ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استقامت در نزدیکی مریخ: ناسا برای فرود ترسناک ۷ دقیقه‌ای آماده می‌شود

کاوشگر «استقامت» کمتر از سه هفته دیگر به سیاره سرخ می‌رسد و پس از پشت سر گذاشتن چندین فرآیند پیچیده روی سطح این سیاره فرود خواهد آمد. مریخ نورد استقامت و هلیکوپتر کوچک همراه آن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

کاوشگر «استقامت» کمتر از سه هفته دیگر به سیاره سرخ می‌رسد و پس از پشت سر گذاشتن چندین فرآیند پیچیده روی سطح این سیاره فرود خواهد آمد.

مریخ نورد استقامت و هلیکوپتر کوچک همراه آن ماه‌هاست در مسیر مریخ هستند و در تاریخ ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) به آن می‌رسند. البته رسیدن به مریخ تنها بخشی از مأموریت بوده و مهم‌تر از آن فرود بر سطح سیاره است که ناسا از آن تحت عنوان «هفت دقیقه ترسناک» یاد می‌کند.

این هفت دقیقه در واقع پنجره زمانی فرود بر مریخ است که در طی آن فضاپیما ارتفاع خود را کاهش داده و اگر همه اتفاقات دقیقاً طبق برنامه‌ریزی یکی پس از دیگری رخ دهند، یکی از پیشرفته‌ترین و گران‌ترین ربات‌های ساخت بشر با موفقیت روی چهارمین سیاره منظومه شمسی فرود خواهد آمد.

اتفاقاتی که در دقایق پایانی سفر تقریباً ۷ ماهه استقامت به مریخ باید پشت سر هم رخ دهند. صدها رویداد حیاتی باید به شکل بی‌نقص و دقیقاً در زمان صحیح روی دهند تا کاوشگر با موفقیت روی سیاره فرود آید.

ناسا با انتشار بیانیه‌ای جزئیات سفر استقامت و نحوه فرود آنرا شرح داد:

«از سفر ۴۷۰.۸ میلیون کیلومتری [استقامت] به مریخ، حدود ۴۱.۲ میلیون کیلومتر دیگر باقی مانده و فضاپیما هم اکنون با سرعت ۲.۵ کیلومتر بر ثانیه به مریخ نزدیک می‌شود. پس از رسیدن آن به بالای جو مریخ، هفت دقیقه هیجانی برای فرود در انتظارش خواهد بود. حین فرود دمای فضاپیما به دمای نزدیک به سطح خورشید می‌رسد، چتر آن با سرعت مافوق صوت باز می‌شود و اولین فرود خودکار راهنمایی شده بر سطح مریخ را تجربه خواهد کرد.»

به دلیل فاصله زیاد زمین تا مریخ کنترل استقامت به شکل بلادرنگ غیرممکن است چرا که رسیدن دستورات ارسالی چند دقیقه طول خواهد کشید، بنابراین فضاپیما باید حین فرود با اتکا بر کامپیوتر خود متغیرها را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل راه حل جایگزین را انتخاب کند.

فرود موفق استقامت بر سطح مریخ دستاورد بزرگ دیگری برای بشریت بوده و عصر جدیدی را در اکتشاف این سیاره آغاز می‌کند. استقامت یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های ساخت دست بشر است که به مریخ می‌رود و اطلاعات ارزشمندی را از گذشته، حال و آینده مریخ به زمین مخابره خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی