ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فسیل کشف شده جنین دایناسور تیرانوسور از ابعاد یکسان آن با سگ‌ها خبر می‌دهد

دایناسورها مدت‌ها پیش منقرض شده‌اند، اما همچنان دانشمندان در حال کشف فسیل‌های آن‌ها هستند. به تازگی اولین فسیل جنین دایناسور «تیرانوسور» کشف شده که اطلاعاتی درباره ابعاد این دایناسور در دوران کودکی در اختیار ما قرار ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

دایناسورها مدت‌ها پیش منقرض شده‌اند، اما همچنان دانشمندان در حال کشف فسیل‌های آن‌ها هستند. به تازگی اولین فسیل جنین دایناسور «تیرانوسور» کشف شده که اطلاعاتی درباره ابعاد این دایناسور در دوران کودکی در اختیار ما قرار می‌دهد.

این پژوهش جدید توسط یکی از دیرینه‌شناسان دانشگاه «ادینبرو» به نام «گرگ فانستون» رهبری شده که در آن استخوان کوچک فک و پنجه یک دایناسور متعلق به اعضای خانواده «تیرانوسوروس رکس» مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگران با ایجاد اسکن‌های سه‌بعدی از فسیل‌ها و تحلیل آن‌ها، به این موضوع پی برده‌اند که تیرانوسور در هنگام به دنیا آمدن طولی برابر ۹۱ سانتی‌متر داشته است.

در این مقاله نوشته شده:

«تخم‌ها و جنین‌های تیرانوسارید و همچنین نمونه‌های کودک دست‌نیافتنی هستند.»

طبق گفته فانستون، تخم‌های تیرانوسور احتمالا دارای پوسته نرم بوده‌اند و به همین دلیل به صورت فسیل باقی نمانده‌اند و دانشمندان دسترسی به آن‌ها ندارند. با وجود اینکه هنوز تخم این دایناسور پیدا نشده، اولین فسیل کشف شده از تیرانوسور اطلاعاتی درباره آن در اختیار ما قرار می‌دهد.

پژوهشگران به این موضوع پی برده‌اند که تخم این دایناسور طولی برابر ۴۳ سانتی‌متر داشته و دایناسورهای جوان در زمانی که اولین قدم‌های خود را برمی‌داشتند، ابعادی نزدیک به سگ‌های «بردر کولی» داشته‌اند.

تیرانوسوروس به لطف ابعاد بزرگ، دستان کوچک و درندگی بسیار مشهور است. طول آن‌ها می‌توانست به ۱۲ متر برسد که برای کودکی به اندازه یک سگ، بسیار بزرگ است. فانستن گفته:

«شاید با یک دایناسور غول‌پیکر و عظیم روبه‌رو باشیم، اما به این موضوع توجه داشته باشید که درون یک تخم کوچک قرار داشته‌اند. این استخوان‌ها اولین دریچه‌ برای اطلاع از اوایل زندگی تیرانوسوروس هستند و همچنین اطلاعاتی درباره ابعاد و ظاهر آن‌ها در دوران کودکی در اختیار ما قرار می‌دهد.»

این مقاله جدید در ژورنال «Canadian Journal of Earth Sciences» به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی