ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت واکسن کرونا
علمی

کارایی واکسن فایزر در برابر گونه‌های یافت شده در انگلیس و آفریقا تایید شد

شرکت‌های «فایزر» و «بیون‌تک» از کارایی واکسن خود در برابر گونه‌های آفریقایی و انگلیسی کرونا خبر دادند که با سرعت بیشتری در حال شیوع هستند. جهش‌های ویروس کرونا که عمدتا در  برجستگی‌های روی سطح ویروس رخ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۱

شرکت‌های «فایزر» و «بیون‌تک» از کارایی واکسن خود در برابر گونه‌های آفریقایی و انگلیسی کرونا خبر دادند که با سرعت بیشتری در حال شیوع هستند.

جهش‌های ویروس کرونا که عمدتا در  برجستگی‌های روی سطح ویروس رخ داده، باعث افزایش قدرت شیوع آن شده است. این جهش‌ها می‌توانند کار را برای کنترل ویروس به مراتب دشوارتر کنند و دانشمندان نگران عدم کارایی واکسن‌های جدید روی آن بودند اما نتایج تحقیقات آزمایشگاهی از اثربخشی واکسن mRNA فایزر در مقابله با ویروس یافت شده در انگلیس و آفریقا حکایت دارد.

این دو شرکت دربیاینه خود اعلام کرده‌اند که کارایی واکسن در برابر این گونه‌ها به حدی است که نیازی به توسعه واکسن جدید وجود ندارد اما در صورتی که گونه‌های جدید ویروس قادر به مقاومت در برابر واکسن باشند، آمادگی لازم برای توسعه واکسن‌های جدید را دارند. دلیل این آمادگی به فناوری توسعه واکسن از طریق mRNA برمی‌گردد که باعث شده سرعت توسعه این مواد از چندین سال به چند ماه کاهش پیدا کند.

فایزر و بیون‌تک در این تحقیق ۳ ویروس مهندسی شده با جهش‌های جدید را روی ۲۰ فردی که قبلا واکسن را دریافت کرده‌ بودند آزمایش کردند. خوشبختانه نتایج این آزمایش از قدرت بالای واکسن برای ایجاد آنتی‌بادی‌های لازم در برابر نمونه‌های جهش یافته حکایت دارد. هرچند اثربخشی در برابر گونه آفریقایی نسبت به نمونه یافت شده در انگلیس کمی کمتر بوده اما شرکت‌های مذکور اعتقاد دارند که این اختلاف به حدی نیست که نیازی به نگرانی باشد.

سه‌شنبه همین هفته هم نتایج تحقیقاتی منتشر شد که از کارایی واکسن در برابر گونه آفریقایی کووید-۱۹ خبر می‌داد اما از آنجا که اثربخشی آن چندان بالا نیست مدرنا در پی تقویت واکسن است. پیش از این مدیرعامل بیون‌تک در بیانیه‌ای گفته بود برای بروزرسانی واکسن و مقابله با گونه‌های جدید به ۶ هفته زمان نیاز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

    ولی مهم پدره که مخالفه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی