ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این هواژل اسفنجی شکل مولکول‌های هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

گروهی از مهندسان دانشگاه ملی سنگاپور راهکاری توسعه داده اند که با استفاده از نوعی هواژل اسفنجی شکل و بدون نیاز به منبع انرژی یا قطعات متحرک مولکول‌های هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

گروهی از مهندسان دانشگاه ملی سنگاپور راهکاری توسعه داده اند که با استفاده از نوعی هواژل اسفنجی شکل و بدون نیاز به منبع انرژی یا قطعات متحرک مولکول‌های هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند.

راهکار محققان دانشگاه ملی سنگاپور عملکرد نسبتاً ساده‌ای دارد. هواژل یا ایروژل از پلیمرهای طویل و ساختارهایی منفذ دار موسوم به چارچوب‌های فلزی-آلی (MOF) تشکیل شده است که از آنها به خاطر مساحت سطح فوق العاده بالا در تحقیقات مختلف استفاده می‌شود.

این راهکار هیبریدی به طور پیوسته و همزمان آب را جذب و دفع می‌کند. این ویژگی سبب می‌شود تا ایروژل مشابه آنچه در اسفنج دیده می‌شود مولکول‌های آب را از هوا گرفته و آنها را با متراکم کردن به آب تبدیل و سپس آزاد کند، با این تفاوت که مثل اسفنج دیگر نیازی به فشردن برای آزاد کردن آب نیست. عملکرد این سیستم با قرارگیری در مقابل نور خورشید بهبود پیدا کرده و می‌تواند ۹۵ درصد از بخار جذب شده را به آب مایع تبدیل کند.

محققان موفق شدند ایروژل را در محیط آزمایشگاه به مدت ۱۴۴۰ ساعت به طور پیوسته به کار گرفته و آب آشامیدنی مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تولید کنند. محققان می‌گویند یک کیلوگرم از این ماده می‌تواند در شرایط مرطوب روزانه ۱۷ لیتر آب تولید کند.

محققان به سادگی اختراع خود اشاره کرده و می‌گویند برای کار کردن به نور خورشید یا برق نیازی نداشته و هیچ گونه قطعه متحرکی ندارد. آنها به دنبال شرکای تجاری هستند تا با سرعت بیشتری این فناوری را توسعه دهند.

«Ho Ghim Wei» استاد دانشگاه ملی سنگاپور و رهبر تیم محققان می‌گوید: «با توجه به اینکه ذخیره آب اتمسفر به طور پیوسته توسط چرخه هیدرولوژی پر می‌شود، اختراع ما راهکار امیدوارکننده‌ای برای تولید پایدار آب تازه در شرایط آب و هوایی متنوع با کمترین میزان انرژی است.»

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Science Advances منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی