ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماموریت ناسا به ماه
تکنولوژی

ناسا: توقف آزمایش راکت SLS یک شکست نبود

ناسا چند روز پیش راکت SLS را آزمایش کرد که با شکست همراه بود، اما سازمان فضایی آمریکا نظر دیگری دارد و تست آتش را موفقیت‌آمیز اعلام کرده است. به گفته ناسا پارامترهای از پیش تعیین ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

ناسا چند روز پیش راکت SLS را آزمایش کرد که با شکست همراه بود، اما سازمان فضایی آمریکا نظر دیگری دارد و تست آتش را موفقیت‌آمیز اعلام کرده است. به گفته ناسا پارامترهای از پیش تعیین شده موجب توقف این آزمایش شده‌اند.

آزمایش چند روز پیش ناسا تنها یک دقیقه طول کشید، در حالی که انتظار می‌رفت مدت زمان آن ۸ دقیقه باشد. در حقیقت پس از شروع آزمایش، سیستم‌ها شروع به نظارت موتورها کردند و دست به جمع‌آوری داده‌ها زدند که نتیجه چنین کاری، گزارش یک مشکل اساسی در قطعات موتور بود.

در آن زمان جزئیات دقیقی درباره مشکل مرحله اصلی SLS منتشر نشد، اما مشخص شد که موتور در هنگام آزمایش آتش عملکرد عادی داشته، با این حال سیستم پس از مدتی وجود مشکل را گزارش کرد و کار متوقف شد.

حالا ناسا گزارش جدیدی درباره آزمایش اخیرش منتشر و اعلام کرده آزمایش آتش موفقیت‌آمیز بوده و در حالت کلی عملکرد مناسبی داشته، با این حال به علت پارامترهایی که پیش از انجام آزمایش تنظیم شده بودند، آزمایش متوقف شده. این پارامترها که به گفته ناسا از قصد محافظه‌کارانه بوده‌اند، زمانی که داده‌های گزارش شده از آن‌ها فراتر رفتند، دستور توقف آزمایش را دادند.

ناسا درباره این پارامترها گفته:

«این پارامترهای از پیش برنامه‌ریزی شده بطور خاص برای تست‌ زمینی با سخت افزار پرواز طراحی شده‌اند و برای ماموریت «آرتمیس I» ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از اینکه مرحله اصلی سیستم کنترل بردار رانش بطور ایمن موتورها را حرکت ‌دهد، مطمئن شود. برای چرخش هر موتور یک سیستم کنترل بردار رانش (TVC) و دو عملگر مکانیکی وجود دارد. قدرت عملگرهای مکانیکی در سیستم TVC توسط واحدهای توان کمکی مرحله اصلی تامین می‌شود. طبق برنامه‌ریزی، سیستم‌های کنترل بردار رانش موتورها را به گونه‌ای حرکت دادند تا نحوه حرکت در مسیر مستقیم راکت در هنگام صعود را شبیه‌سازی کنند.»

در طی آزمایش، محدودیت‌ها برای سیستم هیدرولیکی مرتبط با موتور ۲ باعث ارائه مقداری شد که از محدوده موردنظر بالاتر بود. اگرچه موتور طبق برنامه‌ریزی عمل کرد، اما زمانی که مقادیر از پارامترهای اولیه بالاتر رفتند، بطور خودکار موتورها خاموش شدند و آزمایش متوقف شد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد آزمایش آتش راکت SLS واقعا با شکست همراه نبوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • halk
    halk | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    خخخ باشه . شما راست میگین.

مطالب پیشنهادی