ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت اسپیکرهایی به نازکی کاغذ که با حلقه زدن صدای فراگیر تولید می‌کنند

محققان یکی از دانشگاه‌های آلمان در دستاوردی شگرف اسپیکری به نازکی کاغذ ساخته‌اند که می‌توان با حلقه کردن آن در اطراف سر صدای فراگیر ایجاد کرد. محققان مؤسسه چاپ و فناوری رسانه دانشگاه فناوری «کمنیتس» ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

محققان یکی از دانشگاه‌های آلمان در دستاوردی شگرف اسپیکری به نازکی کاغذ ساخته‌اند که می‌توان با حلقه کردن آن در اطراف سر صدای فراگیر ایجاد کرد.

محققان مؤسسه چاپ و فناوری رسانه دانشگاه فناوری «کمنیتس» آلمان با الهام از فناوری T-Book که سال ۲۰۱۵ معرفی شد، چندین اسپیکر نازک را به هم متصل کردند. در این فناوری بردهای الکترونیکی در نقش اسپیکرهای مخفی شده درون کاغذ عمل کرده و با ورق زدن صدا ایجاد می‌کنند. کتاب T-Book بوسیله یک فرآیند نیمه اتوماتیک که ورق‌ها را تکی تولید می‌کرد ساخته شد. ورق‌ها شامل لایه پلیمر ارگانیک رسانا بودند که همانند الکترود عمل می‌کردند. سپس یک لایه پیزوالکتریک بین این دو لایه قرار می‌گرفت تا با ایجاد لرزش صدا تولید کند.

اسپیکرها تقریباً نامرئی هستند و تنها با تابش نور قوی در پس‌زمینه می‌توان آنها را تشخیص داد.

محققان دانشگاه یاد شده حالا کاری کرده‌اند تا بتوان این اسپیکر ورق مانند را به شکل یک رول متصل به هم چاپ کرد. آنها برای این کار از فرآیندی به نام Roll-to-Roll استفاده کردند که در آن لوازم الکترونیکی روی رول پلاستیک انعطاف‌پذیر یا ورقه آهن ساخته می‌شوند. به گفته محققان این روش باعث می‌شود تا لوازم الکترونیکی درون کاغذ پنهان شده و محفوظ بمانند.

محققان به کمک روش یاد شده نمونه اولیه نوعی اسپیکر کاغذی حلقه‌ای به نام T-Ring را ساختند. این وسیله که ۹۰ درصد آن از کاغذ سنتی تشکیل شده قابلیت چاپ در هر دو سمت به شکل رنگی را داشته و تنها ۱۵۰ گرم وزن دارد. محققان با کنار هم قرار دادن ۵۶ اسپیکر جداگانه یک رول تقریباً ۴ متری حلقه‌ای ایجاد کرده و دستیابی به صدای فراگیر ۳۶۰ درجه را امکان پذیر کردند. به گفته محققان از این اسپیکر می‌توان در موزه‌ها، نمایشگاه‌ها یا صنعت تبلیغات استفاده کرد.

مقاله‌ای در این رابطه در ژورنال Advanced Materials منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohsen
    Mohsen | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    ده سال پیش همچین خبری رو خوندم که اسپیکر ساختن به نازکی کاغذ

مطالب پیشنهادی