ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج اولیه فاز سوم آزمایش بالینی: واکسن کرونا روسی اسپوتنیک ۹۲ درصد کارایی دارد

واکسن‌های زیادی برای مقابله با ویروس کرونا توسعه پیدا کرده که یکی از آن‌ها، واکسن اسپوتنیک V روسیه است و حالا نتایج اولیه فاز سوم آزمایش‌های بالینی آن منتشر شده‌اند. طبق نتایج، این واکسن توانسته ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱

واکسن‌های زیادی برای مقابله با ویروس کرونا توسعه پیدا کرده که یکی از آن‌ها، واکسن اسپوتنیک V روسیه است و حالا نتایج اولیه فاز سوم آزمایش‌های بالینی آن منتشر شده‌اند. طبق نتایج، این واکسن توانسته اثربخشی برابر ۹۱.۶ درصد داشته باشد و در برابر علائم شدید هم تا ۱۰۰ درصد کارایی از خود نشان داده است.

به گزارش CNN، نتایج مقدماتی فاز سوم آزمایش‌های بالینی واکسن اسپوتنیک V روسیه امروز در ژورنال «The Lancet» منتشر شده و مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری شده از ۱۹,۸۶۶ داوطلب است. در این دور از آزمایش‌ها نزدیک به سه چهارم داوطلبان (۱۴,۹۶۴) دو دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند و به سایر آن‌ها یعنی ۴,۹۰۲ دارونما تزریق شده است.

۱۶ نفر در گروه واکسن ۲۱ روز پس از دریافت اولین دوز واکسن علائم کووید-۱۹ را نشان دادند که این میزان در گروه دارونما به ۶۲ مورد رسید. در همین راستا اثربخشی واکسن روسی اسپوتنیک V برابر ۹۱.۶ درصد است.

در دور سوم آزمایش‌های بالینی ۲,۱۴۴ نفر با سن بالای ۶۰ سال حضور داشتند که تحلیل صورت گرفته روی این افراد از اثربخشی ۹۱.۸ درصدی واکسن خبر می‌دهد. پژوهشگران مقابله واکسن اسپوتنیک V با علائم شدید کرونا را هم مورد بررسی قرار دادند.

اسپوتنیک

در گروه واکسن ۲۱ روز پس از دریافت اولین دوز، هیچ‌کدام از افراد با علائم شدید یا ملایم کرونا مواجه نشدند، اما در گروه دارونما ۲۰ نفر چنین علائمی را تجربه کردند. در این آزمایش‌ها عوارض جانبی کمی گزارش شده که البته هیچ‌کدام از آن‌ها ارتباطی با واکسیناسیون نداشته‌اند.

اکثر عوارض جانبی گزارش شده ملایم بوده‌اند که برای مثال می‌توان به درد در محل تزریق واکسن، علائم شبیه به آنفلونزا و کاهش سطح انرژی اشاره کرد.

تحلیل مربوط به اثربخشی واکسن کرونا اسپوتنیک V روسیه تنها شامل موارد دارای علائم کرونا می‌شود، البته نویسندگان مقاله به این موضوع اشاره داشته‌اند که برای اثربخشی آن در برابر کووید-۱۹ بدون علائم، انتقال کرونا و همچنین مدت زمان مصونیت به تحقیق بیشتری نیاز است

شمار بالای داوطلبان موجود در فاز سوم آزمایش‌های بالینی سفیدپوست بوده‌اند، بنابراین برای تایید اثربخشی آن روی گروه‌های مختلف به پژوهش بیشتری نیاز است. این دور از آزمایش‌ها همچنان در جریان است و انتظار می‌رود کل داوطلبان به ۴۰ هزار نفر برسد.

واکسن کرونا اسپوتنیک V باید در دوز به افراد تزریق شود که فاصله میان این دوزها به ۲۱ روز می‌رسد. برای نگهداری و انتقال این واکسن به دمای فوق پایین نیازی نیست و هزینه هر دوز آن به ۱۰ دلار می‌رسد.

در حال حاضر این واکسن در کشورهای مختلفی مانند روسیه، بلاروس، آرژانتین، مجارستان، ارمنستان و ایران مورد تایید قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۶ بهمن ۱۳۹۹

    انگلیسی ها و آمریکایی ها راست گو هستن، روس ها و ایرانی هادجماعت دروغ گو هستن

    • Rayanlap
      Rayanlap | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

      ببین هر کاری کنی مردم دوست ندارن،اون چیزی هم که ازش طرفداری میکنی رو دوست ندارن،پس تمومش کن.

  • آریا
    آریا | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    به روباه گفتن شاهدت کیه گفت دمم
    خودشون تولید کردن خودشون آمار هم میدن ?
    حالا خودشون هم تزریق کنند ?

    • Hitchhiker
      Hitchhiker | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

      آمارش تو نشریه لنست منتشر شده که کاملا معتبر
      همون نتایج فایزر و مدرنا که حلوا حلواش می کنی هم تو همین نشریات منتشر میشه
      مشکل شما اینه که دوست داری فقط آمریکا بتونه ولی خب حقیقت همیشه باب میل نیست

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    _بهترین کاری که به نظرم با وضع موجود باید برای خودم و خانواده ام انجام بدم اینه که صبر کنم تا پنجاه درصد ملت واکسن بزنن تا اگه عوارضی داشت مشخص بشه وگر نه انقدر ها ... نیستم واکسنی که سازمان بهداشت جهانی تایید نکرده رو حساب اعتماد به اون روسیه ... قبول کنم درضمن هیچ اعتمادی به مسولین کشورم درباره این که زن بچمون از اینا زدن هم ندارم.
    مسولین خیلی صادق هستن جلوی_اختلاسهای کلان و املاک نجومی و صد درد دیگه رو برن بگیرن.

    • آریا
      آریا | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

      بهترین کار
      یه روده راست توی شکم این مسئولین نیست
      چهل و دو سال دروغ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی