ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان چینی با روش ژن درمانی پیری را به تاخیر می‌اندازند

دانشمندان چینی موفق به کشف روش جدید ژن درمانی شده‌اند که می‌تواند پیری را در موش‌ها معکوس کرده و حتی طول عمر آنها را افزایش دهد. محققان امیدوار هستند روزی از چنین روش‌هایی برای متوقف ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

دانشمندان چینی موفق به کشف روش جدید ژن درمانی شده‌اند که می‌تواند پیری را در موش‌ها معکوس کرده و حتی طول عمر آنها را افزایش دهد. محققان امیدوار هستند روزی از چنین روش‌هایی برای متوقف کردن روند پیری در انسان‌ها نیز استفاده کنند.

در روش ژن درمانی جدید، دانشمندان با غیرفعال کردن ژنی به نام «kat7« که یکی از عوامل اصلی و محرک‌های موثر در پیری سلولی است؛ موفق شدند روند پیری را معکوس کنند.

پروفسور «کو جینگ» یکی از پزشکان انستیتوی جانورشناسی در «آکادمی علوم چین» (CAS) در همین رابطه می‌گوید:

«پس از گذشت 6 الی 8 ماه از غیرفعال کردن این ژن، موش‌های آزمایشگاهی از نظر ظاهری وضعیت بهتری داشتند و قدرت بالاتری از خود نشان می‌دادند. از همه مهم‌تر آزمایش‌ها نشان می‌داد که طول عمر موش‌های تحت آزمایش در حدود 25 درصد افزایش پیدا کرده بود.»

گروهی از زیست شناسان آکادمی علوم چین با استفاده از روش غربالگری «CRISPR/Cas9» هزاران ژن را مورد بررسی قرار دادند تا متوجه شوند کدام یک از این ژن‌ها می‌تواند به عنوان محرکی در پیری سلولی نقش موثری داشته باشد. کو جینگ می‌گوید دانشمندان با بررسی بیش از ده هزار ژن، موفق به شناسایی 100 ژن شدند که در روند پیری سلولی نقشی حیاتی دارند. از بین این تعداد ژن، kat7 در ایجاد پیری در سلول‌ها نقش موثرتری برعهده داشت.

Kat7 یکی از ده‌ها هزار ژن موجود در سلول‌های پستانداران است. محققان این ژن را با استفاده از روشی به نام وکتور لنتی ویروس، در کبد موش‌ها غیرفعال کردند. کوجینگ می‌گوید:

«عملکرد این ژن در انواع مختلف سلول‌ها از جمله در سلول‌های بنیادی انسان‌، سلول‌های پیش ساز مزانشیمی‌، سلول کبدی انسان و سلول کبدی موش مورد بررسی قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌گونه سمیت سلولی مشاهده نشده است و موش‌ها نیز با غیرفعال شدن ژن مربوطه دچار عارضه جانبی نشده‌اند.»

با این وجود کو جینگ اعلام کرد که هنوز فاصله زیادی تا استفاده از این روش برای انسان‌ها وجود دارد. وی با اشاره به این موضوع که قطعا آزمایش عملکرد kat7 در انواع سلول‌های دیگر در موش‌ها و انسان‌ها باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، اعلام کرد که قبل از هر کاری باید همه بررسی‌ها با دقت انجام شود.

دانشمندان امیدوار هستند بتوانند این روش را روی سایر پستانداران نیز آزمایش کنند. هرچند برای انجام چنین کاری بودجه‌ای کلان نیاز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی