ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خودروی برقی اپل با تراشه C1 و فناوری ردیابی چشم از راه می‌رسد

مدت‌هاست شاهد انتشار گزارش‌ها درباره خودروی برقی اپل موسوم به «اپل کار» (Apple Car) هستیم. حالا طبق جدیدترین اطلاعات، این خودرو به تراشه C1 مبتنی بر A12 Bionic مجهز می‌شود و همچنین از فناوری‌های مبتنی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

مدت‌هاست شاهد انتشار گزارش‌ها درباره خودروی برقی اپل موسوم به «اپل کار» (Apple Car) هستیم. حالا طبق جدیدترین اطلاعات، این خودرو به تراشه C1 مبتنی بر A12 Bionic مجهز می‌شود و همچنین از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی درون کابین بهره می‌برد.

طبق گزارشی جدید، تراشه اپل مخصوص دنیای خودرو با نام C1 توسط شرکت سامسونگ یا TSMC به تولید می‌رسد. به نظر می‌رسد TSMC از مدت‌ها قبل در حال توسعه یک تراشه مخصوص بازار خودرو با لیتوگرافی ۷ نانومتری است و سامسونگ تراشه ۸ نانومتری اگزینوس Auto V9 را تولید کرده است.

با توجه به محدودیت‌ها در تامین تراشه‌های موردنیاز شرکت‌ها، در گزارش جدید به این موضوع اشاره شده که چیپ C1 از طراحی مشابه با پردازنده A12 Bionic بهره می‌برد، تراشه‌ای که هم اکنون به وسیله TSMC با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید می‌شود.

خودروی برقی اپل در بازار باید با شرکت‌های زیادی مانند تسلا رقابت کند. تراشه کاملا خودران تسلا از ۶ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و مصرف انرژی برابر ۳۶ وات دارد که از عملکرد نامناسب‌تر آن نسبت به A12 Bionic خبر می‌دهد. تراشه اپل دارای ۶.۹ میلیارد ترانزیستور است و تنها ۳.۵ وات انرژی مصرف می‌کند. تحلیلگری به نام «کالین باردن» درباره این تراشه گفته:

«مطمئن هستم اپل تغییراتی در این تراشه اعمال خواهد کرد، اما اگر قرار باشد iCar در سال ۲۰۲۴ وارد خط تولید شود، نسخه‌ بهبودیافته A12 شروع بی‌نظیری برای چیپ C1 خواهد بود.»

خودروی برقی اپل

اپل برای طراحی پردازنده‌های خود از شرکت ARM مجوز دریافت می‌کند و با توجه به این موضوع برای طراحی تراشه C1 باید چندین مجوز دیگر بگیرد. شرکت کوپرتینویی ظاهرا از هسته واحد پردازش عصبی «Occula» شرکت «Seeing Machines» استفاده می‌کند تا درون کابین از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ردیابی چشم بهره ببرد.

کمپانی Seeing Machines مدل تجاری مشابه با ARM دارد و برای واحد پردازش عصبی خود مجوز صادر می‌کند، بنابراین اپل می‌تواند از آن در تراشه اختصاصی خود استفاده کند. Occula عملکرد الگوریتم‌های هوش مصنوعی و بینایی رایانه‌ای، عوامل انسانی با داده‌های رانندگی و مسیریابی بهینه مبتنی بر اینفرارد را بهبود می‌دهد. با توجه به این موارد، Occula ظاهرا اولین انتخاب کوپرتینویی‌ها برای طراحی سیستم‌های نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی در کابین باشد.

درباره تاریخ رونمایی از خودروی برقی اپل و ورود آن به بازار ابهامات زیادی وجود دارد، با این حال انتظار می‌رود در فاصله سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ این محصول عرضه شود. هیوندای مذاکره با اپل برای تولید این خودرو را تایید کرده و برخی گزارش‌ها به امضای چنین قراردادی تا دو ماه دیگر اشاره می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • amir.m.2080
    amir.m.2080 | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    به ما چه ؟ دست ما که نمیرسه ، مبارک صاحبش باشه

مطالب پیشنهادی