ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سه نکته مهم و کاربردی برای تقویت قاطعیت زنان در محیط کار

در جوامع امروزی که زنان در کنار مردان مشغول فعالیت هستند، زنان کماکان با مشکلات مختلفی همچون ناتوانی در دفاع از حقوق خود در محل کار، سکوت در برابر فرصت‌های شغلی، نادیده گرفته شدن و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

در جوامع امروزی که زنان در کنار مردان مشغول فعالیت هستند، زنان کماکان با مشکلات مختلفی همچون ناتوانی در دفاع از حقوق خود در محل کار، سکوت در برابر فرصت‌های شغلی، نادیده گرفته شدن و برخی مسایل دیگر رنج می‌برند که ریشه در عدم قاطعیت آنها دارد. در این مطلب سه نکته کاربردی و مهم که به افزایش قاطعیت زنان کمک می‌کند، اشاره شده است.

برخی از زنان در قاطعیت ضعف دارند و به همین دلیل قدرت و توان لازم برای احقاق حقوق خود یا قرار گرفتن در جایگاه مناسب شغلی را ندارند و معمولا در محیط کار سکوت می‌کنند. «لورن پاول» یکی از رواشناسان بالینی می‌گوید که برخی از خانم‌ها هیچ وقت درخواست گرفتن پست مدیریتی ندارند و هیچ وقت رویایی برای تصدی امور مدیریتی در سر نمی‌پرورانند و خود را مستحق چنین جایگاه‌هایی نمی‌دانند.

بسیاری از زنان، از استعداد، مهارت و توانایی‌های خوبی برخوردار هستند، اما در محیط کار در جایگاه مناسب شغلی قرار ندارند. بسیاری از خانم‌های شاغل برای آنکه بتوانند در موقعیت و جایگاه شغلی بهتر و متناسب‌تری قرار گیرند، لازم است قاطعیت بیشتری از خود نشان بدهند.

در این مطلب سه نکته مهم و کلیدی که به قاطعیت بیشتر زنان در محیط کار کمک می‌کند اشاره شده است:

به فکر توسعه برند شخصی خودتان باشید

زنان در محیط کار با موانع بسیاری روبرو هستند. در برخی شرکت‌ها به نیروهای متخصص زن حقوق و دستمزد کمتری نسبت به مردان داده می‌شود. در یکی از تحقیقات انجام شده توسط «Payscale»، اگر مردان یک دلار دریافت کنند، همتایان مونث آنها 0.81 دلار دریافت می‌کنند که این رقم جزئی در بازه زمانی فعالیت شغلی زنان، رقم قابل توجهی می‌شود.

تحقیقات آماری از 1100 سازمان و شرکت در سراسر جهان نشان می‌دهد در حال حاضر تنها تعداد کمی از زنان در سمت‌های مدیریتی مشغول فعالیت هستند. آمارها حاکی از آن است که تنها 23 درصد از زنان در پست‌های معاون ارشد مدیر عامل مشغول فعالیت هستند. برخی معتقدند که یکی از دلایل چنین اتفاقی، ضعف اعتماد به نفس خود زنان است. این مطالعات می‌گوید زنان خودشان هویت رهبری و مدیریت خود را نپذیرفته‌اند و قاطعیت لازم را برای رسیدن به موقعیت‌های شغلی بالاتر ندارند.

در تحقیق انجام شده به زنان توصیه می‌شود که به تقویت اعتماد به نفس خود توجه نشان بدهند و به فکر برند شخصی و هویت مدیریتی خود باشند و برای برند شخصی خود تلاش کنند تا موانع را کنار بزنند.

وقتی زنان خودشان به برندسازی خود فکر نمی‌کنند و برای آن برنامه‌ای ندارند از کسی کاری ساخته نیست. برای شروع می‌‌توانید:

  • اهداف کوچکی تعیین کرده و برای رسیدن به آنها در جلسات کاری صحبت کنید.
  • با مدیریت در مورد برعهده گرفتن نقش‌های مدیریتی و توسعه کار خود صحبت کنید.
  • اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.
  • کتاب‌ها، پادکست‌ها و کارگاه‌های مربوط به تقویت مها‌رت‌های رهبری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • قدر و ارزش خودتان را بدانید و خود را متعهد کنید که به جایگاه‌های شغلی خوبی دست پیدا کنید.

سوالات و درخواست‌های خود را شفاف و واضح مطرح کنید

برخی از زنان در محیط کار به دلیل اینکه به ارزش‌ها و استعدادهای خود باور ندارند، از صحبت کردن در جلسات، طرح نظرات و حتی مطرح کردن سوالات و درخواست‌های خود فرار می‌کنند و به جای آن سکوت اختیار می‌کنند.

سکوت زنان بدین معنی است که نمی‌توانند در مورد مهارت‌ها و استعدادهای خود را حرف بزنند و در نتیجه فرصت‌های کاری را از دست می‌دهند. «سیلور لینینگ» یکی از روانشناسان موفق معتقد است که وقتی کسی تمایلی به صحبت کردن ندارد، ارزش‌های او نادیده گرفته می‌شود و با وجودی که می‌تواند در فعالیت‌های کاری نقش موثری داشته باشد، اما کسی توانمندی‌هایش را نمی‌بیند.

به زنان شاغل توصیه می‌شود سوالات و درخواست‌های کاری خود را شفاف و بدون ترس مطرح کنند. سکوت کردن نه تها فایده‌ای ندارد، بلکه مانع پیشرفت آنها در محیط کار می‌شود.

به خودتان فرصت رشد و پیشرفت بدهید

برخی از خانم‌ها در محیط کار به دلیل ترس پنهانی که در وجود آنها از طرد شدن وجود دارد، توانایی نه گفتن به برخی کارها را ندارند. گاهی برخی توان صحبت کردن در مورد حقوق، مزایای شغلی خود را ندارند و و هر مساله‌ای که در کار با آن مواجه هستند، نمی‌توانند با قاطعیت و به صورت شفاف مسائل را حل و فصل کنند.

در برخی فرهنگ‌ها به دختران از کودکی آموزش داده می‌شود که با محیط اطراف و ناملایمات زندگی سازگار باشند و صبوری کنند. برخی از زنان همین رویکرد را در محیط کار پیاده می‌کنند و در مقابل هر سختی و مشکلی در کار سکوت می‌کنند مبادا به عنوان فردی بی ادب شناخته شوند.

دکتر «شیوا عصار» روانشناس بالینی معتقد است زنان باید یاد بگیرند که به خودشان فرصت پیشرفت بدهند و مشکلات خود را با قاطعیت و شفاف مطرح کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که زنان در محیط کار و زندگی بیشتر از مردان عذرخواهی می‌کنند. گاهی واقعا تقصیری ندارند ولی برای ختم شدن مشکلات، عذرخواهی می‌کنند. چنین عذرخواهی کردنی نشانه ضعف و ناتوانی است. حتی ادبیاتی که زنان به کار می‌برند لازم است اصلاح شود. به جای گفتن «ببخشید دیر کردم.» بگویید «از صبر شما متشکرم.» یا‌«از اینکه منتظرم هستید متشکرم.»

به جای اینکه بگویید «ببخشید، شرمنده‌ام من صدای شما را نمی‌شنوم.»، بگویید: «متاسفانه صدای شما را نمی‌شنوم.»

به جای گفتن« ببخشید مزاحم شما شدم. امکان دارد نامه را بفرستید.» بگویید «لطفا نامه را برای من بفرستید.»

به علاوه بسیاری از خانم‌ها در محیط کار زمان بیشتری را برای کارهای اضافی صرف می‌کنند. همین زمان گذاشتن‌های بیش از حد و نادیده گرفته شدن‌ها باعث ایجاد استرس، ناامیدی و ضعف بیشتر در آنها می‌شود. از امروز مرزها و حدود کاری خود را به صورت شفاف مشخص کنید. تعادلی بین زندگی شخصی و شغلی‌تان ایجاد کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • abolfazlm1384
    abolfazlm1384 | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    در مورد قسمت تفاوت حقوق زنان و مردان هم موافق نیستم. این تفاوت حقوق زنان و مردان، تفاوت میانگین حقوق تمامی مردان و زنانی هستش که به شکل تمام وقت کار میکنند. داخل این محاسبات، نوع شغل، مقام، تحصیلات و تعداد ساعت کاری در هفته در نظر گرفته نشده، البته بعضی از فعالان در این زمینه باز هم قبول نمیکنند و اسرار دارند باز هم زنان کمتر از مردان حقوق میگیرند! در حالی که آنها یک یا دو ویژگی مهم را نادیده میگیرند. برای مثال افراد شاغل در حرفه پزشکی را در نظر بگیرید، در ظاهر میتوان گفت که زنان پزشک قطعا از نظر دستمزد مورد تبعیض قرار گرفته اند، و برای انجام کار یکسان حقوق کمتری میگیرند، اما با دقیق تر شدن این مساله خواهیم دید که زنان بیشتر از مردان به اشتغال به تخصص هایی با درآمد پایین تر مانند کودکان، پزشکی خانواده تا تخصص هایی با درآمد بالاتر مانند قلب و بیهوشی تمایل نشان می دهند، همچنین انها بیشتر تمایل دارند به شکل پاره وقت کار کنند، و حتی زنانی که به شکل تمام وقت در این حرفه فعالیت دارند، ساعت کاری آن ها 7 درصد کمتر از مردانه. و همچین زنان بیشتر از مردان و اکثر به دلیل دوران بارداری خود به مرخصی های طولانی مدت میروند، در این بین استثناهایی وجود داره، ولی بیشتر تفاوت ها در دستمزد ها عملا با در نظر گرفتن این عوامل به صفر میرسند. البته بنده به این واقف هستم که این مطلب ترجمه شده است اما دوست داشتم کمی بحث در مورد نقد این تحریف های یکجانبه داشته باشم. ممنون

  • abolfazlm1384
    abolfazlm1384 | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    با قسمت "به فکر توسعه برند شخصی خودتان باشید" زیاد موافق نیستم. شاید لازم باشد یک مثالی بزنم. مایر ماریسا مایر در سال ۲۰۱۲ مدیریت کمپانی یاهو را بدست گرفت اما از اشتباهات مایر می‌توان به تبلیغ برند شخصی به جای پرداختن به مشکلات عدیده شرکت اشاره کرد بنابراین شاید زیاد منطقی نباشد.

مطالب پیشنهادی