ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیمنسیتی ۱۲۰۰
تکنولوژی

اولین چیپ‌های ۶ نانومتری مدیاتک معرفی شدند: دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰

تا به امروز پیشرفته‌ترین پردازنده‌های سری دیمنسیتی مدیاتک با لیتوگرافی ۷ نانومتری توسعه پیدا کرده بودند، اما این کمپانی حالا از اولین نمونه‌های این سری با معماری ۶ نانومتری رونمایی کرده. تراشه‌های دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۳

تا به امروز پیشرفته‌ترین پردازنده‌های سری دیمنسیتی مدیاتک با لیتوگرافی ۷ نانومتری توسعه پیدا کرده بودند، اما این کمپانی حالا از اولین نمونه‌های این سری با معماری ۶ نانومتری رونمایی کرده. تراشه‌های دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ برای اولین بار از هسته‌ Cortex-A78‌ بهره می‌برند.

همانطور که می‌توان انتظار داشت، دیمنسیتی ۱۲۰۰ در رده بالاتری نسبت به برادرش قرار می‌گیرد و از سه خوشه برای هسته‌های خود بهره می‌برد. یکی از این خوشه‌ها شامل یک هسته Cortex-A78 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز می‌شود. خوشه دیگر دارای ۳ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز است و خوشه آخر هم از ۴ هسته Cortex-A55 با مصرف انرژی بهینه و فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد.

برای مقایسه باید به پردازنده دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس اشاره کنیم که مدیاتک آن را به هسته‌های قدیمی‌تر Cortex-A77 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز مجهز کرده. با توجه به این موضوع، نسل جدیدش تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری دارد و ۲۵ درصد هم انرژی کمتری مصرف می‌کند.

دیمنسیتی ۱۲۰۰

پردازنده دوم که دیمنسیتی ۱۱۰۰ نام دارد، نسبت به برادرش قدرت کمتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حقیقت فرکانس ۴ هسته Cortex-A78 آن روی ۲.۶ گیگاهرتز تنظیم شده و خبری از فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز نیست. با این وجود این پردازنده به علت استفاده از A78 از دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس عملکرد بهتری باید داشته باشد.

مدیاتک برای این دو چیپ خود از پردازشگر گرافیکی Mali-G77 با ۹ هسته استفاده کرده که تفاوتی با گذشته ندارد. دیمنسیتی ۱۲۰۰ قادر به پشتیبانی از نمایشگر با رفرش ریت ۱۶۸ هرتز است و پردازشگر سیگنال تصویر ۵ هسته‌ای آن از دوربین با حداکثر رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. این پردازنده همچنین ضبط ویدیوهای 4K HDR را برای کاربران ممکن می‌کند.

دیمنسیتی ۱۱۰۰

چیپ دیمنسیتی ۱۱۰۰ از پنل‌های با رفرش ریت ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر می‌توان از دوربین با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل در دستگاه‌های مجهز به آن استفاده کرد. این دو تراشه تا ۲۰ درصد در پردازش تصاویر «Night Shot» یا حالت شب عملکرد سریعتری نسبت به گذشته دارند و همچنین از حالت شب مخصوص پانوراما بهره می‌برند.

شرکت‌های زیادی از جدیدترین پردازنده‌های مدیاتک استفاده خواهند کرد که می‌توان به ریلمی، شیائومی، ویوو و اوپو اشاره کرد. گوشی‌های مجهز به این تراشه‌ها نزدیک به سه ماه دیگر از راه می‌رسند. انتظار می‌رود مدیاتک سال آینده میلادی از اولین تراشه ۵ نانومتری خود رونمایی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ￵ابوالفضل زارع
    ￵ابوالفضل زارع | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    خیلی پیشرفتش خوب بوده مدیاتک قدرتش تفاوت زیادی با اسنپ 888 نداره درصد خیلی کمی ضعیف تره

مطالب پیشنهادی