ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمازون و اسپیس ‌ایکس یکدیگر را به ایجاد انحصار در اینترنت ماهواره‌ای متهم کردند

اسپیس ایکس که به تازگی اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار برخی کاربران قرار داده، به تازگی وارد یک جنگ با شرکت آمازون شده. این دو کمپانی یکدیگر را در به تلاش برای نابودی رقابت در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

اسپیس ایکس که به تازگی اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار برخی کاربران قرار داده، به تازگی وارد یک جنگ با شرکت آمازون شده. این دو کمپانی یکدیگر را در به تلاش برای نابودی رقابت در این بازار متهم می‌کنند و این جنجال از زمانی آغاز شد که ایلان ماسک با هدف بهبود سرعت اتصال، خواستار کاهش ارتفاع مداری ماهواره‌های استارلینک شد.

سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد، اما اسپیس ایکس می‌خواهد با افزایش تعداد ماهواره‌ها این سرعت را به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برساند. علاوه بر این اقدام، کمپانی تحت مدیریت ایلان ماسک می‌خواهد ارتفاع برخی ماهواره‌هایش را کاهش دهد و برای جلوگیری از برخورد، از سیستم جلوگیری از برخورد خودکار استفاده می‌کند.

در کنار اسپیس ایکس، آمازون هم مشغول توسعه سیستم اینترنت ماهواره‌ای «پروژه کویپر» است و اخیرا اعلام کرده تغییرات اسپیس ایکس می‌تواند امنیت سیستمش را تهدید کند. در حال حاضر آمازون ماهواره‌ای در فضا ندارد و هنوز نتوانسته آن‌ها را هم تولید کند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

این موضع‌گیری آمازون واکنش ایلان ماسک را در پی داشته که در توییتی گفته:

«اینکه امروز بخاطر سیستم ماهواره‌ای آمازون که چندین سال تا عملیاتی شدن فاصله دارد، برای استارلینک مشکل ایجاد شود، به مردم کمکی نمی‌کند.»

اسپیس ایکس شرکت آمازون را به رفتار ضدرقابتی و اصرار برای دسترسی به مدارهای خاص متهم می‌کند، در حالی که این کمپانی هنوز ماهواره‌ای روانه فضا نکرده. آمازون نسبت به این صحبت‌ها واکنش نشان داده و شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک را به تلاش برای نابودی رقابت متهم کرده است.

آمازون اعلام کرده در هنگام طراحی سیستم اینترنت ماهواره‌ای خود، استارلینک را مدنظر قرار دارد، بنابراین تغییرات مدنظر اسپیس ایکس می‌تواند برای سیستمش دردساز شود. این کمپانی در بیانیه‌ای گفته:

«حقایق ساده هستند. ما سیستم کویپر را به گونه‌ای طراحی کردیم که با استارلینک تداخل نداشته باشد و حالا اسپیس ایکس می‌خواهد طراحی سیستمش را تغییر دهد. این تغییرات نه تنها باعث افزایش خطر برخوردها در فضا می‌شود، بلکه تداخل رادیویی را هم برای مشتریان افزایش می‌دهد. با وجود توییت اسپیس ایکس، این کمپانی با تغییرات پیشنهادی رقابت در دنیای سیستم‌های ماهواره‌ای را با مشکل روبه‌رو می‌کند. واضح است که از بین رفتن رقابت به نفع اسپیس ایکس خواهد بود، اما مسلما به نفع مردم تمام نمی‌شود.»

اینترنت ماهواره‌ای آمازون

اسپیس ایکس سال گذشته میلادی شروع به آزمایش عمومی استارلینک کرد و جامعه کاربری آن با سرعت نه چندان بالایی در حال افزایش است. این اینترنت ماهواره‌ای از سیستم مخصوص به خود بهره می‌برد و باید تجهیزات موردنظرش را با پرداخت مبلغ ۴۹۹ دلار خرید. هزینه اشتراک ماهیانه این سرویس هم برابر ۹۹ دلار است. اسپیس اخیرا علاوه بر آمازون، برای سیستم ماهواره‌ای خود با دل و دیش نتورک هم بحث‌هایی داشته است.

آمازون توانست در اواسط ۲۰۲۰ از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای پروژه کویپر مجوز بگیرد. این پروژه یک صورت فلکی ماهواره‌ای در فضا ایجاد می‌کند که شامل ۳۲۰۰ ماهواره می‌شود. طبق انتظار آمازون، سرمایه موردنیاز این پروژه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۸ بهمن ۱۳۹۹

    هیچ فرقی به حال مصرف کننده نداره، وقتی تعداد ارائه دهنده ها کم باشه برای سود بیشتر باهم تبانی میکنن
    نمونش توی کشور خودمون همراه اول و ایرانسل هستن که برنامه ریزی شده و هماهنگ شده باهم هستن چه از قیمت چه از تغییر یا حذف بسته ها، اونام همین کار رو انجام خواهند داد

مطالب پیشنهادی