ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تاریخ معرفی سازندگان فرودگر ماه را به تعویق انداخت

ناسا در سکوت خبری تاریخ معرفی سازندگان نهایی فرودگر سرنشین دار ماه را دو ماه عقب انداخت تا احتمال انجام نشدن مأموریت آرتمیس تا سال ۲۰۲۴ دوباره مطرح شود. البته با حمایت مالی ضعیف کنگره ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

ناسا در سکوت خبری تاریخ معرفی سازندگان نهایی فرودگر سرنشین دار ماه را دو ماه عقب انداخت تا احتمال انجام نشدن مأموریت آرتمیس تا سال ۲۰۲۴ دوباره مطرح شود. البته با حمایت مالی ضعیف کنگره و روی کار آمدن دولت جدید گرفتن چنین تصمیمی از سوی ناسا پیش بینی می‌شد.

اسپیس ایکس، دینتیکس و گروهی از غول‌های صنعت هوافضای آمریکا به رهبری شرکت بلو اوریجین، آوریل سال ۲۰۲۰ مجموعاً ۹۶۷ میلیون دلار برای ساخت نمونه اولیه فرودگر سرنشین دار ماه از ناسا بودجه گرفتند. ناسا حالا به آنها خبر داده که برندگان نهایی را سه ماه دیگر (۳۰ آوریل) اعلام می‌کند. این در حالیست که ناسا قرار بود با توجه به سیاست‌های دولت ترامپ دو برنده اصلی را اواخر ماه جاری میلادی (فوریه) اعلام کرده و مهر تأیید را بر فرودگرهای آنان بزند.

گرفتن چنین تصمیمی از سوی ناسا پیش‌بینی می‌شد. کنگره آمریکا دسامبر سال گذشته میلادی اختصاص بودجه ۸۵۰ میلیون دلاری به برنامه فرودگر سرنشین دار ماه (HLS) را تأیید کرد که بسیار کمتر از بودجه مورد نیاز ناسا (۳.۲ میلیارد دلار) برای بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴ است. علاوه بر این، برنامه‌های فضایی در مقطع کنونی جایی در برنامه‌های دولت بایدن نداشته و تغییرات اقلیمی و مبارزه با کرونا در اولویت قرار دارند.

ناسا علت عقب انداختن تاریخ معرفی پیمانکاران را داشتن فرصت بیشتر برای ارزیابی فرودگرها و «حفظ توانایی گذار آسان» از فاز توسعه اعلام کرد و افزود احتمال معرفی برندگان اصلی زودتر از ماه آوریل وجود دارد. ناسا می‌افزاید این تأخیر به پیمانکاران نیز فرصت بیشتری برای اصلاح طرح و توسعه فرودگرها می‌دهد.

فرودگر شرکت اسپیس ایکس برای مأموریت بازگشت ماه فضاپیمای چندبار مصرف «استارشیپ» است که اخیراً یکی از نمونه‌های اولیه آن (SN8) حین فرود منفجر شد و قرار است نمونه دیگری از آن (SN9) به زودی آزمایش شود. اسپیس ایکس برای ساخت این فضاپیما ۱۳۵ میلیون دلار از ناسا بودجه گرفته است. شرکت‌های «بلو اوریجن» و «دینتیکس» نیز به ترتیب ۵۷۹ و ۲۵۳ میلیون دلار برای توسعه فرودگر سرنشین دار ماه از ناسا بودجه گرفتند.

دولت بایدن هنوز رییس جدید ناسا را انتخاب نکرده و جزئیات سیاست‌های فضایی را فاش نکرده است که پیش‌بینی می‌شود روی برنامه آرتمیس تأثیر منفی بگذارند. باید دید با این تأخیرها ناسا می‌تواند تا سه سال دیگر به ماه بازگردد یا خیر؟ دفتر بازرسی ناسا اخیراً در گزارشی این تاریخ را بلندپروازانه و غیرمحتمل دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی