ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سندرم مدیریت ذره بینی؛ رویکردی اشتباه که برخی مدیران در پیش می‌گیرند

اگر جزو آن دسته مدیرانی هستید که نیروهای کاری خود را زیر ذره بین گرفته‌اید و بیش از حد عملکرد آنها را تحت کنترل خود قرار داده‌اید، باید با این واقعیت روبرو شوید که نتیجه ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

اگر جزو آن دسته مدیرانی هستید که نیروهای کاری خود را زیر ذره بین گرفته‌اید و بیش از حد عملکرد آنها را تحت کنترل خود قرار داده‌اید، باید با این واقعیت روبرو شوید که نتیجه چنین رویکردی، نابودی و از بین رفتن تیم کاری خواهد بود.

سندرم «مدیریت ذره بینی» یا «میکرو منجمنت» (Micro management) یکی از نشانه‌های ضعف مدیریت محسوب می‌شود که در آن مدیران تصور می‌کنند کنترل کافی روی عملکرد اعضای تیم ندارند و در جزئی‌ترین مسائل کاری وارد شده و می‌خواهند کنترل بیشتری روی نیروهای خود داشته باشند. حال آنکه با این کار نه تنها به بهره‌وری سیستم کمک نمی‌کنند، بلکه چنین روشی نشان می‌دهد که باید به زودی منتظر نابودی تیم کاری باشند.

همه گیری ویروس کرونا باعث شده است که پرسنل برخی شرکت‌ها همانند گذشته به صورت متمرکز در دفاتر کاری مشغول فعالیت نباشند و برخی کارها به صورت دورکاری انجام شود. در چنین شرایطی، برخی مدیران احساس خوبی ندارند و تصور می‌کنند که از وضعیت نیروهای کاری خود به خوبی مطلع نیستند و نمی‌دانند پرسنل دورکار به خوبی کارها را پیش می‌برند یا خیر.

برخی مدیران برای رفع نگرانی‌های خود، تغییراتی در سبک مدیریتی ایجاد کرده تا کنترل بیشتری روی اعضای تیم کاری داشته باشند، اما در این بین افراط و تفریط‌های زیادی دیده می‌شود که نتیجه معکوس می‌دهد.

احساس نداشتن کنترل روی اعضای تیم برای هیچ مدیری خوشایند نیست، اما مدیران هوشمند باید در وهله اول بتوانند این حس منفی و مخرب را که نیروها دیگر از دست رفته و کنترلی روی آنها نیست را از ذهن خود بیرون کنند. شاید تا حدی موضوع درست باشد، اما راهکار مدیریت بر اعضا در شرایط خاص همانند شرایط کرونایی ، مدیریت ذره بینی نیست و باید به فکر راهکارهای دیگری بود.

طراحی نقشه راه درست، تقسیم کار مناسب و اعتماد به تیم کاری، به جای افزایش مکانیزم‌های کنترلی بر پرسنل جواب بهتری می‌دهد. علاوه بر این مدیران برای آنکه بتوانند بر نگرانی‌های موجود فایق آیند می‌توانند رویکردهای دیگری را نیز در پیش بگیرند.

شفافیت در ارتباطات کاری

از دیدگاه علوم اعصاب ، مغز انسان دائما به دنبال شفافیت است. شفاف نبودن کارها، تیم کاری را فلج می‌کند و باعث می‌شود کارها با خوبی پیش نرود. به علاوه روی خلاقیت اعضای تیم نیز تاثیرگذار است. مدیران موفق باید بتوانند کارها، ‌نحوه انجام آنها و تقسیم وظایف را به خوبی شفاف سازی کنند.

همه چیز باید برای همه اعضای تیم شفاف و روشن باشد و آنها بدانند دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کنند و به چه سمتی حرکت می کنند. در جلسات کاری بهتر است دورنمای کارها به اعضای تیم اطلاع رسانی شود و همه نکات گنگ و کور در کار مشخص شود. همه اعضای تیم باید تا حدی در جریان چرخه امور و کارها قرار بگیرند. وقتی کاری برای اعضای تیم وضوح ندارد، بار متابولیکی مغز افزایش پیدا می‌کند و در نهایت باعث می‌شود اعضا نتوانند کارها را به درستی انجام بدهند.

به اعضای تیم کاری اعتماد کنید

یکی از موارد مهمی که باعث می‌شود اعضای تیم بتوانند در کنار یکدیگر با خروجی قابل قبولی کار کنند، اعتماد بین آنها و اعتماد مدیریت به اعضای تیم است. اعتماد باعث بالا رفتن احساس امنیت در ذهن می‌شود. به جای مدیریت ذره بینی و کنترل بیش از حد کارمندان، به آنها اعتماد کنید و این اعتماد را به آنها نشان بدهید.

در فضایی دوستانه در مورد نقاط قوت و ضعف تیم کاری صحبت کنید، اما در نهایت اعتماد کنید که آنها می‌توانند نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنند و اگر این اتفاق افتاد، پاداش مناسب برای اعضا در نظر بگیرید.

مهارت‌های مذاکره موفق و ارتباطات موثر را در خود تقویت کنید

واقعیت این است که برخی از مدیران در برقراری ارتباط با همکاران خود مشکل دارند و نمی‌توانند جلسات مذاکره مطلوب و موفقی داشته باشند. همین مساله باعث ایجاد حس ناامنی در نیروهای کاری می‌شود.

تقویت مهارت‌های ارتباط موثر، مذاکره موفق حل مساله، انتقاد موثر و بسیاری دیگر از مهارت‌ها به مدیران کمک می‌کند به جای روی آوردن به سبک‌های مدیریتی مانند مدیریت ذره بینی بتوانند مسایل و دغدغه‌های خود را بهتر حل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی