ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا مأموریت کاوشگر جونو را برای مطالعه بهتر مشتری و قمرهای آن تا ۲۰۲۵ تمدید کرد

ناسا مأموریت کاوشگر «جونو» را برای ۴ سال دیگر تمدید کرد. این فضاپیما در طول مأموریت جدید خود چندین مرتبه از مقابل حلقه‌ها و قمرهای مشتری گذر خواهد کرد تا برخی ویژگی‌های مهم سطح این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

ناسا مأموریت کاوشگر «جونو» را برای ۴ سال دیگر تمدید کرد. این فضاپیما در طول مأموریت جدید خود چندین مرتبه از مقابل حلقه‌ها و قمرهای مشتری گذر خواهد کرد تا برخی ویژگی‌های مهم سطح این سیاره از جمله گردبادهای عظیم قطبی و لکه مرموز آبی را مطالعه کند.

جونو سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و سال ۲۰۱۶ پس از سفری پنج ساله و طی مسافت ۲.۷ میلیارد کیلومتر به مشتری رسید و چهار سال و نیم آن را مطالعه کرد. جونو درک بشر در مورد این غول گازی را متحول کرد و اطلاعات مهمی از ساختار درونی و فرآیندهای پیچیده میدان مغناطیسی و اتمسفر آن فاش کرد.

جونو با وجود قرارگیری در معرض تشعشات مخرب به مدت بیش از ۴ سال همچنان به فعالیت ادامه داده و هیچ یک از تجهیزات آن دچار آسیب قابل توجه نشده است. ناسا به همین دلیل تصمیم گرفته مأموریت جونو را برای ۴ سال دیگر تمدید کند تا این کاوشگر همچنان به مطالعه مشتری و قمرهای آن ادامه دهد. مأموریت جدید از اوت ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت و اگر مشکلی پیش نیاید این کاوشگر ۴۲ مرتبه دیگر به دور مشتری گردش خواهد کرد.

نمودار مدارهای قبلی و آینده جونو در اطراف مشتری.

کاوشگر مورد بحث در طول چهار سال آینده دو مرتبه از نزدیکی «گانیمد»، سه مرتبه از نزدیکی «اروپا» و یازده مرتبه از مقابل «Io» عبور کرده و خصوصیات آنها از جمله تشعشات اطراف آنها را نیز مطالعه خواهد کرد.

جونو ژوئن سال جاری میلادی از مقابل گانیمد گذر خواهد کرد و در ادامه اواخر سپتامبر به اروپا خواهد رسید. این کاوشگر در ادامه مأموریت خود با استفاده از نیروی گرانش قمرهای مشتری در مدار مناسب برای مطالعه آنها قرار خواهد گرفت. ناسا با استفاده از داده‌های این مأموریت در مورد مأموریت‌های آینده مطالعه مشتری از جمله مأموریت کاوشگر اقمار یخی مشتری یا به اختصار JUICE و اروپا کلیپر (Europa Clipper) تصمیم گیری خواهد کرد.

جونو حلقه‌های مشتری و ویژگی‌های سطح این سیاره شامل گردبادهای عظیم قطبی و نقطه آبی بزرگ را به دقت مطالعه خواهد کرد. این کاوشگر در ادامه ساختار، اتمسفر و منطقه مغناطیسی پیرامون مشتری (مگنتوسفر) را مطالعه و حجم عظیمی از داده‌های ارزشمند را از طریق شبکه فضایی دوردست ناسا (DSN) به زمین مخابره خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی