ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل عرضه کارت گرافیک DG1 مبتنی بر معماری ۱۰ نانومتری را شروع کرد

اینتل سرانجام کارت گرافیک Iris Xe مبتنی بر پردازشگر گرافیکی DG1 را عرضه کرد. این پردازشگر گرافیکی که دی ماه سال قبل در نمایشگاه CES 2020 معرفی شد، قدرت بالایی ندارد اما در حکم یک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۰

اینتل سرانجام کارت گرافیک Iris Xe مبتنی بر پردازشگر گرافیکی DG1 را عرضه کرد. این پردازشگر گرافیکی که دی ماه سال قبل در نمایشگاه CES 2020 معرفی شد، قدرت بالایی ندارد اما در حکم یک محصول آزمایشی گام مهمی برای اینتل برای ارزیابی وضعیت بازار پیش از ورود تمام عیار به بازار پردازشگرهای گرافیکی به شمار می‌رود.

اینتل پردازشگر گرافیکی DG1 را برای مصارف غیرحرفه‌ای مناسب می‌داند و عرضه آنرا در حال حاضر به صورت OEM و توسط دو شرکت ایسوس و Colorful شروع کرده است. نسخه ایسوس بدون فن بوده و کاربر را یاد کارت‌های گرافیک قدیمی می‌اندازد، اما مدل شرکت Colorful از دو فن و طراحی تک اسلات برخوردار بوده و شباهت بیشتری به کارت‌های گرافیک رایج دارد.

کارت گرافیک مجزای Iris Xe از ۸۰ واحد اجرایی (EU) برخوردار است و مبتنی بر معماری ۱۰ نانومتری SuperFin تولید شده است. آنطور که wccftech در گزارش خود اشاره می‌کند، سرعت کلاک این کارت گرافیک دستکم ۱۷۰۰ مگاهرتز است و این یعنی می‌تواند قدرت گرافیکی ۲.۱۷ ترافلاپ را ارائه کند که از PS4 فت (۱.۸۴ ترافلاپ) بیشتر است.

توان طراحی گرمایی (TDP) ۳۰ وات است که برای یک کارت گرافیک بسیار مناسب بوده و یکی از دلایل حذف فن در نسخه ایسوس احتمالاً همین مورد بوده است. از آنجا که Iris Xe پنج وات برق بیشتری نسبت به نسخه موبایل (Iris Xe MAX) مصرف می‌کند، سرعت کلاک آن به گفته wccftech احتمالاً بیشتر از ۱۷۰۰ مگاهرتز خواهد بود.

Iris Xe به لطف بهره‌مندی از معماری Xe-LP چهار گیگابایت vRAM ارائه می‌کند که البته در حال حاضر مشخص نیست گیمرها به چه میزان از این رم روی سیستم‌های OEM دسترسی دارند، ولی با این وجود عزم جدی اینتل برای تبدیل شدن به بازیگر سوم در دنیای پردازشگرهای گرافیکی را نشان می‌دهد.

مشخصات Iris Xe را در کنار نسخه موبایل مشاهده می‌کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی