ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران موفق به شمارش فیل‌ها به کمک ماهواره و هوش مصنوعی شدند

از فضا می‌توان چندین سازه روی زمین را مشاهده کرد، اما حالا دانشمندان دست به اقدام بزرگتری زده‌اند و به کمک ماهواره‌ها و یادگیری عمیق فیل‌ها را شمارش کرده‌اند. تیمی از محققان دانشگاه «آکسفورد» و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

از فضا می‌توان چندین سازه روی زمین را مشاهده کرد، اما حالا دانشمندان دست به اقدام بزرگتری زده‌اند و به کمک ماهواره‌ها و یادگیری عمیق فیل‌ها را شمارش کرده‌اند.

تیمی از محققان دانشگاه «آکسفورد» و «باث» به تازگی موفق به توسعه روشی برای شمارش فیل‌های آفریقایی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ «Maxar» شده‌اند. این روش راهی جدید برای نظارت روی این حیوانات آسیب‌پذیر و در معرض خطر در اختیار بشر قرار می‌دهد.

دانشگاه باث در بیانیه‌ای گفته:

«برای اولین بار دانشمندان با موفقیت توانستند از دوربین‌های ماهواره به همراه یادگیری عمیق برای شمارش حیوانات در مناطق جغرافیایی پیچیده استفاده کنند.»

تصاویر ماهواره‌ای می‌توانند یک راه جایگزین و البته موثر برای روش کنونی نظارت روی فیل‌ها باشند. در حال حاضر انسان‌ها از هواپیماها برای نظارت روی این حیوانات آسیب‌پذیر استفاده می‌کنند که علاوه بر هزینه بالا، شمارش آن‌ها را هم تبدیل به کاری چالش‌برانگیز می‌کند.

فیل‌ها

شرکت Maxar در بیانیه‌ای به این موضوع اشاره کرده که این روش فضایی دقت مشابه با تشخیص انسانی دارد. علاوه بر این، ماهواره‌ها می‌توانند مناطق وسیعی را پوشش دهند و همین موضوع سرعت شمارش را هم افزایش می‌دهد. مقاله پژوهشگران در ژورنال «Remote Sensing in Ecology and Conservation» منتشر شده است.

این اولین باری نیست که شاهد استفاده از ماهواره‌ها برای پروژه‌های نظارت روی حیوانات هستیم، برای مثال ناسا از آن‌ها برای شناسایی موقعیت یک کلنی پنگوئن استفاده کرد. علاوه بر این، ماهواره‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها از وال‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود یکی از تفاوت‌های روش جدید، امکان شناسایی فیل‌ها در مناطق مختلف جنگلی و بیشه‌زار است.

طبق تخمین‌ها، ۴۰ تا ۵۰ هزار فیل آفریقایی در طبیعت وجود دارند که البته در معرض خطر هستند. در همین راستا برای محافظت از آن‌ها و جلوگیری از انقراض، به نظارت دقیق نیاز است، بنابراین روش و الگوریتم جدید اهمیت بالایی دارد. این تیم امیدوار است از روش خود برای شمارش حیوانات کوچکتر هم استفاده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    خب خیالم راحت چندتا فیل دیگه داریییم

  • SZ
    SZ | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    چه خبر مهمی
    شب و روز منتظر فهمیدنش بودم

مطالب پیشنهادی