ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرورگر Brave با یک پروتکل جدید دسترسی به وب غیرمتمرکز را ممکن کرد

«بریو» (Brave) قدم جدیدی به سوی پشتیبانی از وب غیرمتمرکز برداشته و به اولین مرورگری تبدیل شده که به صورت پیش‌فرض پروتکل شبکه همتابه‌همتا (P2P) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این موضوع تغییر اساسی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

«بریو» (Brave) قدم جدیدی به سوی پشتیبانی از وب غیرمتمرکز برداشته و به اولین مرورگری تبدیل شده که به صورت پیش‌فرض پروتکل شبکه همتابه‌همتا (P2P) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این موضوع تغییر اساسی در نحوه عملکرد اینترنت ایجاد می‌کند.

این فناوری که با نام «IPFS» شناخته می‌شود، با وعده دسترسی سریع‌تر به اطلاعات و همچنین مقاومت بالاتر در مقابل خطا و کنترل، عملکرد HTTP را بهبود می‌دهد. در حالی که HTTP به گونه‌ای طراحی شده که مرورگرها به وسیله سرورهای مرکزی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، IPFS از طریق شبکه‌ای از نودهای توزیع شده یا غیرمتمرکز چنین کاری را انجام می‌دهد.

از مزایای رویکرد جدید می‌توان به سرعت بالاتر اشاره کرد چرا که داده‌ها می‌توانند توزیع شوند و در محلی نزدیک به کاربران ذخیره شوند تا سریعتر بتوان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. علاوه بر این، هزینه‌های سرور هم برای ناشر محتوا کاهش می‌یابد. با این حال شاید مهمترین مزیت IPFS، مقاومت بالاتر آن در برابر خطاها و همچنین سانسور باشد.

مرورگر بریو

بریو که اکنون ماهانه نزدیک به ۲۴ میلیون کاربر فعال دارد، یکی از اولین حامیان فناوری IPFS بود و از سال ۲۰۱۸ روی آن کار می‌کند. با این وجود نسخه ۱.۱۹ که به تازگی منتشر شده، امکان دسترسی مستقیم کاربران به محتوای IPFS از طریق URLهایی که با //:ipfs شروع می‌شوند را فراهم می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند با یک کلیک نود کامل IPFS را نصب کنند تا مرورگرشان تبدیل به یک نود در شبکه همتابه‌همتا شود.

مدیر ارشد فناوری بریو به نام «برایان باندی» در بیانیه‌ای گفته:

«IPFS راه‌حلی برای مشکل سرورهای متمرکز که نقطه مرکزی برای عدم دسترسی به محتوا محسوب می‌شوند، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. IPFS باعث ارائه یکپارچه محتوا به میلیون‌های کاربر جدید در سراسر جهان به وسیله یک پروتکل جدید و امن می‌شود.»

پروژه IPFS می‌خواهد با شبکه غیرمتمرکز مانع از سانسور محتوا شود و همچنین امکان دسترسی به محتوا را در کشورهای مختلف برای کاربران فراهم کند. باید منتظر ماند و دید مرورگرهای دیگر مانند بریو چنین قابلیتی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲ بهمن ۱۳۹۹

    یعنی هنه سایت های قمار و فروش مواد و مشروب و.. هم باز میشه؟

  • عزراییل
    عزراییل | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    ای کاش تلگرام هم این قابلیتو اضاف کنه

  • آریا
    آریا | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    این خوبه

مطالب پیشنهادی