ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوشی‌های اندرویدی به قابلیت پایش ضربان قلب و نرخ تنفس با دوربین مجهز می‌شوند

گوگل ویژگی جدیدی را به گوشی‌های اندرویدی می‌‌آورد که به واسطه آن کاربران می‌توانند از طریق دوربین و با کمک اپلیکیشن گوگل فیت، ضربان قلب و تنفس خود را پایش کنند. انتظار می‌رود این قابلیت ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۵

گوگل ویژگی جدیدی را به گوشی‌های اندرویدی می‌‌آورد که به واسطه آن کاربران می‌توانند از طریق دوربین و با کمک اپلیکیشن گوگل فیت، ضربان قلب و تنفس خود را پایش کنند. انتظار می‌رود این قابلیت همین ماه در دسترس کاربران پیکسل قرار گرفته و در آینده به دیگر گوشی‌های اندرویدی بیاید.

هر دو ویژگی مانیتورینگ با اتکا به دوربین دستگاه کار می‌کنند. در سنجش وضعیت تنفس، تعداد دفعات بالا و پایین رفتن قفسه سینه کاربر مورد توجه قرار می‌گیرد. پایش ضربان قلب نیز با بررسی تغییر رنگ جزئی انگشت دست در اثر حرکت خون در رگ‌ها برآورد می‌شود.

برای شمارش تعداد نفس‌ها در هر دقیقه، کاربر باید جلوی دوربین گوشی قرار بگیرند در حالی که سر و قفسه سینه به شکل درستی در مقابل دوربین قرار داشته باشد. همچنین برای پایش ضربان قلب، کاربر لازم است انگشت خود را مقابل دوربین قرار دهد.

«جک پو» مدیر محصول بخش سلامت گوگل در کنفرانس مطبوعاتی گفت:

«پزشکان نیز با مشاهده بالا و پایین آمدن قفسه سینه، تعداد نفس‌های کاربران را اندازه گیری می‌کنند و ویژگی جدید نیز با کمک روش یادگیری ماشینی، از همین روش الگوبرداری کرده است.»

در واقع ویژگی پایش ضربان قلب در گوشی پیکسل عملکردی مشابه همان چیزی دارد که سامسونگ در برخی گوشی‌های خود از جمله گلکسی S10 در اختیار کاربران قرار داده بود. البته کره‌ای‌ها این ویژگی را در گوشی‌های هوشمند بعدی از جمله گلکسی S10E و گلکسی S20 حذف کردند.

داده‌های مربوط به ضربان قلب با این روش، نسبت به داده‌های برخی گجت‌های پوشیدنی که می‌توانند در کل روز وضعیت کاربر را پایش کنند، چندان جامع و کامل نیست. اما جک پو معتقد است این ویژگی ابزار مفیدی است که کاربران می‌توانند در منزل و محیط کار وضعیت خود را پایش کنند.

وی می‌گوید بهتر است کاربران حداقل هفته‌ای یک بار ضربان قلب خود را اندازه گیری کنند. برخی کاربران امکان خرید گجت‌های پوشیدنی را ندارند و با اضافه کردن چنین قابلیت‌هایی به گوشی‌های هوشمند، دیگر نیازی به هزینه کردن برای خرید برخی گجت‌ها را نخواهند داشت.

گوگل ادعا می‌کند ویژگی اخیر دقت بالایی دارد و در هر دقیقه ممکن است تنها یک تنفس اشتباه کند یا 2 درصد خطا در پایش ضربان قلب داشته باشد. همچنین قابلیت جدید در افراد سفید پوست و رنگین پوست مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد از دقت بالایی روی کاربران با طیف مختلف رنگ پوست برخوردار است.

گوگل تاکیده کرده است که این ویژگی‌ها فقط برای پایش وضعیت سلامت به کار برده می‌شوند و قدرت تشخیص بیماری یا عارضه خاصی را ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی