ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل یک گام دیگر به حذف کوکی‌ها نزدیک شد: آزمایش موفق فناوری FLoC

گوگل در تلاش برای حذف کوکی‌های شخص ثالث است و حالا می‌گوید نتایج آزمایش یکی از فناوری‌های جایگزین بسیار امیدوارکننده بوده است. از کوکی‌ها (Cookies) سالهاست به عنوان روشی برای جمع‌آوری غیرمستقیم داده‌های شخص ثالث ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

گوگل در تلاش برای حذف کوکی‌های شخص ثالث است و حالا می‌گوید نتایج آزمایش یکی از فناوری‌های جایگزین بسیار امیدوارکننده بوده است.

از کوکی‌ها (Cookies) سالهاست به عنوان روشی برای جمع‌آوری غیرمستقیم داده‌های شخص ثالث از کاربران بر اساس سایت‌های بازدید شده استفاده می‌شود. این داده‌ها سپس از طریق سایت‌های تبادل اطلاعات آنلاین به شرکت‌های تبلیغاتی برای تبلیغات هدفمند فروخته می‌شوند.

علاوه بر گوگل، موزیلا و اپل نیز با تغییر دادن ساز و کارهای حفاظت از حریم خصوصی به دنبال سخت‌تر کردن هر چه بیشتر ردیابی کاربران و منسوخ کردن کوکی‌ها هستند. البته جایگزین کردن این فناوری با سیستم جدید اصلاً کار آسانی نیست چرا که اکوسیستم تبلیغات دیجیتال با ارزش تقریبی ۳۳۰ میلیارد دلار وابستگی زیادی به آن دارد.

گوگل به منظور جایگزینی کوکی‌های شخص ثالث، آزمایش واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) جدیدی به نام Federated Learning of Cohorts یا به اختصار FLoC را آغاز کرده که در حال حاضر در قالب افزونه برای مرورگر کروم در دسترس است. این فناوری با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی داده‌های کاربر را تحلیل کرده و سپس گروهی متشکل از هزاران کاربر بر اساس سایت‌هایی که بازدید کرده‌اند ایجاد می‌کند. FLoC برخلاف کوکی‌ها، داده‌های محلی جمع‌آوری شده توسط افزونه را هرگز به اشتراک نگذاشته و به جای آن داده‌های گروه یاد شده را برای تبلیغات هدفمند به اشتراک می‌گذارد. به عبارت دیگر در این فناوری «فرد» از معادله حذف می‌شود.

«Chetna Bindra»، مدیر محصول گروه اعتماد کاربران و حریم خصوصی گوگل توضیحات بیشتری در مورد نحوه عملکرد FLoC می‌دهد: «این فناوری با خوشه‌بندی گروه‌های بزرگی از کاربران با علایق یکسان، روش جدیدی برای دسترسی کسب و کارها به کاربران با محتوا و تبلیغات مرتبط معرفی می‌کند. این رویکرد به شیوه‌ای مؤثر افراد را در جمعیت گم کرده و از قدرت پردازشی سیستم کاربر برای مخفی نگه داشتن تاریخچه مرورگر استفاده می‌کند.»

گوگل می‌گوید آزمایش‌ها نشان داده اند که فناوری FLoC تا ۹۵ درصد همانند شیوه تبلیغاتی مبتنی بر کوکی‌های اینترنتی اثربخش بوده و امیدوار است در آینده نزدیک آزمایش عمومی آنرا آغاز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی