ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موتور جستجوی سه بعدی Physna می‌خواهد گوگل دنیای فیزیکی باشد

در سال ۱۹۹۹ شرکت‌های سرمایه‌گذاری «سکویا کپیتال» و «کلاینر پرکینز» ۲۵ میلیون دلار در یک کمپانی برای توسعه موتور جستجوی جدیدی به نام گوگل سرمایه‌گذاری کردند که باعث انقلابی در جهان شد و حالا گوگل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

در سال ۱۹۹۹ شرکت‌های سرمایه‌گذاری «سکویا کپیتال» و «کلاینر پرکینز» ۲۵ میلیون دلار در یک کمپانی برای توسعه موتور جستجوی جدیدی به نام گوگل سرمایه‌گذاری کردند که باعث انقلابی در جهان شد و حالا گوگل در دنیا حرف اول را می‌زند. حالا سکویا کپیتال می‌خواهد شانس خود را با یک موتور جستجوی دیگر اما اینبار برای دنیای فیزیکی و سه بعدی امتحان کند و در استارتاپ «Physna» سرمایه‌گذاری کرده است.

«شان مگوایر» از سکویا به همراه «درایو کپتیال» که توسط دو شریک سابق سکویا به نام‌های «مارک کوام» و «کریس اولسن» تاسیس شده‌اند، ۲۰ میلیون دلار در استارتاپ آمریکایی Physna سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مگوایر از وجود یک مشکل در دنیای ریاضی خبر داده که مربوط به نحوه جستجوی سه بعدی می‌شود. به گفته مگوایر باید یک معیار متری تعریف کرد که بتوان برای اشیاء سه بعدی مشابه از آن بهره برد:

«زمانی که برای اولین بار با «پاول پاورز»، موسس Physna ملاقات داشتم، به یک معیار فاصله جدید برای مقایسه اشیاء سه بعدی مختلف دست پیدا کرده بود. اگر شما یک معیار فاصله داشته باشید، می‌توانید سایر اشیاء را پیدا کنید. تفکر پاورز بسیار خلاقانه است و اگر بخواهم آن را با زبان ریاضی مدرن بیان کنم، شامل ایده‌های واقعا پیشرفته می‌شود که کار می‌کنند.»

مدت‌ها منتظر ورود ایده پاورز یا فناوری Physna به دنیای واقعی بودیم. پاورز که یک وکیل و کارآفرین است، در کار قدیمی خود یعنی وکالت پرونده‌های مالکیت معنوی (IP) به مشکلی در زمینه جستجوی سه بعدی پی برد. پاورز قانون مالکیت معنوی را انتخاب کرد چرا که به اعتقاد وی جالب‌تری راه برای ارتباط میان فناوری و قانون محسوب می‌شود.

پاول پاورز

پاورز در کارهای خود با یک مشکل بزرگ مواجه شد: در حالی که می‌توان به راحتی به سرقت مالکیت معنوی در دنیای نرم افزار و سرویس‌ها پی برد، شناسایی سرقت قطعات واقعی به عنوان اسرار تجاری کار سختی است. در حقیقت اکثر وکلا می‌توانند سرقت مالکیت معنوی ۲ بعدی را تشخیص دهند و امکان شناسایی سرقت IP در دنیای سه بعدی تقریبا امکان‌ناپذیر است.

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ پاورز با همکاری «گلن وارنر جونیور» در حال توسعه چنین محصولی بود که هدف اولیه‌اش، محافظت از طراحی محصولات در برابر سارقان بود. زمانی که این کمپانی در حال آمادگی برای رونمایی از موتور جستجوی سه بعدی خود بود، وارنر جانش را از دست می‌دهد. با این وجود پاورز با همکاری «دنیس دمیر»، مدیر فنی گوگل کلود به کارش ادامه می‌دهد. دمیر برای همکاری با Physna از گوگل خارج شد.

موتور جستجوی سه بعدی

Physna سال گذشته میلادی از سایت «Thangs» رونمایی کرد که به اعتقاد سرمایه‌گذاران ترکیبی از گیت‌هاب و گوگل محسوب می‌شود. در این سایت می‌توان با توصیف یا آپلود یک مدل یا تصویر، به دنبال اشیاء سه بعدی بود. کاربران می‌توانند در این سایت برای خود پروفایل درست کنند و مدل‌ها را هم در آن ذخیره کنند.

تعداد کاربران این سایت برای مگوایر از جذابیت بالایی برخوردار است:

«روزانه ده‌ها هزار نفر از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها یک نسخه رایگان دارند، کاربران همیشه از آن استفاده می‌کنند و دوستش دارند. این استارتاپ می‌تواند از چنین بنیادی برای ساخت خود بهره ببرد.»

به اعتقاد مگوایر موج محاسبات محیطی یا فضایی زودتر از تصور از راه می‌رسد:

«آیفون‌ جدید اسکنر LiDAR دارد و یک محصول مصرفی با اسکنر سه بعدی است و به نظرم در آینده دنیای سه بعدی تغییرات زیادی می‌کند و مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد.»

موتور جستجوی سه بعدی

در نهایت Physna می‌تواند به یک هاب فناوری برای اسکن اشیاء سه بعدی توسط گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. طبق گفته پاورز، در حال حاضر صدها کسب و کار با درخواست‌های مختلف به دنبال استفاده از فناوری این استارتاپ هستند. پاورز با این محصول می‌خواهد فاصله میان دنیای دیجیتال و فیزیکی را پر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی