ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هرآنچه از فرایند فرود مریخ‌نورد استقامت روی سیاره سرخ می‌دانیم

تنها چند هفته تا فرود مریخ‌نورد «استقامت» ناسا روی سیاره سرخ فاصله داریم و مانند سایر کاوشگرها، فرایند فرود آن چندین مرحله دارد. در ادامه نگاهی به مراحل فرود مریخ‌نورد استقامت روی این سیاره داریم. مریخ‌نورد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

تنها چند هفته تا فرود مریخ‌نورد «استقامت» ناسا روی سیاره سرخ فاصله داریم و مانند سایر کاوشگرها، فرایند فرود آن چندین مرحله دارد. در ادامه نگاهی به مراحل فرود مریخ‌نورد استقامت روی این سیاره داریم.

مریخ‌نورد استقامت در تاریخ ۳۰ بهمن در دهانه «جیزرو» فرود می‌آید تا بعد از سطح‌نشین «این‌سایت» در سال ۲۰۱۸، اولین شیء مصنوعی باشد که سطح سیاره سرخ را لمس می‌کند. در سال ۲۰۱۲ مریخ‌نورد «کنجکاوی» روی این سیاره فرود آمد.

مریخ‌نورد جدید ناسا در مقایسه با گذشته به تجهیزات صوتی و تصویری بیشتری مجهز شده تا فرایند ورود، کاهش ارتفاع و فرود یا مرحله «EDL» ماموریت را به نمایش بگذارد. یک دوربین در پشت پوسته فضاپیما به سمت بالا قرار گرفته که می‌تواند زمان باز شدن چتر نجات برای کاهش ارتفاع را نشان دهد. در زیر آن هم یک دوربین به سمت پایین قرار دارد.

در کنار این دوربین‌ها، خود مریخ‌نورد هم به چندین دوربین و یک میکروفن مجهز شده که با همکاری یکدیگر، باکیفیت‌ترین فایل‌های تصویری و صوتی از فرود روی مریخ را در اختیار دانشمندان و در نهایت افراد عادی قرار می‌دهد.

مریخ‌نورد استقامت

مراحل EDL تنها ۷ دقیقه طول می‌کشد که اگرچه زمان کمی محسوب می‌شود، اما حیاتی‌ترین و خطرناک‌ترین بخش ماموریت است. مریخ‌نورد استقامت با سرعت ۱۹,۳۱۲ کیلومتر بر ساعت به اتمسفر مریخ می‌رسد. با عبور از آن، سرعت آن کاهش پیدا می‌کند.

برای کاهش سرعت این مریخ‌نورد، از یک چتر نجات با قطر ۲۱ متر استفاده می‌شود. پس از مدتی، محافظ یا سپر حرارتی آن آزاد می‌شود و رادار برای کمک به مکان‌یابی آن، فعال خواهد شد. در ارتفاع تقریبی ۱.۵ کیلومتری، موتورهای ماژول کاهش ارتفاع شروع به کار می‌کنند و در ادامه سیستم ناوبری سطحی یا «TRN» شروع به کار می‌کند تا یک محل امن برای فرود شناسایی شود.

TRN در واقع نوعی بینایی رایانه‌ای است که به فضاپیما اجازه می‌دهد سطح زیر خود را ببیند و آن را با نقشه‌های موجود در دیتابیس خود مطابقت دهد. این سیستم سرعت را کاهش چشمگیری می‌دهد و در این زمان «جرثقیل هوایی» مشابه با آنچه در مریخ‌نورد کنجکاوی مورد استفاده قرار گرفت، دست به کار می‌شود. با استفاده از این سیستم‌ها استقامت به آرامی روی سطح قرار می‌گیرد.

کل این فرایند به علت تاخیر در ارسال سیگنال‌های رادیویی از مریخ به زمین، کاملا خودکار و بدون هیچ‌گونه ورودی از تیم کنترل ماموریت انجام می‌شود.

این مریخ‌نورد به تجهیزات و ابزارهای زیادی مجهز شده تا به بشر در کشف حیات باستانی در سیاره سرخ کمک کند. از این تجهیزات برای جمع‌آوری نمونه‌های مریخ و ارسال آن‌ها به زمین استفاده می‌شود و برخی فناوری‌ها برای ماموریت‌های بعدی مریخ مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

در این ماموریت یک هلیکوپتر کوچک هم حضور دارد. مدت‌هاست ربات‌ها روی مریخ حرکت می‌کنند، اما برای اولین بار ناسا می‌خواهد با یک هلیکوپتر کوچک به نام «نبوغ» در این سیاره سرخ پرواز کند. این بالگرد زمانی می‌تواند پرواز کند که استقامت بطور کامل روی مریخ فرود آمده باشد.

در حالی که دوربین‌ها و میکروفن‌ها تمام فرایند را ثبت می‌کنند، بطور زنده به نمایش گذاشته نمی‌شوند. علت چنین موضوعی سرعت کم ارتباطات مورد استفاده در فرایند EDL است. با این وجود مدت کوتاهی پس از فرود، تصاویر با استفاده از «مدارگرد شناسایی مریخ» به زمین مخابره می‌شوند. انتظار می‌رود پس از چندین روز داده‌های بیشتری در اختیار دانشمندان قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی