ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فضانوردی
تکنولوژی

چهار وبسایت بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به نجوم و فضانوردی

فضای بیکران پر است از زیبایی‌ها و پدیده‌هایی که بسیاری از آن‌ها برایمان ناشناخته‌اند. ولی علم بشر تا حدی پیشرفت کرده که صرفا اطلاعات محدودی از منظومه شمسی و کهکشان راه‌شیری خودمان داشته باشیم. با ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

فضای بیکران پر است از زیبایی‌ها و پدیده‌هایی که بسیاری از آن‌ها برایمان ناشناخته‌اند. ولی علم بشر تا حدی پیشرفت کرده که صرفا اطلاعات محدودی از منظومه شمسی و کهکشان راه‌شیری خودمان داشته باشیم. با این وجود همین اطلاعات محدود هم گاهی اوقات حیرت‌آور و باورنکردنی هستند.

چهار وبسایتی که در ادامه معرفی می‌کنیم، هر کدام به نوبه خود گوشه‌ای از شگفتی‌های علم نجوم و فضانوردی را به شما نشان می‌دهند تا با گشت و گذار در آن‌ها هم از سفرهای مجازی لذت ببرید و هم به علم خود بیفزایید. پس تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

1. سفر مجازی به یک سیاره جدید: Exoplanet Travel Bureau

فضانوردی

با این وبسایت تهیه شده توسط ناسا، می‌تواند پایتان را از منظومه شمسی بیرون گذاشته و به روی سیارات شناخته شده توسط بشر قدم بگذارید. Exoplanet Travel Bureau هفت دنیای ناشناخته را با استناد به شواهد و تحقیقات علمی شبیه‌سازی کرده و امکانی فراهم نموده که مثل Street View گوگل روی آن‌ها پا بگذارید و با شگفتی‌های هر کدام آشنا شوید.

تقریبا می‌شود گفت هیچ کدام از تصاویری که می‌بینید واقعی نیستند، ولی کاملا بر اساس حقایق علمی سه‌بعدی سازی شده‌اند و با اشاره روی گوشه و کنار محیط می‌توانید داده‌های علمی واقعی را بخوانید و با محیط و ویژگی‌های سیاه بیشتر آشنا شوید.

ناگفته نماند که به غیر از این وبسایت، ناسا پروژه‌های جذاب دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به Galaxy of Horrors اشاره کرد. این وبسایت شما را به مخوف‌ترین نقاط کشف شده در جهان هستی می‌برد، از جمله سیاره‌ غول‌‌آسایی که دانشمندان عقیده دارند در آن باران شیشه می‌بارد.

2. همین الان چه اتفاقی در فضا در حال رخ دادن است؟: Space Dashboard

فضانوردی

دوست دارید بدانید همین الان که روی مبل دراز کشیده‌اید و مشغول خواندن این مقاله هستید، آن بالا در کهکشان‌ها چه خبر است؟ برای دانستن این موضوع حتما به Space Dashboard سری بزنید.

این وبسایت فوق‌العاده اطلاعات بسیار زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد که فقط بخش کوچکی از آن‌ها را برایتان بازگو می‌کنیم:

  • لایو استریم از ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • پخش زنده تصاویر وب‌کم‌های ناسا از گوشه و کنار جهان
  • پایش موقعیت دقیق ایستگاه فضایی بین‌المللی بر فراز زمین
  • پایش تمام طوفان‌های ژئومگنتیکی که در حال رخ دادن هستند
  • پایش زنده وضعیت اتمسفر خارجی و طوفان‌های سطحی خورشید
  • پایش وضعیت تمام فضانوردان در حال مأموریت در فضا
  • بررسی تمام سیارات و اشیاء نزدیک به زمین
3. نخستین دیتابیس فضانوردی دنیا: Supercluster 

فضانوردی

می‌دانستید که تا حالا 582 انسان موفق به خروج از زمین و سفر به فضا شده‌اند؟ و اینکه می‌دانستید یک دیتابیس کامل اینترنتی از این افراد روی اینترنت وجود دارد؟

این دیتابیس Supercluster نام دارد که در آن هر فضانورد دارای یک پروفایل اختصاصی بوده که جزئیاتی مثل بیوگرافی، مأموریت فعلی، مأموریت‌های تکمیل شده، تعداد روزهای اقامت در فضا، فضاپیمای مورد استفاده و ... در آن‌ها دیده می‌شود.

دانستن این اطلاعات شاید برای همه مفید نباشد اما علاقه‌مندان به فضانوردی را شیفته خود خواهد کرد. این که بک‌گراند هر فضانورد را بدانید و با سختی‌ها و چالش‌هایی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند آشنا شوید خودش به اندازه خواندن یک کتاب قصه هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است.

4. پایش تمام ماهواره‌های اطراف زمین: TruSat

فضانوردی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که همین حالا نزدیک 6000 ماهواره با اهداف مختلف به دور زمین در حال گردش هستند. گاهی وقت‌ها این سیارات با هم تصادف می‌کنند و بعضی‌هایشان هم در اثر اتفاقات کیهانی از مدار خود خارج می‌شوند.

وبسایت TruSat برای این طراحی شده که همه این اتفاقات را پایش کند. با ورود به TruSat می‌توانید هر ماهواره‌ای را از هر نقطه زمین که باشید پایش کنید. البته در این راه به یک اپلیکیشن نجومی خوب مثل Sky View روی گوشی احتیاج خواهید داشت.

کار با این وبسایت برای کاربران آماتور خیلی راحت نیست. اما اگر راهنمای استفاده آن را بخوانید مطمئنا از جزئیاتی که در اختیارتان می‌گذارد حیرت خواهید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی