ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

الگوریتم جدید IBM از طریق تست نگارش قادر به تشخیص زودهنگام آلزایمر است

الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی IBM قادر است با دقت ۷۵ درصد، سال‌ها زودتر از ظهور علایم بیماری آزایمر به تشخیص زودهنگام آن کمک کند. الگوریتم جدید با بررسی دست نوشته‌ها و یادداشت‌های فرد و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۵

الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی IBM قادر است با دقت ۷۵ درصد، سال‌ها زودتر از ظهور علایم بیماری آزایمر به تشخیص زودهنگام آن کمک کند. الگوریتم جدید با بررسی دست نوشته‌ها و یادداشت‌های فرد و برخی مولفه‌ها می‌تواند آینده فرد را در مورد ابتلا به بیماری آلزایمر پیش‌بینی کند.

این نخستین باری است که محققان IBM اعلام کرده‌اند که الگوریتم جدید آنها می‌تواند با بررسی وضعیت افرادی سالم و کاملا طبیعی، سال‌ها زودتر از بروز علایم بیماری، آینده را پیش بینی کند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، این راهکار جدید می‌‌تواند به عنوان نقطه عطفی به پزشکان در تشخیص زودهنگام آلزایمر کمک کند تا در صورت لزوم تمهیدات لازم برای چنین افرادی در نظر گرفته شود تا دچار مشکلات جدی‌تر نشوند.

در مطالعه انجام شده، ۲۷۰ داوطلب شرکت کردند و طی چند سال وضعیت آنها مورد بررسی قرار گرفت. الگوهای رفتاری این گروه از جمله وضعیت تکلم، اشتباهات تایپی، میزان فراموشی و برخی دیگر از موارد ثبت شد که به عنوان نشانه‌های بیماری تخریب سلول‌های عصبی می‌توان به آنها استناد کرد.

در آزمایش دیگری، محققان گروه ۸۰ نفری زن و مرد در سنین حدود ۸۰ ساله را مورد بررسی قرار دادند که نیمی از آنها آلزایمر داشتند که حدود ۷.۵ سال قبل همگی در صحت کامل به سر می‌بردند و مشکلی نداشتند. از این تعداد داوطلب، نیمی دیگر هنوز در صحت کامل به سر می‌بردند و مشکلی ندارند.

این گروه، در «مطالعات قلب فرامینگهام» نیز شرکت کردند تا از نظر بیماری‌های قلبی و عروقی نیز وضعیت آنها تحت کنترل باشد. از داوطلبان خواسته شد در تست نوشتن شرکت کنند و در مورد موضوعات مختلف همچون توصیف وضعیت پسری که روی تخته‌ای چوبی با وضعیت ناپایدار ایستاده یا در مورد کودکی که می‌خواهد از کابینت آشپزخانه ظرفی را بردارد و قدش نمی‌رسد، متنی بنویسند.

محققان با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به دنبال درک تفاوت‌های ظریف در توانایی آنها در استفاده از زبان مادری بودند و می‌خواستند متوجه شوند دایره لغات این افراد چقدر است و چگونه از آن استفاده می‌کنند. برای محققان مهم بود بدانند آیا این افراد در نوشتن متن‌‌ها کلمات را به صورت تکرار شونده به کار می‌برند یا خیر و وضعیت اشتباهات تایپی شرکت کنندگان به چه صورت است.

نتایج نشان می‌داد از بین شرکت کنندگان، گروهی از آنها در متن نویسی دچار مشکلات مختلفی بودند، مثلا غلط‌های تایپی زیادی داشتند،‌ کلماتی مشابه را بارها در متن تکرار می‌کردند و تسلط کافی به دستور زبان نداشتند و اشتباهاتی ساده در متن‌های آنها دیده می‌شد.

محققان IBM متوجه شدند که احتمال زیادی وجود دارد که این افراد در آینده دچار آلزایمر شوند. همان‌طور که گفته شد دقت این الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی ۷۵ درصد اعلام شده است.

دکتر «مایکل وینر» متخصص بیماری آلزایمر در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که شرکت IBM در حال آزمایش سایر مولفه‌ها برای تشخیص زودهنگام آلزایمر است و موضوع به همین آزمایش‌ها ختم نخواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی