ناسا ابراز امیدواری کرد که مشکل به آسانی رفع شده و مراحل دیگر طبق برنامه پیش برود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی