ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تکنیک جدید MIT برای ربات‌ها «مغز سفارشی» طراحی می‌کند

محققان MIT روشی ابداع کرده‌اند که می‌توان به کمک آن به شکل خودکار برای ربات سخت افزار سفارشی یا «مغز» طراحی کرد و سرعت آن را ارتقا بخشید. محققان MIT با توسعه روشی به نام ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

محققان MIT روشی ابداع کرده‌اند که می‌توان به کمک آن به شکل خودکار برای ربات سخت افزار سفارشی یا «مغز» طراحی کرد و سرعت آن را ارتقا بخشید.

محققان MIT با توسعه روشی به نام رایانش روبومورفیک (robomorphic computing) می‌خواهند تأخیر ربات‌ها در تصمیم گیری را کاهش دهند. در این روش با استفاده از ایجاد چیپ‌های سفارشی با توجه به ساختار فیزیکی و موارد مصرف ربات، تأخیر بین «ذهن» و حرکات کاهش پیدا می‌کند. محققان معتقدند این سیستم می‌تواند عملکرد ربات‌ها در طیف متنوعی از زمینه‌ها از جمله ربات‌های بکار گرفته شده در مراقبت از بیماران کووید-۱۹ را ارتقا دهد.

محققان می‌گویند در عملکرد یک ربات سه عامل مهم دخیل هستند: ادراک، نقشه‌برداری و محل یابی، طرح‌ریزی برای تصمیم گیری. رایانش روبومورفیک می‌خواهد به این فرآیند با ایجاد سخت افزار سفارشی که وظایف رایانشی را با راندمان بالاتری انجام می‌دهد، سرعت ببخشد.

کاربر به کمک این روش ابتدا پارامترهای فیزیکی ربات را وارد کرده و سیستم آنها را به ماتریس‌های ریاضی تبدیل می‌کند. سامانه سپس یک معماری سخت افزاری مخصوص اجرای محاسبات روی ماتریس‌های ایجاد شده ایجاد می‌کند. در نتیجه به کمک این سیستم می‌توان چیپی را طراحی کرد که مطابق با نیازهای پردازشی ربات سفارشی شده است.

محققان می‌گویند چیپ برنامه‌ریزی شده با استفاده از این روش ۸ برابر سریع‌تر از CPU و ۸۶ برابر سریع‌تر از GPU عمل می‌کند و امیدوارند یک چیپ سفارشی برنامه‌ریزی حرکت (motion-planning) برای تمام ربات‌ها بسازند. آنها می‌خواهند در آینده فرآیند رایانش روبومورفیک را به طور کامل خودکار کنند به طوری که کاربر تنها با کشیدن و رها کردن (drag and drop) پارامترهای ربات قادر به ایجاد شرح سخت افزاری خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی