ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان سیاره‌ای در فاصله ۱۸۰۰ سال نوری با سه خورشید کشف کردند

محققان با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی TESS و داده‌های دیگر وجود یک سیاره فراخورشیدی با جرمی در حدود نصف مشتری در سامانه‌ای سه ستاره‌ای را تأیید کردند. تلسکوپ فضایی «کپلر» مدت کوتاهی پس از پرتاب ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

محققان با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی TESS و داده‌های دیگر وجود یک سیاره فراخورشیدی با جرمی در حدود نصف مشتری در سامانه‌ای سه ستاره‌ای را تأیید کردند.

تلسکوپ فضایی «کپلر» مدت کوتاهی پس از پرتاب در سال ۲۰۰۹ سیاره‌ای کشف کرد که محققان فکر می‌کردند تقریباً هم اندازه نپتون است. این سیاره KOI-5Ab نام گرفت و دومین سیاره فراخورشیدی جدیدی بود که در مأموریت کپلر کشف شد. حال محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی TESS می‌گویند KOI-5 نه تنها یک سیستم سه ستاره‌ای است، بلکه سیاره‌ای با جرمی در حدود نصف مشتری به دور ستاره اصلی آن در حال گردش است.

KOI-5 یک سیستم سه ستاره‌ای است که در فاصله ۱۸۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی دجاجه (Cygnus) قرار گرفته است. این سیستم که با نام TOI-1241 نیز شناخته می‌شود شامل سه ستاره به نام‌های KOI-5A و B و C می‌شود.

KOI-5A و B هر ۳۰ سال یک دور کامل در مدار خود می‌زنند و ستاره سوم یعنی KOI-5C در مداری وسیع‌تر هر ۴۰۰ سال یک دور کامل به دور دو ستاره دیگر می‌زند. سیاره‌ای به نام KOI-5Ab که جرم آن حدوداً نصف جرم مشتری است هر ۵ روز یکبار یک دور کامل به دور ستاره KOI-5A که شبیه خورشید است می‌زند.

«David Ciardi»، محقق نجوم و دانشمند ارشد مؤسسه علوم سیاره‌های فراخورشیدی ناسا (NExScI) می‌گوید سیاره KOI-5Ab به خاطر وجود هزاران سیاره فراخوشیدی دیگر تقریباً به دست فراموشی سپرده شده بود. او و همکارانش با استفاده از تصاویر باکیفیت و داده‌های دیگر که در بازه بیش از یک دهه از کپلر و TESS بدست آمده‌اند و همچنین با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی وجود KOI-5Ab را تأیید کرد.

داده‌های جدید همچنین نشان می‌دهند که صفحه مداری (Orbital plane) سیاره KOI-5Ab مطابق با صفحه مداری ستاره KOI-5B در یک راستا قرار نگرفته است. محققان علت اصلی این عدم تطابق را نمی‌دانند ولی می‌گویند احتمالاً یکی از ستاره‌ها سیاره را از مدار اصلی خارج کرده و آنرا در مدار غیرعادی کنونی به دام انداخته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی