ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل کروم ۸۹ با قابلیت اشتراک‌گذاری داده‌ها روی دسکتاپ منتشر خواهد شد

نسخه 88 مرورگر گوگل کروم هفته گذشته با تغییراتی از جمله مدیریت رمز عبور و حذف فلش پلیر منتشر شد. نسخه ۸۹ این مرورگر محبوب به تازگی به صورت آزمایشی (بتا) منتشر شده که قابلیت‌های ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

نسخه 88 مرورگر گوگل کروم هفته گذشته با تغییراتی از جمله مدیریت رمز عبور و حذف فلش پلیر منتشر شد. نسخه ۸۹ این مرورگر محبوب به تازگی به صورت آزمایشی (بتا) منتشر شده که قابلیت‌های بسیار بیشتری را در خود جای داده است. در ادامه برخی از مهمترین قابلیت‌‌های این نسخه از مرورگر گوگل کروم را مرور خواهیم کرد.

فناوری Privacy Sandbox

گوگل اولین بار در سال ۲۰۱۹ فناوری Privacy Sandbox را به عنوان جایگزینی برای کوکی‌های شرکت‌های ثالث اعلام کرد. گوگل با این قابلیت قصد دارد با حفظ حریم خصوصی کاربران، محیط امنی برای شخصی سازی آن‌ها به وجود بیاورد. در حال حاضر اولین قسمت‌های رابط شخصی‌سازی این قابلیت در نسخه ۸۹ گوگل کروم، پشت پرچم جدیدی مخفی شده است. برای فعالسازی این قابلیت می‌توانید از #privacy-sandbox-settings استفاده کنید.

با فعال کردن این پرچم، صفحه‌ جدید این قابلیت در بخش «حریم خصوصی و امنیت» که زیر رده بخش «تنظیمات» است، ظاهر می‌شود. در حال حاضر تنها گزینه موجود در این بخش «اندازه‌گیری شلوغی وب و تبلیغات» است و گوگل در حال تکامل فناوری Privacy Sandbox است. لازم به ذکر است که گوگل در حال حاضر اجازه استفاده از این فناوری را برای سایت‌ها صادر نکرده.

بروزرسانی و طراحی مجدد فید دیسکاوری

گوگل کروم ۸۹ در فید دیسکاور قرار داده شده در صفحه «برگه جدید» خود چند تغییر جدید ایجاد کرده است. در حال حاضر، مقالات این بخش به صورت کارت برای کاربران لیست می‌شوند اما در نسخه ۸۹ گوگل کروم این مقالات توسط تقسیم‌کننده‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند. فونت عنوان مقالات کمی بزرگتر دیده می‌شود و از همه مهمتر اینکه پیش‌نمایش توضیحات حذف شده‌اند.

این توضیحات در بیشتر مواقع بسیار کوتاه هستند و اطلاعات زیادی از آن‌ها نمی‌شود کسب کرد در نتیجه حذف آن‌ها به طور بالقوه باعث می‌شود مقالات بیشتری بر روی صفحه‌ ظاهر شود.

به روز رسانی پنجره پاپ‌ آپ اطلاعات سایت

گوگل در حال آزمایش رابط جدیدی برای پنجره پاپ ‌آپ مربوط به اطلاعات سایت در اندروید است. این پنجره که با فشردن «آیکون قفل» در بالای صفحه ظاهر می‌شود به طور معمول حاوی آدرس کامل وب‌سایت، اطلاعات مربوط به امنیت صفحه و لیستی از مجوزهای داده شده است. نسخه ۸۹ مرورگر گوگل کروم با ارائه پرچم جدیدی طراحی این پنجره را به روز کرده.

این پنجره جدید که با پرچم #page-info-discoverability فعال می‌شود سازگاری بهتری با طراحی به روز شده جدید گوگل دارد و به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون باز کردن صفحه تنظیمات مرورگر، مجوزها را لغو کند.

Web NFC API

پیش از این گوگل با انتشار نسخه ۸۱ مرورگر گوگل کروم شروع به آزمایش NFC در برنامه‌های وب کرد. این قابلیت به سایت‌ها اجازه خواندن و نوشتن برچسب‌های NFC را می‌دهد. این کار عمدتا در مدیریت موجود کالا، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌های موزه و هر مکان دیگری که به طور مکرر از فناوری NFC استفاده می‌کند کاربرد دارد. با انتشار نسخه ۸۹ مرورگر گوگل کروم، این قابلیت به صورت پیش‌فرض در اندروید فعال است.

استفاده از این قابلیت مانند میکروفون، دوربین و سایر ویژگی‌های سخت‌افزاری، نیاز به دریافت مجوز در پنجره پاپ‌ آپ دارد.

اشتراک‌گذاری داده‌های وب روی دسکتاپ

تا پیش از این امکان ارسال و دریافت داده‌ها تنها بر روی نسخه اندروید این مرورگر انجام می‌شد. با انتشار نسخه جدید این مرورگر سیستم عامل‌های ویندوز و کروم هم به قابلیت اشتراک‌گذاری داده‌ها مجهز شدند. همچنین با وجود این قابلیت مهم که به برنامه‌های وب اجازه اشتراک داده‌ها را می‌دهد توسعه دهندگان دیگر نیازی به افزودن کد برای اشتراک گذاری داده‌ها در سیستم‌ عامل‌های دسکتاپ ندارند.

قابلیت‌های نسخه ۸۹ مرورگر گوگل کروم به این لیست محدود نمی‌شود و برخی تغییرات دیگر برای کاربران و توسعه‌دهندگان در این نسخه مشاهده می‌شود. برخی از این قابلیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • این نسخه می‌تواند محتوای AVIF را به صورت طبیعی و با استفاده از دیکدرهایAV1 در سیستم عامل‌های اندروید و دسکتاپ بارگیری کند.
  • استفاده از قابلیت «overflow:clip» که اسکرول کردن‌های صفحات را خاموش می‌کند؛ میزان استفاده از رم را کاهش می‌دهد.
  • پرچم جدید نسخه ۸۹ مرورگر گوگل کروم (#omnibox-default-typed-navigations-to-https) استفاده وب‌سایت‌ها از آدرس HTTPS یا HTTP را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد.
  • با توجه به اینکه قابلیت «بعدا بخوانید» به زودی به این مرورگر اضافه خواهد شد، پرچم جدیدی که با آدرس #read-later-reminder-notification فعال می‌شود، مقالات خوانده نشده در لیست کاربر را پس از یک هفته به او اعلام می‌کند.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که هنوز زمان انتشار رسمی این نسخه از مرورگر محبوب گوگل کروم اعلام نشده اما نسخه آزمایشی آن برای سیستم‌عامل‌ اندروید و با فرمت APK منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی