ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سونی آلفا ۱ رونمایی شد؛ دوربین پرچمدار ۶۵۰۰ دلاری با قابلیت فیلمبرداری 8K

سونی از دوربین پرچمدار، بدون‌آینه و فول‌فریم جدید خود به نام آلفا ۱ (Alpha 1) با قابلیت‌های چشمگیر رونمایی کرد. این محصول به لطف سنسور ۵۰ مگاپیکسلی Exmor RS و پردازنده قدرتمند Bionz XR، قادر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

سونی از دوربین پرچمدار، بدون‌آینه و فول‌فریم جدید خود به نام آلفا ۱ (Alpha 1) با قابلیت‌های چشمگیر رونمایی کرد. این محصول به لطف سنسور ۵۰ مگاپیکسلی Exmor RS و پردازنده قدرتمند Bionz XR، قادر به عکسبرداری با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری 8K/30 یا 4K/120 بوده و در ماه‌های آتی با قیمت ۶۵۰۰ دلار روانه بازار می‌شود.

یکی از قابلیت‌های مهم A1 سرعت تحسین برانگیز آن در عکسبرداری است. این محصول با فعال بودن فوکوس خودکار و نوردهی خودکار قادر به ثبت تصاویر ۵۰.۱ مگاپیکسلی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه با استفاده از شاتر الکترونیکی است. با چنین سرعت فوق العاده‌ای کاربر می‌تواند پیش از پر شدن بافر تا ۱۵۵ عکس RAW بگیرد. سرعت عکسبرداری با استفاده از شاتر مکانیکی به ۱۰ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند که البته با در نظر گرفتن رزولوشن بالای سنسور در خور نگرش است.

کاربر می‌تواند تصاویر گرفته شده را با استفاده از منظره یاب الکترونیکی OLED با نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز، رزولوشن ۹.۴۴ میلیون نقطه و میدان دید 0.90X که به گفته سونی «اولین در جهان» به شمار می‌رود، مشاهده کند. این منظره یاب شبیه منظره یابی الکترونیکی A7S III است با این تفاوت که نرخ تازه‌سازی آن دو برابر بیشتر بوده و میدان دید وسیع تری را ارائه می‌کند.

آلفا ۱ محدوده حساسیت ایزو استاندارد ۳۲۰۰۰-۱۰۰ را به ارمغان می‌آورد که تا ۱۰۲۴۰۰-۵۰ قابل گسترش است بنابراین عملکرد بسیار مناسبی در محیط‌های کم نور خواهد داشت. علاوه بر این بازتولید رنگ بهتری داشته و تا حداکثر ۱۵ استپ در محدوده دینامیکی ارائه می‌کند. اگر رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل برای کاربر کافی نیست، می‌توان به لطف قابلیت پیکسل شیفت حداکثر ۱۶ عکس را ترکیب و یک خروجی ۱۹۹ مگاپیکسلی تحویل گرفت.

A1 می‌تواند با رزولوشن 8K با عمق رنگ ۱۰ بیت و نمونه‌برداری رنگی 4:2:0 با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری را به شکل داخلی (ذخیره‌سازی روی کارت SD یا CFexpress) انجام دهد. علاوه بر این می‌توان در رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و با تمام عرض سنسور فیلمبرداری کرد. در صورتی که کاربر خروجی روانتری بخواهد، می‌تواند فیلمبرداری 4K را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه انجام دهد ولی خروجی به سوپر ۳۵ میلیمتر با Oversampling 5.8K کراپ خواهد شد.

آلفا ۱ قادر به فیلمبرداری ۱۰ بیت با نمونه‌برداری رنگی 4:2:2 در حالت‌های S-Log یا HLG با استفاده از کدک جدیدی سونی HEVC/H.265 است. اگر این مقدار کافی نیست، امکان خروجی ۱۶ بیتی RAW روی یک رکوردر خارجی وجود دارد. A1 همچنین از قابلیت ماتریس رنگ S-Cinetone بکاررفته در دوربین‌های Venice, FX6 و دیگر دوربین‌های سری Cinema Line برخوردار است.

رولینگ شاتر (Rolling shutter) به یکی از مشکلات دوربین‌های قبلی سری آلفا تبدیل شده بود اما حالا سونی وعده می‌دهد که شاتر ضد دیستورشن جدید این افکت را تا ۲.۸ برابر کاهش می‌دهد. سازنده همچنین حالت آنتی فلیکر جدید برای کاهش فلیکر ناشی از نورهای مصنوعی حین عکسبرداری با شاتر الکترونیکی معرفی کرده است.

سونی قابلیت فوکوس خودکار A1 را «بی رقیب» توصیف کرده که قادر به ردیابی سوژه‌ها در تصویربرداری و فیلمبرداری بوده و از انسان‌ها، حیوانات و پرندگان پشتیبانی می‌کند. سازنده ژاپنی می‌افزاید الگوریتم‌های ردیابی سریع‌تر از همیشه عمل کرده و ۳۰ درصد دقت بیشتری در مقایسه با A9 II دارند.

آلفا وان تمامی قابلیت‌های فوق را در یک بدنه نرمال ۷۳۷ گرمی Alpha ارائه می‌کند، با این وجود سونی قول می‌دهد که کاربر توانایی فیلمبرداری 8K/30p یا 4K/60p تا نیم ساعت بدون داغ شدن بدنه را خواهد داشت. این دوربین از دو شیار کارت حافظه SD UHS II و دو شیار CFexpress برخوردار است.

از دیگر قابلیت‌های دوربین مورد بحث می‌توان به درگاه full HDMI، پورت‌های میکروفون و هدفون، درگاه USB 3.2 ده گیگابیتی، پورت اترنت گیگابیتی و وای فای ۵ اشاره کرد. سونی می‌گوید آلفا A1 با یک بار شارژ تا ۵۳۰ عکس می‌گیرد. این دوربین قابلیت اتصال به اکسپریا پرو که به تازگی با قیمت ۲۵۰۰ دلار در آمریکا به بازار عرضه شده را دارد.

سونی آلفا ۱ از ماه مارس (اسفند ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰) با قیمت ۶۴۹۸ دلار فقط برای بدنه به بازار عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی