ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن تک دوز «جانسون و جانسون» چه مزایایی نسبت به رقبا دارد؟

شرکت داروسازی «جانسون و جانسون» اخیراً کارایی واکسن کرونا تک دوز خود در کارآزمایی‌های بالینی فاز سوم را ۶۶ درصد اعلام کرد و افزود در برابر گونه آفریقایی کرونا (B.1.351) که برخی داروها در برابر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۲

شرکت داروسازی «جانسون و جانسون» اخیراً کارایی واکسن کرونا تک دوز خود در کارآزمایی‌های بالینی فاز سوم را ۶۶ درصد اعلام کرد و افزود در برابر گونه آفریقایی کرونا (B.1.351) که برخی داروها در برابر آنها کارگر نیستند نیز اثربخش است.

واکسن کرونا جانسون و جانسون در برخی زمینه ها مزایایی در مقایسه با واکسن فایزر و مدرنا دارد که چشم‌پوشی از آن را سخت می‌کنند. تک دوز بودن یکی از این مزایاست و این یعنی همانند دو واکسن دیگر پس از تزریق دوز اول دیگر نیازی به مراجعه مجدد پس از سه یا چهار هفته برای تزریق دوز دوم که حکم تقویت کننده را دارد نیست. همچنین برخلاف دو واکسن یاد شده در یخچال معمولی قابل نگهداری است و این یعنی دردسرهای کمتر در حمل و نقل.

البته اثربخشی واکسن جانسون و جانسون مثل واکسن فایزر/بایوان‌تک و مدرنا آنقدرها بالا نیست، اما به گفته «آنتونی فائوچی» رییس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا این مساله نگران کننده نخواهد بود. فائوچی در گفتگو با خبرگزاری CNN به مزیت‌های این واکسن اشاره کرد و گفت: «این واکسن قیمت کمتری دارد و تک دوز است و اینکه نیازی به نگهداری در دمای بسیار پایین ندارد. این‌ها خیلی خوب هستند.»

بسیاری اثربخشی ۷۲ درصدی واکسن جانسون و جانسون (۶۶ درصد در سطح جهان و ۸۵ درصد در برابر نوع شدید) را با کارایی بیش از ۹۰ درصدی واکسن فایزر و مدرنا مقایسه می‌کنند، اما فائوچی به نکته جالبی اشاره می‌کند: «اگر این واکسن زودتر می‌آمد و دو واکسن دیگر با اثربخشی ۹۵-۹۴ درصدی را نداشتیم، شگفت زده می‌شدیم اما حالا همواره آنرا با دو واکسن دیگر مقایسه می‌کنیم. این واکسن همچنان کاربردی است به ویژه برای جلوگیری از بستری شدن بیماران در بیمارستان‌های کشورهای در حال توسعه. این واکسن همچنان اثربخشی بسیار خوبی در برابر نوع شدید کرونا دارد.»

واکسن جانسون و جانسون یک مزیت مهم دیگر هم دارد. در فاز سوم کارآزمایی‌های بالینی بیماران مبتلا به حداقل یکی از گونه‌های جهش یافته کرونا نیز حضور داشتند. این گونه‌ها انتقال‌پذیری بیشتری دارند و گونه آفریقای جنوبی تنها گونه‌ای است که پادتن‌های کرونا در برابر آن بی‌اثر هستند. واکسن جانسون و جانسون در آزمایشات انسانی آفریقای جنوبی در ۹۵ درصد مبتلایان به گونه B.1.351 کارایی ۵۷ درصدی داشته است.

جانسون و جانسون می‌خواهد اثربخشی واکسن خود با تزریق دو دوز را آزمایش کند؛ آزمایشی که به گفته فائوچی می‌تواند کارایی واکسن را به ۹۰ درصد برساند. سازمان غذا و داروی آمریکا تا پایان ماه فوریه در مورد مجوز دادن به این واکسن تصمیم گیری خواهد کرد. دولت آمریکا تاکنون سفارش خرید ۱۰۰ میلیون دوز از آن را داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    فقط جانسون جانسون، خارشیه، خیلی خوبه،از برکت بهتره

  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    تا ببینیم نظر پدر چیه، ما که خودمون عقل نداریم

مطالب پیشنهادی