ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده Alder Lake-P اینتل با ۱۴ هسته در گیک‌بنچ رویت شد

اینتل در حال آماده شدن برای رونمایی از نسل جدید پردازنده‌هایش است و در ماه‌های آینده نسل دوازدهم چیپ‌های این کمپانی با اسم رمز «Alder Lake» از راه می‌رسند. حالا پردازنده Alder Lake-P اینتل با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

اینتل در حال آماده شدن برای رونمایی از نسل جدید پردازنده‌هایش است و در ماه‌های آینده نسل دوازدهم چیپ‌های این کمپانی با اسم رمز «Alder Lake» از راه می‌رسند. حالا پردازنده Alder Lake-P اینتل با ۱۴ هسته و ۲۰ رشته در بنچمارک گیک‌بنچ مشاهده شده است.

این پردازنده ناشناخته از سری Alder Lake-P در کنار ۱۴ هسته و ۲۰ رشته، از ۹۶ واحد اجرایی (EU) در گرافیک مجتمع خود هم بهره می‌برد. این پردازنده توانسته در تست OpenCL گیک‌بنچ ۵.۳.۱ امتیاز ۱۳,۴۴۶ را ثبت کند.

اگرچه استفاده از ۱۴ هسته پردازشی در یک پردازنده مخصوص لپ‌تاپ عجیب به نظر می‌رسد، اما اینتل می‌خواهد طراحی پردازنده‌های آینده خود را تغییر دهد. تا به امروز چیپ‌های موبایل بی‌شماری با معماری big.LITTLE وارد بازار شده‌اند که هسته‌های قدرتمند و با مصرف انرژی بهینه را درون خوشه‌های مختلف در یک پردازنده قرار می‌دهند.

پردازنده Alder Lake-P اینتل

در کنار پردازنده‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند، اپل هم از چنین سبک طراحی برای چیپ M1 استفاده کرده. این پردازنده در کنار قدرت بالا، مصرف انرژی بهینه‌ای هم دارد. پس از اپل، اینتل می‌خواهد چنین معماری را در پردازنده‌های لپ‌تاپ استفاده کند.

طبق گزارش‌های گذشته، اینتل از فناوری هیبریدی «Big-Bigger» در نسل آینده پردازنده‌هایش استفاده می‌کند. بنابراین پردازنده ۱۴ هسته‌ای Alder Lake-P موجود در گیک‌بنج از ۸ هسته بزرگ «Gracemont Cove» و ۶ هسته بزرگتر «Golden Cove» ‌بهره می‌برد که تنها هسته‌های Golden Cove دارای قابلیت فراریسمانی یا SMT خواهند بود.

اینتل در بازار وضعیت مناسبی ندارد و اپل هم تا کمتر از دو سال آینده دیگر از پردازنده‌های آن در دنیای مک استفاده نمی‌کند. این مشکلات باعث شد مدیرعامل اینتل چندین هفته پیش تغییر کند.

«پت گلسینگر» می‌خواهد اینتل را دوباره به دوران اوج برگرداند و سخت‌افزارهای بهتری نسبت به چیپ M1 اپل تولید کند و شاید با استفاده از معماری Big-Bigger و پردازنده‌های Alder Lake-P، یک قدم به چنین هدفی نزدیکتر شود. علاوه بر این، اینتل احتمالا وظیفه تولید برخی تراشه‌های خود را به شرکت‌های TSMC و سامسونگ واگذار می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    پیش گرفتن AMD پس از چندین سال از اینتل، کنار گذاشتن پردازنده اینتل توسط اپل، عدم موفقیت اینتل در ساخت پردازنده های کمتر از ۱۴ نانومتر عواملی هست که حسابی این شرکت محبوب رو وارد بحران تاریخی خودش کرده

  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    به امید موفقیت اینتل...??

مطالب پیشنهادی