ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوج کوین
تکنولوژی

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) با نماد اختصاری DOGE در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک آلت کوین و با لوگوی تصویر سگی ژاپنی از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) برای اولین بار منتشر شد. دوج کوین که ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

دوج کوین (Dogecoin) با نماد اختصاری DOGE در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک آلت کوین و با لوگوی تصویر سگی ژاپنی از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) برای اولین بار منتشر شد.

دوج کوین که اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ از نظر ارزش بازار در رتبه چهلم بازار رمزارزها قرار داشت، توانست در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در جایگاه دهمین ارز دیجیتال بازار از نظر ارزش بازار قرار گیرد. براساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت کپ، بیت کوین (Bitcoin) در همین رتبه بندی با بیشترین ارزش بازار صدرنشین است.

اما دوج کوین چیست؟ کاربردهای دوج‌کوین کدام است؟ مزایای دوج‌کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال چیست؟ خرید دوج کوین از چه طریقی قابل انجام است؟ از چه روش‌هایی می‌توان دوج کوین به دست آورد؟ چگونه می‌توان استخراج دوج کوین را انجام داد؟ بهترین کیف پول دوج کوین یا همان والت دوج کوین کدام است؟

 تاریخچه دوج کوین (DOGE)

دوج کوین که نام خود را از میم اینترنت دوج الهام گرفته، مانند بیت کوین یک رمزارز است که امکان تراکنش‌های همتابه‌همتا (P2P) را از طریق یک شبکه غیرمتمرکز فراهم می‌کند. رمزارزها یک بازار سرمایه‌گذاری جدید با نوسانات شدید هستند که بسیاری از سفته‌بازها یا دلال‌ها را به خود جذب می‌کنند.

در ابتدا دوج‌کوین توسط «بیلی مارکوس» از اعضای شرکت IBM به همراه «جکسون پالمر» که در آن مقطع زمانی عضو ادوبی بود به عنوان «ارز سرگرمی» توسعه پیدا کرد. البته گفته می‌شود «شیبه توشی ناکاموتو» که نامی مستعار است و به صورت طنز از نام خالق بیت کوین گرفته شده است، یکی از بنیانگذاران دوج‌کوین است.

همان‌طور که گفته شد دوج‌کوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و درست یکسال بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ توانست سرمایه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیون دلار جذب کند. این روند تا اواخر ۲۰۱۷ ادامه پیدا کرد و در آن سال ارزش سرمایه دوج‌کوین به یک میلیارد دلار رسید.

اواخر ۲۰۱۳ و زمانی که موضوع ممنوعیت بیت کوین مطرح شد، دوج‌کوین در ردیت مطرح شد و توانست کاربران بسیاری را جذب کند.

ارزش دوج‌کوین به مرور زمان رشد پیدا کرد و در شبکه‌های اجتماعی نیز توانست به خوبی مطرح شده و به محبوبیت برسد. این ارز دیجیتال ابتدا به عنوان جک و شوخی مطرح بود ولی همین شوخی به مرور تبدیل به موضوعی جدی شد تا جایی که توانست بین ده رمزارز معروف بازار با بیشترین ارزش بازار قرار گیرد.

دوج‌کوین نام و لوگوی جالب و بامزه‌ای داره تا جایی که برخی از طرفدارانش آن را به نام «پول خودمانی» نامگذاری کرده‌اند.

کاربرد دوج کوین

دوج کوین نیز مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های مختلف خریداری می‌شود. یکی از کاربردهای آن سرمایه گذاری است. بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرها، با دوج کوین رفتار مشابهی با بسیاری از ارزهای دیجیتال دارند و آن را هولد کرده یا ترید می‌کنند.

یکی دیگر از کاربردهای دوج‌کوین، استفاده از آن به عنوان انعام و پاداش تولید محتوا در فضای مجازی است. در واقع علاوه بر استفاده ازدوج‌کوین برای سرمایه گذاری می‌توان از آن برای پرداخت هم استفاده کرد. زمانی که دوج‌کوین به بازار معرفی شد از آن برای امور خیریه استفاده می‌کردند. حتی بنیاد دوج کوین نیز از این رمزارز برای حمایت‌های مالی و انجام برخی امور خیریه استفاده می‌کرد.

طی سال‌های اخیر دوج کوین توانسته جای خود را در برخی فروشگا‌ه‌ها باز کند و از آن به عنوان روشی ساده و سریع برای پرداخت استفاده می‌شود. همچنین افراد مشهور بسیاری از دوج‌کوین حمایت کرده‌‌اند که همین مساله باعث شود در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت این ارز دیجیتال بتواند جایی برای خود باز کند.

مزایای دوج کوین

تراکنش‌های بیت کوین سریع‌تر انجام می‌شود و تاییدیه‌های آن هم سریع‌تر است. در واقع سرعت بلاک لایتکوین حدود ۲.۵ دقیقه ولی سرعت بلاک دوج‌کوین تنها یک دقیقه است و یکی از مزیت‌های این رمزارز محسوب می‌شود. همچنین کارمزدهای دوج‌کوین عموما بسیار پایین است که جزو مزایای آن در نظر گرفته می‌شود.

یکی از تفاوت‌های این ارز دیجیتال با بقیه رمزارزها آن است که تعداد آن مانند بیت کوین محدود نیست.

استخراج دوج کوین

دوج کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، نرخ انتشار بالایی دارد و تا اواسط سال ۲۰۱۵ رقمی در حدود ۱۰۰ میلیون دوج کوین استخراج شد.

توسعه دهندگان دوج‌کوین برای این شبکه از کدهای شبکه‌ای به نام لاکی کوین (Luckycoin) استفاده کرده‌اند. در واقع دوج‌کوین انشعاب یا فورکی از لاکی کوین بوده و خود لاکی کوین نیز از لایت کوین است. لایت کوین هم انشعاب یا فورکی از بیت کوین است.

در نتیجه می‌توان گفت که دوج‌کوین براساس لایت کوین ایجاد شده است. به همین دلیل استخراج کنندگان لاین کوین از ماینرهای  Scrypt ASIC برای ماین کردن دوج‌کوین استفاده می‌کنند. با کارت GPU نیز می‌توان این ارز دیجیتال را استخراج کرد که البته از نظر اقتصادی روش مناسبی نیست.

دوج کوین چیست

قیمت دوج کوین

قیمت دوج کوین از روزی که برای اولین بار معرفی شد و تقریبا ارزش خاصی نداشت تاکنون تغییرات بسیاری کرده است و توانسته رشد چشمگیری را به نام خود ثبت کند. در بازه زمانی این ارز دیجیتال توانست رشد بسیار بالایی داشته باشد که حی بسیاری از تحلیلگران این رشد را غیرمنطقی و حبابی بیش نمی‌دانستند. اما توجه برخی افراد همچون ایلان ماسک به دوج‌کوین باعث شد این رمزارز بتواند در بازار ارزهای دیجیتال وضعیت خوبی را برای خود رقم بزند.

برخی تحلیلگران بازار می‌گویند با توجه به اینکه تولید دوج‌کوین تا ابد ادامه دارد این ارز دیجیتال ارزش خاصی نخواهد داشت و در نهایت حباب می‌ترکد و قیمت آن به نزدیک صفر می‌رسد. حال آنکه برخی دیگر بر این باور هستند که با توجه به اینکه افرادی همچون ایلان ماسک به این ارز دیجیتال توجه نشان می‌دهند و در بسیاری از شرکت‌‌ها و فروشگاه‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است، به همین دلیل قیمت آن دچار ریزش شدید قرار نمی‌گیرد و با توجه به اینکه کاربران نیز به آن توجه نشان داده‌اند قیمت آن رو به رشد خواهد بود.

این کارشناسان می‌گویند هر فردی باید علاوه بر بیت کوین در سبد دارایی‌های دیجیتالی خود حتما دوج کوین هم داشته باشد.

امنیت دوج کوین

در قسمت استخراج دوج کوین به این موضوع اشاره شد که دوج‌کوین فورکی از لاکی کوین و لاکی کوین نیز انشعابی از لایت کوین است. متن باز بودن نرم افزار لاکی کوین باعث شده است که توسعه دهندگان بتوانند آن را کپی کنند. دوج‌کوین نیز مانند بیت کوین متن باز است و شبکه‌ای غیرمتمرکز همتا به همتا دارد که از الگوریتم PoW استفاده می‌کند.

دوج‌کوین یک دلاری

در اسفندماه ۱۳۹۹ قیمت سهام شرکت AMC و گیم‌استاپ افزایش چشمگیری پیدا کرد که در ابتدا مربوط به «فروش استقراضی» بود. معامله‌گران وال استریت چنین کاری را برای شرکت‌هایی که برای نجات از شرایط کرونا با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام دادند. برای مثال میزان استقراض سهام گیم‌استاپ در پایان معاملات بیش از میزان واقعی بود. همین موضوع آن را در برابر افزایش چشمگیر قیمت سهام آسیب‌پذیر کرد.

این افزایش قیمت فرصتی برای درآمدزایی بود. چنین کاری برای برخی یک معامله منطقی بود، هرچند ریسک مخصوص به خود را داشت و امکان تشخیص دقیق سقوط و صعود قیمت سهام بطور دقیق مشخص نبود.

در این میان دوج کوین هم با افزایش چشمگیر ارزش خود مواجه شد و در حالی که برخی با اینکار به پول هنگفتی دست پیدا می‌کنند، برخی سرمایه‌گذاران ادعا کردند تا زمانی که قیمت آن به هدف اصلی یعنی ۱ دلار نرسد، آن را نمی‌فروشند. قیمت این رمزارز در اسفندماه ۹۹ کمتر از ۵ سنت بود.

برخلاف گیم‌استاپ، کمپانی برای سرمایه‌گذاری و همچنین فروش استقراضی وجود ندارد. در حالت کلی با دلیل خاصی برای اینکه دوج‌کوین ارزش خرید دارد، مواجه نیستیم و برای مثال این سوال شکل گرفته که چرا این رمزارز با افزایش چشمگیر ارزش مواجه شده است.

دوج کوین یک دلاری

با وجود تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم میان گیم‌استاپ و این رمزارز به چشم می‌خورد. معمولا سرمایه‌گذاران کوچک با پول نقد تقریبا بدون استفاده دست به معاملات آن‌ها می‌زنند. بسیاری از آن‌ها تا زمانی که به هدف خود دست پیدا نکنند، دست به فروش سهام یا رمزارز خود نمی‌زنند. کاربران ردیت به یکدیگر توصیه می‌کنند از بازار خارج نشوند، حتی در زمانی که خطر سقوط قیمت وجود دارد.

اگرچه می‌توان با سفته‌بازی درآمدزایی کرد، اما کار دشواری است و نمی‌توان به راحتی رشد و سقوط یک سهم یا رمزارز را پیش‌بینی کرد.

راهنمای خرید دوج کوین

برای خرید دوج‌کوین می‌توان از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و غیرایرانی متمرکز و همچنین غیرمتمرکز (DEX) اقدام کرد. با رشد خوبی این ارز دیجیتال داشته اکنون در اکثر صرافی‌ها فهرست شده است و امکان خرید و فروش آن در دسترس کاربران قرار گرفته است.

کیف پول دوج‌کوین - والت دوج‌کوین

دوج کوین دارایی دیجیتالی است که می‌توان آن را مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال در کیف پول دیجیتالی یا والت ذخیره کرد. انجام چنین کاری بسیار ساده است و برنامه‌های رایگان بسیاری نیز برای موبایل و کامپیوتر وجود دارد که در ذخیره دوج‌کوین کاربرد دارند.

هولد کردن دوج‌کوین به صورت دراز مدت در صرافی ایده خوبی نیست و بهتر است از کیف پول‌های مناسبی استفاده کنید که شناخته شده هستند. هنگامی که دوج‌کوین یا هر رمزارز دیگری در کیف پول دیجیتالی ذخیره می‌شود، کلید اختصاصی که در واقع یک عبارت چند کلمه‌ای است در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و اگر این کلید خصوصی از دست برود در واقع دارایی دیجیتالی دیگر قابل دسترس نخواهد بود.

همچنین برای نگهداری دراز مدت دوج‌کوین می‌توان از کیف پول سخت افزاری نیز استفاده کرد.

لجر و تروز از معروف ترین والت‌های سخت‌افزاری دوج کوین محسوب می شوند. از بهترین کیف پول‌های نرم افزاری نیز می‌توان به تراست والت (Trust Wallet)، کوینومی (Coinomi) و اتمیک  (Atomic) اشاره کرد.

آینده دوج‌کوین

در حال حاضر بطور دقیق مشخص نیست که افزایش سرمایه‌گذاران تا چه اندازه می‌تواند در بلندمدت روی بازار ارزهایدیجیتال تاثیر داشته باشد یا اینکه در آینده با حباب‌های بیشتری مواجه می‌شویم یا خیر.

سرمایه‌گذاران بدون توجه به بازار، ارزش یک دارایی را بیش از واقعیت افزایش می‌دهند. برخی افراد بدون هیچ اصولی دست به معامله می‌زنند و توجه چندانی به بلندمدت ندارند، اما سرمایه‌گذاران جدی شاید در پایان به جمع سایر سرمایه‌گذاران اضافه شوند و شاید با ضرر هم مواجه شوند.

سوالات متداول درباره دوج کوین

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) با نماد اختصاری DOGE در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک آلت کوین و با لوگوی تصویر سگی ژاپنی از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) برای اولین بار منتشر شد.

مزیت دوج‌کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال چیست؟

سرعت تراکنش و تایید دوج‌کوین بالا است. به علاوه کارمزد پایینی هم دارد. همچنین این رمزارز مانند بیت کوین تعداد محدودی ندارد.

خرید دوج کوین چگونه است؟

برای خرید دوج کوین می‌توان از طریق صرافی‌های ایرانی یا غیرایرانی مترمرکز یا صرافی‌های غیرمتمرکز اقدام کرد.

بهترین کیف پول دوج کوین کدام است؟

لجر و تروز از معروف ترین والت‌های سخت‌افزاری دوج کوین محسوب می شوند. از بهترین کیف پول‌های نرم افزاری نیز می‌توان به تراست والت (Trust Wallet)، کوینومی (Coinomi) و اتمیک  (Atomic) اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Vazhgoon
    Vazhgoon | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

    دوج؟ ? دیجیاتو این افراد رو از کجا استخدام میکنی؟ داگ هستش حاجی داگ.

  • Ahmadmosavi0093@gmail.com
    Ahmadmosavi0093@gmail.com | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

    شما مطلب ننویس ااگرم نوشتی از گوگل ترنسلیت خالی استفاده نکن

مطالب پیشنهادی