ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کوماتسو از سال 2023 محصولات خود را با پیشرانه‌های برقی عرضه می‌کند

شرکت ژاپنی کوماتسو (Komatsu) که به واسطه تولید ماشین‌آلات سنگین عمرانی و راهسازی شهرتی جهانی دارد، قصد دارد با تکنولوژی روز بیشتر همگام شده و محصولات خود را با پیشرانه الکتریکی راهی بازار کند. برای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

شرکت ژاپنی کوماتسو (Komatsu) که به واسطه تولید ماشین‌آلات سنگین عمرانی و راهسازی شهرتی جهانی دارد، قصد دارد با تکنولوژی روز بیشتر همگام شده و محصولات خود را با پیشرانه الکتریکی راهی بازار کند. برای دستیابی به این هدف، کوماتسو با پروترا (Proterra) همکاری کرده و از تجربیات این کمپانی آمریکاییِ فعال در زمینه تجهیزات ذخیره‌سازی انرژی، بهره خواهد برد.

آنطور که اعلام شده، پروترا اجزایی مثل باتری و لوازم جانبی را برای کوماتسو تامین خواهد کرد. این شرکت ژاپنی در نظر دارد اواخر امسال تست ماشین‌های حفاری برقی کوچک و میان‌سایز را آغاز کند. اگر تست‌ها موفقیت‌آمیز بوده و همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، تولید انبوه این ماشین‌ها از سال 2023 یا نهایتا 2024 شروع خواهد شد.

شاید بگویید پیشرانه‌های برقی هنوز در ابتدای راه هستند و تصمیم کوماتسو برای تولید ماشین‌آلات سنگین با چنین پیشرانه‌هایی، اقدامی شتابزده است. اما در پاسخ باید گفت آینده صنعت خودرو به الکتریسیته گره خورده و تکنولوژی باتری با شتاب بالایی پیشرفت می‌کند، به همین خاطر کوماتسو می‌تواند در سال‌های پیش رو گوی سبقت را از رقبای خود برباید.

پیشرانه‌های برقی از مزایای متعددی برخوردار هستند. ارائه بیشترین میزان گشتاور از دورهای آغازین، قطعات متحرک بسیار کمتر و در نتیجه دوام بیشتر، ساکت بودن و عدم تولید گازهای آلاینده برخی از مهم‌ترین مزایای این پیشرانه‌ها به شمار می‌روند.

از آنجایی که مباحث زیست محیطی این روزها در کانون توجه قرار گرفته و بسیاری از کشورها سیاست‌های خود را بر مبنای تولید گازهای آلاینده کمتر تنظیم می‌کنند، عرصه بر ماشین‌آلات سنگین عمرانی تنگ خواهد شد، به ویژه در داخل شهرها که کارکرد آنها می‌تواند آلودگی هوا را تشدید کند.

پیشرانه‌های برقی بی‌عیب و ایراد نیستند و مشکلات مخصوص به خود را دارند. وزن و قیمت بالای پک باتری، زمان زیاد برای شارژ کامل و نبود زیرساخت‌های لازم در اکثر مناطق از جمله این موارد هستند. برد حرکتی محدود هم – مخصوصا در روزهای سرد سال – از همان ابتدا به پاشنه آشیل مدل‌های برقی تبدیل شده است.

اما نکته حائز اهمیت اینکه ماشین‌آلات سنگین معمولا در نقاط دوردست و خارج از شهرها نیز به انجام ماموریت می‌پردازند، به همین جهت در صورت بهره‌گیری از پیشرانه الکتریکی، نحوه پر کردن باتری آنها چالشی بزرگ برای کوماتسو خواهد بود. در هر حال باید منتظر ماند و دید که وعده این شرکت معروف با چه کیفیتی عملی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammadshg
    mohammadshg | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

    باید جالب باشه، چون واقعا دیزلی‌ها صدای گوش خراشی دارن

مطالب پیشنهادی