ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه تحقیق جدید: نمی‌توان در عین چاق بودن سالم بود

تحقیق جدید بر باور «سلامتی در هر وزن» خط بطلان کشیده و نشان می‌دهد که سالم بودن در عین چاقی امکان پذیر نیست. محققان هشدار می‌دهند که پیروی از یک سبک زندگی پویا به تنهایی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

تحقیق جدید بر باور «سلامتی در هر وزن» خط بطلان کشیده و نشان می‌دهد که سالم بودن در عین چاقی امکان پذیر نیست. محققان هشدار می‌دهند که پیروی از یک سبک زندگی پویا به تنهایی برای کاهش ریسک‌های چاقی کافی نبوده و بسیاری از این افراد را همچنان در معرض بیماری‌های مزمن قلبی قرار می‌دهد.

انجمن کاردیولوژی اروپا (ESC) در تحقیقات خود دریافت که چربی اضافه بدن فشار مضاعفی روی قلب وارد می‌کند که با ورزش نمی‌توان جلوی آن را گرفت. یافته‌های این تحقیق تحقیقات قبلی را نقض می‌کند که مدعی شده بودند ورزش کردن می‌تواند به افراد دارای اضافه وزن یا چاق در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از چاقی کمک کند.

محققان برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای داده‌های بیش از ۵۲۷ هزار بزرگسال اسپانیایی با میانگین سن ۴۲ سال را تحلیل کردند. شرکت کنندگان بسته به میزان فعالیت و وزن در سه گروه قرار گرفتند: ۴۲ درصد از شرکت کنندگان با شاخص توده بدنی (BMI) ۲۰-۲۴.۹ در گروه نرمال، ۴۱ درصد با شاخص توده بدنی ۲۹.۹-۲۵ در گروه دارای اضافه وزن و ۱۸ درصد با شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر در گروه چاق قرار گرفتند.

داده‌ها نشان می‌داد که بالغ بر ۶۳ درصد از شرکت کنندگان سبک زندگی غیرفعال، ۲۴.۴ درصد فعالیت فیزیکی مستمر و ۱۲.۳ درصد «فعالیت ناکافی» داشتند. ۱۵ درصد از آنها از مشکل فشار خون بالا، ۳۰ درصد از کلسترول بالا و ۳ درصد از دیابت رنج می‌بردند.

خبر خوب اینکه تحقیق نشان داد انجام هرگونه فعالیت فیزیکی، فارغ از شاخص توده بدنی فرد، ریسک ابتلا به سه بیماری فوق را کاهش می‌دهد، ولی محققان اشاره می‌کنند ریسک مشکلات قلبی در افراد دارای اضافه وزن یا چاق بیشتر از افراد دارای وزن نرمال بوده است. نکته اینکه ریسک بیماری در سطوح فعالیت فیزیکی افزایش پیدا کرد، یعنی افراد دارای اضافه وزن علیرغم فعالیت مستمر همچنان در معرض خطر مشکلات قلبی-عروقی هستند.

محققان اشاره می‌کنند ریسک ابتلا به کلسترول بالا در فرد چاق و فعال حدوداً دو برابر بیشتر از یک فرد بدون فعالیت اما دارای وزن نرمال بوده است. همچنین ریسک ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در بزرگسالان چاق و فعال به ترتیب ۴ و ۵ برابر بیشتر از بزرگسالان دارای وزن نرمال بود.

«آلخاندرو لوسیا» (Alejandro Lucia)، یکی از نویسندگان تحقیق می‌گوید:

«فرد نمی‌تواند در عین چاق بودن سالم باشد. این نخستین تحلیل در سطح ملی است که نشان می‌دهد فعالیت مستمر نمی‌تواند اثرات مخرب چربی بدن را از بین ببرد. یافته‌های تحقیق ما این باور را رد می‌کند که پیروی از سبک زندگی فعال می‌تواند به طور کامل اثرات زیان‌بار اضافه وزن و چاقی را خنثی نماید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی