ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف دو کهکشان غول‌پیکر که 62 برابر از کهکشان راه شیری بزرگتر هستند

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ رادیویی بزرگ «MeerKAT» در آفریقای جنوبی،  دو کهکشان رادیویی غول پیکر را کشف کردند که 62 برابر بزرگ‌تر از کهکشان راه شیری هستند و به عنوان دو مورد از بزرگترین ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ رادیویی بزرگ «MeerKAT» در آفریقای جنوبی،  دو کهکشان رادیویی غول پیکر را کشف کردند که 62 برابر بزرگ‌تر از کهکشان راه شیری هستند و به عنوان دو مورد از بزرگترین اجرام آسمانی شناخته می‌شوند.

دکتر «جاکینتا دلهیز» یکی از محققان دانشگاه «کیپ تاون» می‌گوید:

«این دو کهکشان رادیویی بزرگ در بخشی از آسمان با مساحت چهار برابر مساحت ماه قرار دارند.»

احتمال یافتن دو کهکشان رادیویی غول پیکر (GRG) در چنین منطقه کوچکی کمتر از 0.0003 درصد برآورد می‌شود. دلهیز گفت:

«این بدان معناست که احتمالا کهکشان‌های رادیویی غول پیکر بسیار متداول‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم.»

کهکشان‌هایی رادیوی غول پیکر،‌ ابعادی درحدود 700 کیلو پارسک ( سال نوری) دارند که تقریبا معادل 22 برابر اندازه کهکشان راه شیری است و بیش از 2.28 میلیون سال نوری طول دارد. به نظر می‌رسد 831 کهکشان رادیویی عظیم در آسمان وجود داشته باشد.

در اخترشناسی رادیویی، برای شناسایی انفجارها و سیگنال‌های پنهان از امواج رادیویی استفاده می‌شود.  این رویکرد کمک می‌کند تا جهان به همان شکل واقعی خود شناخته شود. 

این دو کهکشان رادیویی غول پیکر توسط تلسکوپ MeerKAT کشف شده است که در منطقه «کارو» در آفریقای جنوبی قرار دارد و متشکل از 64 دیش رادیویی است . این رادیو تلسکوپ جدید از اواسط سال 2020 فعالیت خود را آغاز کرده و آفریقای جنوبی و استرالیا را پوشش می‌دهد.

ستاره شناسان امیدوار هستند که این تلسکوپ بتواند به درک ما از چگونگی تکامل کهکشان‌ها کمک کند. تلکسوپ MeerKAT به ستاره شناسان کمک می‌کند تا بتوانند نقشه‌های رادیویی جدید آسمان را در اختیار داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی