ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تسلا
معرفی و بررسی خودرو

نگاهی به سرنوشت ۱۰ وعده بزرگ ایلان ماسک برای تسلا در ۲۰۲۰

ایلان ماسک به پیش‌بینی‌ها و نظرات جسورانه معروف است و همیشه از برنامه‌های آینده می‌گوید: از میزان تولید خودروهای تسلا در سال‌های آینده گرفته تا فرستادن ۱ میلیون نفر به مریخ تا ۲۰۵۰. ماسک برای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

ایلان ماسک به پیش‌بینی‌ها و نظرات جسورانه معروف است و همیشه از برنامه‌های آینده می‌گوید: از میزان تولید خودروهای تسلا در سال‌های آینده گرفته تا فرستادن ۱ میلیون نفر به مریخ تا ۲۰۵۰. ماسک برای سال ۲۰۲۰ وعده‌های زیادی برای تسلا داده بود که برخی از آن‌ها محقق شدند و البته برخی به سرانجام نرسیدند و نتوانست آن‌ها را عملی کند.

اکثر مدیران کمپانی‌های بزرگ درباره مسیر آینده محتاطانه صحبت می‌کنند و در یک مسیر مشخص حرکت می‌کنند، اما این موضوع برای ایلان ماسک میلیاردر چندان صادق نیست و از هر فرصتی برای اعلام برنامه‌های جاه‌طلبانه شرکت‌های تحت مدیریتش استفاده می‌کند.

در حالی که برخی از گفته‌های ماسک به حقیقت پیوسته‌اند، برخی از آن‌ها چندان با برنامه عملی کمپانی‌های آن مطابقت نداشته‌اند. برای مثال می‌توان به خودروی برقی مدل ایکس اشاره کرد که دو سال دیرتر از گفته ماسک وارد بازار شد یا اینکه هنوز کامیون برقی Semi عرضه نشده، با اینکه تقریبا ۴ سال از معرفی آن می‌گذرد.

با وجود اهداف جاه‌طلبانه و اینکه برخی مواقع تسلا در زمان مشخص به آن‌ها دست پیدا نمی‌کند، سهامداران ظاهرا به ماسک و عملکرد شرکت تحت مدیریتش اطمینان دارند و همین موضوع در سال ۲۰۲۰ با افزایش چشمگیر ارزش سهام این کمپانی مشخص شد. تسلا در سال ۲۰۱۰ بطور عمومی سهامش عرضه شد و تا به امروز ارزش آن بیش از ۱۳ هزار درصد رشد داشته که ۷۰۰ درصد آن مربوط به ۲۰۲۰ می‌شود. در حال حاضر شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک باارزش‌ترین خودروساز در جهان است.

تسلا

ایلان ماسک برای سال ۲۰۲۰ وعده‌های زیادی داده بود که البته تمام آن‌ها محقق نشدند. در ادامه نگاهی به ۱۰ وعده بزرگ مدیرعامل تسلا در سال گذشته میلادی و نتایج آن‌ها داریم.

عرضه ۱ میلیون روبوتاکسی در سال ۲۰۲۰

ایلان ماسک در آوریل ۲۰۱۹ گفته بود:

«بدون هیچ شکی سال آینده بیش از ۱ میلیون روبوتاکسی در خیابان‌ها خواهیم داشت.»

با وجود چنین ادعای جنجالی و جسورانه‌ای، تا به امروز حتی یک تاکسی خودران هم از سوی تسلا معرفی نشده چه برسد به ۱ میلیون روبوتاکسی. ماسک سرویس‌های اشتراک سواری آینده را ترکیبی از اوبر و Airbnb می‌داند، جایی که مالکان خودروهای تسلا می‌توانند هنگامی که در خانه حضور دارند یا سرکار هستند، از خودروی خود برای جابه‌جایی مسافران استفاده کنند.

اگر در مناطقی مالکان خودروهای تسلا حاضر به انجام چنین کاری نباشند، این خودروساز محصولات خود را مستقر خواهد کرد. با یک ایده جذاب روبه‌رو هستیم که البته هنوز امکان عملی شدن آن وجود ندارد. برای عرضه تاکسی‌های خودران به سطح بالایی از فناوری نیاز داریم که هنوز نه تسلا و نه شرکت دیگری آن را ارائه نکرده است.

ایلان ماسک در آوریل ۲۰۲۰ از تغییر در برنامه‌ها گفت و تاریخ مدنظرش را یکسال به تعویق انداخت:

«من فکر می‌کنم روبوتاکسی‌ها سال آینده از راه برسند، البته در نه تمام بازارها و تنها در برخی از آن‌ها شروع به کار می‌کنند.»

عرضه قابلیت تمام خودران

مدت‌هاست تسلا از عرضه قابلیت تمام خودران خود می‌گوید و بدون هیچ شکی قابلیت‌های اتوپایلوت و همچنین رانندگی خودران آن از پیشرفته‌ترین سیستم‌های کمک راننده محسوب می‌شوند، اما همچنان نیازمند توجه راننده هستند.

در سال گذشته میلادی این کمپانی نسخه محدود بتای قابلیت تمام خودران را با قیمت ۱۰ هزار دلار عرضه کرد و ایلان ماسک از عرضه گسترده‌تر آن تا پایان ۲۰۲۰ خبر داد. با این حال ویدیوهای اولیه نشان دادند که هنوز این سیستم برای استفاده عمده مناسب نیست.

با پایان ۲۰۲۰، ماسک اعلام کرد تسلا این قابلیت را به عنوان یک سیستم اشتراکی در اوایل ۲۰۲۱ ارائه می‌کند، با این حال همچنان نمی‌توان به گفته مدیرعامل این خودروساز اعتماد چندانی کرد. ماسک در سال ۲۰۱۷ گفته بود یک خودروی تسلا می‌تواند بدون دخالت راننده تا پایان همان سال از نیویورک تا لس آنجلس سفر کند یا اینکه در ۲۰۱۹ رانندگان می‌توانند در خودرو بخوابند و در مقصد بیدار شوند که البته هیچ‌کدام از آن‌ها هنوز محقق نشده‌اند.

عرضه نیم میلیون خودرو

باتری‌های روی هوا

تسلا در آغاز ۲۰۲۰ به عرضه بیش از نیم میلیون خودرو اشاره کرد که با اختلاف کمی از رسیدن به هدفش باز ماند. در حقیقت این کمپانی در ۲۰۲۰ تنها ۴۵۰ خودرو کمتر از نیم میلیون عرضه کرد. تسلا همچنین عملکرد بی‌نظیری در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ داشت و توانست ۱۸۰ هزار خودرو در اختیار خریداران قرار دهد.

اگرچه تسلا توانست بالاتر از پیش‌بینی و انتظار تحلیلگران وال استریت ظاهر شود و با وجود شیوع ویروس کرونا و مشکلات تولید نزدیک به نیم میلیون خودرو عرضه کند، اما در گذشته هم ایلان ماسک نتوانسته به وعده خود برای میزان فروش عمل کند. ماسک در سال ۲۰۱۶ از عرضه نیم میلیون خودرو در ۲۰۱۸ خبر داده بود که تنها توانست ۲۴۶ هزار خودرو در اختیار مشتریان قرار دهد. علاوه بر این به فروش ۶۵۰ هزار در ۲۰۱۹ و ۱ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده بود که هیچ‌کدام عملی نشدند.

عرضه تسلا مدل Y

تسلا پنجمین خودروی تولیدی‌اش را مارس ۲۰۲۰، یعنی تقریبا یکسال پس از معرفی در بهار ۲۰۱۹ وارد بازار کرد. در حقیقت این خودرو چندین ماه زودتر از برنامه‌های تسلا وارد بازار شد که با توجه به تاخیر دو ساله در عرضه مدل X، تا حدودی عجیب بود.

تسلا میزان فروش این کراس‌اوور کامپکت را بطور جداگانه اعلام نکرده، اما عرضه آن باعث افزایش فروش تسلا شد. این کمپانی در سال ۲۰۲۰ موفق به فروش ۴۴۲,۵۱۱ خودروی مدل ۳ و مدل Y و ۵۷,۰۳۹ خودروی مدل X و مدل S شد.

تولید محدود کامیون Semi

مدت‌هاست منتظر تولید کامیون برقی تسلا هستیم. این کامیون کلاس ۸ برقی در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و تسلا از عرضه اولین نمونه‌های تولیدی آن در سال ۲۰۱۹ خبر داد. زمانی که گزارش مالی آن برای سه ماهه سوم ۲۰۱۹ منتشر شد، این خودروساز از تولید محدود این کامیون در ۲۰۲۰ خبر داد.

با این وجود در آوریل ۲۰۲۰ دوباره با تغییر برنامه‌های تسلا روبه‌رو شدیم و این شرکت به عرضه تجاری و تولید آن در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد. هزاران نسخه از این کامیون با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار توسط شرکت‌هایی مانند والمارت و پپسی پیش‌خرید شده‌اند که شاید امسال در اختیارشان قرار بگیرد.

عرضه تسلا رودستر

تسلا در سال ۲۰۱۷ با اعلام عرضه مدل جدید خودروی رودستر در سال ۲۰۲۰ علاقه‌مندان به دنیای خودرو و حتی این صنعت را هیجان‌زده کرد. این خودروی اسپرت طبق گفته تسلا حداکثر سرعتی برابر ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت دارد، با هربار شارژ می‌توان تا ۱۰۰۰ کیلومتر با آن رانندگی کرد و سرعتش تنها در ۱.۹ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. دسترسی به تمام این قابلیت‌ها با پرداخت حداقل ۲۰۰ هزار دلار ممکن می‌شود.

با اینکه بسیاری منتظر عرضه این محصول در سال گذشته بودند، شیوع ویروس کرونا برنامه‌های این خودروساز را دچار مشکل کرد. ماسک اعلام کرده نسل جدید رودستر پس از عرضه سایبرتراک در ۲۰۲۱، وارد بازار می‌شود.

باتری با عمر ۱.۶ میلیون کیلومتر

در آوریل ۲۰۱۹ ایلان ماسک اعلام کرد در آینده نزدیک باتری‌های تسلا می‌توانند بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر کارایی داشته باشند که بی‌نظیر است. در همان زمان اعلام کرد این باتری‌ها سال ۲۰۲۰ به تولید می‌رسند.

بسیاری منتظر رونمایی از چنین باتری در رویداد «Battery Day» تسلا در سپتامبر ۲۰۲۰ بودند، اما چنین اتفاقی رخ نداد. بجای اینکار، تسلا در این رویداد از باتری جدیدی رونمایی کرد که تا ۵ برابر انرژی بیشتری دارد، برد خودروها را ۱۶ درصد افزایش می‌دهد و تا ۶ برابر خروجی توان بیشتری دارد. طبق گفته این کمپانی سلول‌های «۴۶۸۰» سریعتر و ارزان‌تر ساخته می‌شوند و البته تا سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه نمی‌رسند.

احداث کارخانه‌های جدید

در نوامبر ۲۰۱۹ ماسک از ساخت یک کارخانه گیگافکتوری در برلین، آلمان خبر داد و در سال ۲۰۲۰ با وجود تمام مشکلات مانند اعتراض فعالان محیط زیست در آلمان، پیشرفت مناسبی را تجربه کرد. ماسک گفته این کارخانه خودروی مدل Y و نسل بعدی سلول‌های باتری تسلا را می‌سازد و از ژوئیه ۲۰۲۱ شروع به کار می‌کند.

تسلا در مارس ۲۰۲۰ از بررسی‌ها برای ساخت یک کارخانه جدید در ایالات متحده آمریکا خبر داد و در ژوئیه این محل را «آستین» در تگزاس اعلام کرد. در آگوست ۲۰۲۰ ساخت این کارخانه جدید در آمریکا آغاز شد.

تولید مدل S با برد ۱۲۰۰ کیلومتر

تسلا

ماسک در سال ۲۰۱۵ به ساخت نسخه‌ای از خودروی مدل S با برد ۱۲۰۰ کیلومتر تا سال ۲۰۲۰ اشاره کرد. از آن زمان تا به امروز شاهد افزایش برد این خودروی سدان بودیم، اما هنوز به هدف اصلی یعنی ۱۲۰۰ کیلومتر دست پیدا نکرده. بالاترین نسخه این خودرو از نظر برد به نام «Long Range Plus» بردی برابر ۶۵۰ کیلومتر دارد.

با این وجود تسلا می‌خواهد تا اواخر سال جاری میلادی نسخه Plaid‌ خودروی مدل S‌ را وارد بازار کند که طبق گفته آن بردی بیش از ۸۰۰ کیلومتر دارد.

پخش موسیقی توسط اسپیکرهای خارجی

تسلا

در سال ۲۰۲۰ با توییت‌های بی‌شماری از سوی ایلان ماسک مواجه شدیم که برخی از آن‌ها به ویژگی‌های آینده محصولات تسلا اشاره داشتند. یکی از این توییت‌ها، امکان پخش موسیقی توسط اسپیکرهای خارجی خودروها بود که برخی آن را چندان جدی نگرفتند.

با وجود چنین موضوعی، در اواخر ۲۰۲۰ یک بروزرسانی مخصوص تعطیلات برای خودروهای جدید تسلا منتشر شد که رانندگان می‌توانند صدای بوق را تغییر دهند و برای مثال بجای بوق عادی، از موسیقی استفاده کنند.

ایلان ماسک امسال هم وعده‌های زیادی درباره آینده تسلا خواهد داد و البته انجام برخی از وعده‌های گذشته آن به امسال موکول شده‌اند، بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم در ۲۰۲۱ کدا‌م‌یک از آن‌ها عملی می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    وقتی هدف رو میذاره رو برد 1200 کیلومتر میرسه به برد 800 تا فکر کن هدف رو بذاره رو برد 800 تا
    اونوقت نهایت خودشو برسونه به 500 کیلومتر برد
    بقیه اهداف هم همین منوال رو طی میکنن
    هدف رو باید خیلی بالا در نظر بگیری تا اگر بهش نرسی حداقل به حد معقولی ازش برسی
    انصاف رو رعایت کنی میفهمی اگر تسلا و ایلان ماسک نبودن کسی به فکر خودرو الکتریکی نمیفتاد و بقیه خودرو ساز ها نهایت 4 تا مانیتور بیشتر رو دودکش هاشون نصب میکردن با یکم تغییر شکل چراغ ها بعد اسمشو میذاشتن نوآوری همون اتفاقی که بعد مرگ استیو جابز برای اپل داره میفته

  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    منتظر همچین آدمی بودن اتلاف وقته ،،،، بهتره ببینیم با تکنولوژی الان چه کار بهتری میشه ارائه داد نه اینکه ایده های مسخره ایلان ماسک که بعضی هاش به درد این سیاره نمیخورن رو بیخودی وقت و فکر و پول براشون گذاشت ،،،،

    • Chapdast
      Chapdast | ۱ بهمن ۱۳۹۹

      با این طرز تفکر هیچوقت پیشرفتی حاصل نمیشه.
      همیشه یه عده باید راه های جدیدی باز کنن و بقیه گسترشش بدن.
      طبق نظر شما بود هنوز داشتیم با اسب سفر میکردیم با کبوتر نامه می‌فرستادیم و با هیزم غذا میپختیم

      • Mehrdad A.S.H
        Mehrdad A.S.H | ۱ بهمن ۱۳۹۹

        منظورم این بود باید مثل جف بزوس عمل کنیم که هیچ شکستی در موشک و ماهواره نداره و بر پایه ی دانش و امکانات الان بشری کار میکنه که باعث پیشرفت هم میشه نه اینکه ایده های چرت بگی که مال سیاره ی دیگه ایه و همش خودنمایی و مسخره بازی مثل ایلان ماسک ،،،،،، همه میتونن ایده های علمی تخیلی بدن ولی ایده های ناب و درست و حسابی کمه

        • PersianCode
          PersianCode | ۱ بهمن ۱۳۹۹

          پس تلفن،لپ تاپ،تلویزیون و کامپیوتر و یخچال و.... رو ول کن و برگرد تو غار زندگی کن............

    • peyman17
      peyman17 | ۱ بهمن ۱۳۹۹

      اگه ایلان ماسک نبود تو صنعت خودرو الکتریکی به اینجایی که هست نمیرسید مدیران محتاط فقط به فکر حفظ شرایط موجودن

مطالب پیشنهادی