ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هموار شدن مسیر اوبر فضایی با پرتاب اولین راکت جهان با سوخت زیستی

استارتاپ «bluShift Aerospace» به تازگی توانسته اولین نمونه اولیه راکت خود به نام «Stardust 1.0» را پرتاب کند که اولین راکت جهان با سوخت زیستی محسوب می‌شود. bluShift می‌خواهد به یک اوبر فضایی تبدیل شود. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

استارتاپ «bluShift Aerospace» به تازگی توانسته اولین نمونه اولیه راکت خود به نام «Stardust 1.0» را پرتاب کند که اولین راکت جهان با سوخت زیستی محسوب می‌شود. bluShift می‌خواهد به یک اوبر فضایی تبدیل شود.

این راکت به تازگی در ایالت «مین» آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و با وجود سردی هوا و همچنین دو شروع اشتباه، در نهایت پرتاب شده است. این راکت به فضا نرسید و حتی نتوانست به ارتفاع بالایی دست پیدا کند، اما یک دستاورد مهم برای این استارتاپ و صنعت هوا و فضا محسوب می‌شود.

مدیرعامل bluShift به نام «ساشا دری» پرتاب این نمونه اولیه راکت را موفقیت‌آمیز اعلام کرده:

«کار درست پیش رفت و دقیقا در همان‌جایی که انتظار داشتیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم، فرود آمد. نمی‌توانست بهتر از این باشد.»

Stardust 1.0 یک راکت کوچک است که قدرتش را از یک سوخت زیستی جامد تامین می‌کند. این راکت به عنوان بستری برای راکت‌های آینده bluShift با امکان ارسال نانوماهواره‌ها عمل می‌کند. این راکت آزمایشی ارتفاعی برابر ۶ متر دارد و می‌تواند محموله با وزن ۸ کیلوگرم حمل کند.

bluShift پیش از پرتاب اخیر، چندین بار دیگر برای اینکار تلاش کرده بود که البته تمام آن‌ها ناموفق بودند. برای مثال نزدیک به دو هفته پیش به علت نامناسب بودن هوا، این پرتاب انجام نشد و در پرتاب اخیر هم دوبار خطا رخ داد و راکت از زمین بلند نشد.

۹۰ دقیقه پس از اولین خطا، سیستم اشتعال کار نکرد و راکت نتوانست طبق برنامه‌ریزی عمل کند. پس از این مشکلات، تیم این استارتاپ با سردی هوا و همچنین مشکلات در شبکه دست و پنجه نرم کرد. با این وجود در سومین تلاش، این راکت از زمین بلند شد و در هنگام فرود، چتر نجاتش باز شد.

راکت با سوخت زیستی

استارتاپ bluShift که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده، یک تیم ۸ نفره است که می‌خواهد ماهواره‌های کوچک را روانه مدار کند. مدیرعامل bluShift می‌خواهد کنترل بیشتری در اختیار مشتریان با نانوماهواره‌ها قرار دهد و آن را به یک اوبر فضایی تبدیل کند:

«ما می‌خواهیم به اوبر در فضا تبدیل شویم و سرویس پرتاب برای نانوماهواره‌ها ارائه کنیم.»

این استارتاپ برای دستیابی به هدفش می‌خواهد دو راکت بزرگتر زیر مداری به نام‌های «Stardust 2.0» و «Starless Rogue» را آزمایش کند. در ادامه یک راکت مداری به نام «Red Dwarf» با نانوماهواره‌ها به وزن ۳۰ کیلوگرم پرتاب می‌شود که هزینه هر کیلوگرم آن به ۶۰ هزار دلار می‌رسد.

موتور راکت bluShift که هیبریدی است، «موتور راکت ماژولار سازگار برای پرتابگر» (MARVEL) نام دارد و از سوخت زیستی جامد استفاده می‌کند که طبق سازنده، غیرسمی و بدون کربن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی