ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جف بزوس از مدیرعاملی آمازون کناره‌گیری می‌کند

مدیرعامل کنونی و بنیانگذار آمازون، جف بزوس در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ از سمت خود استعفا می‌دهد و به عنوان رئیس هیئت مدیره این فروشگاه اینترنتی فعالیت می‌کند. مدیر کنونی سرویس‌های وب آمازون (AWS) یعنی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۷

مدیرعامل کنونی و بنیانگذار آمازون، جف بزوس در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ از سمت خود استعفا می‌دهد و به عنوان رئیس هیئت مدیره این فروشگاه اینترنتی فعالیت می‌کند. مدیر کنونی سرویس‌های وب آمازون (AWS) یعنی «اندی جاسی» جایگزین بزوس خواهد شد.

زمانی که بزوس در سال ۱۹۹۴ یک فروشگاه آنلاین کتاب به نام آمازون را راه‌اندازی کرد، از خود این سوال را می‌پرسید: اینترنت چیست؟ حالا پس از نزدیک به سه دهه، آمازون تبدیل به یک غول ۱.۷ تریلیون دلاری شده که در بازار حکمرانی می‌کند. آمازون دیگر یک فروشگاه آنلاین کتاب نیست و محصولات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بزوس پس از سال‌ها مدیریت آمازون، حالا اعلام کرده از این سمت کناره‌گیری می‌کند. بزوس ۵۷ ساله جای خود را به مدیر کنونی سرویس‌های وب آمازون، اندی جاسی ۵۳ ساله می‌دهد. جاسی از سه ماهه سوم ۲۰۲۱ مدیریت کامل این فروشگاه اینترنتی را برعهده می‌گیرد.

جف بزوس

جف بزوس که به عنوان رئیس هیئت مدیره در آمازون حضور خواهد داشت، با ارسال ایمیلی به کارکنان از تمرکزش روی محصولات جدید خبر داده:

«به همان اندازه که هم اکنون با شوق وارد دفتر می‌شوم، درباره این انتقال هیجان‌زده هستم. انرژی و توجه‌‌ام را روی محصولات جدید و ابتکارات اولیه متمرکز خواهم کرد.»

مدیریت بیش از دو دهه‌ای آمازون باعث شده بزوس تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین افراد در دنیای فناوری و تجارت تبدیل شود و در کنار بنیانگذاران اپل و مایکروسافت یعنی استیو جابز و بیل گیتس قرار بگیرد. بزوس با سرمایه بیش از ۱۹۰ میلیارد دلاری هم اکنون به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود.

جف بزوس

در سال‌های اخیر بزوس مدیریت فعالیت‌ها روزانه را برعهده دو فرد دیگر قرار داده بود که یکی از آن‌ها جاسی است. مدیرعامل کنونی آمازون روی آینده آمازون و پروژه‌های شخصی تمرکز کرده و برای مثال در سال ۲۰۱۳ نشریه «واشنگتن پست» را خریداری و اعلام کرد سالانه بیش از ۱ میلیارد دلار برای شرکت فضایی «بلو اوریجین» هزینه می‌کند.

با وجود چنین استراتژی، همه‌گیری کرونا و افزایش چشمگیر تقاضا برای خریدهای اینترنتی باعث شد بزوس بار دیگر بطور روزانه فعالیت‌های آمازون را مدیریت و دنبال کند. حالا آمازون وضعیت پایداری دارد و رشد سرسام‌آوری را هم تجربه کرده. این فروشگاه اینترنتی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ به درآمد ۱۲۵.۶ میلیارد دلاری دست پیدا کرده و سود آن با رشد بیش از ۲ برابری به ۷.۲ میلیارد دلار رسیده. در حقیقت برای اولین بار در یک سه ماهه، درآمد آمازون از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

اندی جاسی

جف بزوس پس از کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی همچنان با ۱۰.۶ درصد سهم به عنوان بزرگترین سهامدار آمازون باقی می‌ماند.

با وجود چنین تغییر سمتی، آمازون با چندین چالش روبه‌رو است که برای مثال می‌توان به بررسی دقیق فعالیت‌هایش توسط قانونگذاران و رگولاتورها در سراسر جهان اشاره کرد. چندین ماه دیگر مدیرعامل جدید آمازون، اندی جاسی باید به این مشکلات رسیدگی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد جواد
    محمد جواد | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

    میره تو برازرس?

  • Ubinotech
    Ubinotech | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

    دقیقا مثل بیل گیتس

مطالب پیشنهادی