ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان موفق به تولید نمونه اولیه چوب آزمایشگاهی از گیاه آهار شدند

محققان آزمایشگاه «درارپر» (Draper) موفق به تولید نمونه اولیه چوب آزمایشگاهی از گیاه آهار شدند که اگر به مرحله تولید انبوه برسد می‌تواند به عنوان نقطه عطفی، آینده کره زمین و شرایط زیست محیطی آن ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

محققان آزمایشگاه «درارپر» (Draper) موفق به تولید نمونه اولیه چوب آزمایشگاهی از گیاه آهار شدند که اگر به مرحله تولید انبوه برسد می‌تواند به عنوان نقطه عطفی، آینده کره زمین و شرایط زیست محیطی آن را دستخوش تغییراتی بزرگ قرار دهد.

روزی را تصور کنید که بدون نیاز به کاشتن درختان یا قطع کردن آنها، بدون نیاز به خاک مناسب کشاورزی و نور خورشید بتوان چوب آزمایشگاهی تولید کرد که با پروسه‌های سریع‌تری تولید می‌شود و اتفاقا از استحکام و دوام بالاتری نیز برخوردار است.

محققان این پروژه می‌گویند که با تولید چوب آزمایشگاهی دیگر نیازی به قطع کردن درختان جنگل‌ها نخواهد بود و با کمک فرآیندهای شیمیایی می‌توان به سرعت چوب آزمایشگاهی را در مدت زمانی کوتاه‌‌تر از رشد یک درخت تولید کرد.

«اشلی بکویت» یکی از محققان MIT که در حال حاضر روی این پروژه نیز کار می‌کند، می‌گوید:

«با افزایش جمعیت کره زمین و نیازهای متعدد آنها، بی‌شک شاهد رقابت بیشتری بر سر زمین‌های قابل کشت خواهیم بود. حتی ممکن است در برهه‌ای از زمان، شرایطی پیش بیاید که با کمبود زمین کشاورزی مواجه شویم. در این صورت باید به فکر راهکارهای جایگزین بود تا بتواند به حل و فصل چنین مشکلاتی کمک کند.»

تیم تحقیق در حال حاضر روی تولید چوب آزمایشگاهی با کمک گیاه «آهار» (zinnia) کار می‌کنند. محققان ابتدا سلول‌های زنده برگ گیاه آهار را استخراج کرده و سپس این سلول‌ها را در محیط رشد آزمایشگاهی کشت می‌دهند. سپس محصول کشت یافته را به داخل محلولی ژل مانند منتقل کرده و بدین وسیله می‌توانند محصول نهایی را همانند سلول‌های بنیادی به انواع سلول‌های مختلف القا کنند.

محققان با همین رویکرد موفق شده‌اند نمونه اولیه‌ای از چوب آزمایشگاهی با ساختار مستحکم را تولید کنند که اگر به مرحله تولید انبوه برسد، نقطه عطفی بزرگ محسوب می‌شود.

اشلی بکویت در توضیح موفقیت به دست آمده اعلام کرد که هنوز راهکارهای بیشتری باید مورد بررسی قرار گیرد و تلاش محققان به همین موفقیت ختم نخواهد شد.

شایان ذکر است محققان همین آزمایشگاه در دهه 1960 سیستم کامپیوتری «آپولو گایدنس» (Apollo Guidance) را برای کمک به فضانوردان آپولو برای سفر به ماه توسعه داد و اکنون پا در مسیر جدیدی گذاشته تا با رشد بافت‌های گیاهی در آزمایشگاه بتواند آینده ساکنین کره زمین را متحول کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی