ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فایرفاکس آخرین میخ را بر تابوت ادوبی فلش کوبید

پس از آنکه مرورگرهای «کروم»، «سفاری» و «مایکروسافت اج» پشتیبانی خود از فناوری ادوبی فلش را قطع کردند، حالا فایرفاکس هم با انتشار نسخه ۸۵ مرورگر خود، دیگر از این فناوری آسیب‌پذیر استفاده نخواهد کرد. با ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۵

پس از آنکه مرورگرهای «کروم»، «سفاری» و «مایکروسافت اج» پشتیبانی خود از فناوری ادوبی فلش را قطع کردند، حالا فایرفاکس هم با انتشار نسخه ۸۵ مرورگر خود، دیگر از این فناوری آسیب‌پذیر استفاده نخواهد کرد.

با انتشار فایرفاکس ۸۵ توسط موزیلا، فناوری فلش که موارد استفاده بسیار زیادی داشت برای همیشه از بین رفت. فناوری فلش به طور گسترده‌ برای بازی، فیلم و انیمیشن‌ها بر روی فضای وب مورد استفاده قرار می‌گرفت، هرچند کمپانی ادوبی با پایان یافتن سال ۲۰۲۰ پشتیبانی از آن را متوقف کرد و فایرفاکس آخرین مرورگری بود که از فلش پشتیبانی می‌کرد.

پیش از این «استیو جابز» مدیرعامل وقت اپل استفاده از فلش در آیفون و آیپد را ممنوع کرده بود. مرورگر این کمپانی یعنی سفاری در سپتامبر ۲۰۲۰ این قابلیت را حذف کرد. گوگل کروم که از آن به عنوان پرکاربردترین مرورگر یاد می‌شود، در ۱۹ ژانویه با ارائه نسخه ۸۸ کروم، خود کاملا راه خود را از فلش جدا کرد. به همین ترتیب مرورگر مایکروسافت اج هم در ۲۱ ژانویه به پشتیبانی خود از فلش پایان داد.

سازندگان این مرورگرها سال‌ها قصد داشتند فلش را حذف کنند و استانداردهای پیشرفته‌تری را که مستقیما در محیط وب ساخته شده جایگزین کنند.

شرکت نرم‌افزاری «ماکرومدیا» در دهه ۱۹۹۰ افزونه مرورگر فلش پلیر را به همراه ابزارهایی برای کمک به توسعه‌دهندگان در جهت ایجاد محتوای فلش توسعه داد. فلش توانست مشکلات ویدیو و صدا را در محیط وب کاهش دهد و زمینه را برای سایت‌هایی مانند یوتیوب هموار کرد.

اما در ادامه موفقیت فلش تحت الشعاع برخی از مشکلات آن از جمله خطرات امنیتی و مصرف بیش از حد انرژی قرار گرفت. همچنین قطع همکاری اپل با فلش یکی از ویژگی‌های اصلی این تکنولوژی، یعنی در دسترس بودن در پلتفرم‌های (cross-platform) با قابلیت اجرا بر روی سیستم‌های مختلف را ضعیف کرد.

حالا فلش دیگر وجود خارجی ندارد و موزیلا هم عنوان کرده است که «هیچ برنامه‌ای برای فعال کردن مجدد پشتیبانی از فلش وجود ندارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی