ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جف بزوس پس از کناره‌گیری از مدیرعاملی آمازون، روی بلو اوریجین تمرکز می‌کند

چند روز پیش بود که جف بزوس از کناره‌گیری از مدیرعاملی آمازون خبر داد و مدیر کنونی سرویس‌های وب آمازون یعنی «اندی جاسی» در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ جایگزین وی می‌شود. بزوس می‌خواهد در آینده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

چند روز پیش بود که جف بزوس از کناره‌گیری از مدیرعاملی آمازون خبر داد و مدیر کنونی سرویس‌های وب آمازون یعنی «اندی جاسی» در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ جایگزین وی می‌شود. بزوس می‌خواهد در آینده روی کمپانی فضایی «بلو اوریجین» تمرکز و وقت بیشتری را صرف توسعه راکت‌ها کند.

بزوس اگرچه چندین ماه دیگر از مدیرعاملی آمازون کناره‌گیری می‌کند، اما همچنان به عنوان رئیس هیئت مدیره در این کمپانی حضور خواهد داشت و با نوآوری‌های آمازون در ارتباط خواهد بود. با این وجود زمان و انرژی بیشتری برای تمرکز روی پروژه‌های دیگری مانند بلو اوریجین و «واشنگتن پست» خواهد داشت.

بزوس در آینده بیشتر در اهداف بلو اوریجین مشارکت خواهد داشت و آن را به یک شرکت مسافرت فضایی تبدیل خواهد کرد. بنابراین در ادامه همچنان به ساخت راکت‌ها و موتورها ادامه می‌دهد تا مردم را روانه فضا کند و البته محموله‌ها را به مقصد برساند. این کمپانی می‌خواهد از مدارهای زمین بالاتر برود و در نهایت انسان را در سیاره دیگری ساکن کند.

وب‌سایت بلو اوریجین ماموریت این کمپانی را تعهد به ساخت جاده‌ای به فضا عنوان کرده تا نسل‌های بعدی بتوانند آینده را بسازند.

بلو اوریجین

بلو اوریجین یکی کمپانی هوا و فضای آمریکایی است که مقر آن در واشنگتن قرار دارد و اگرچه تحت مالکیت جف بزوس است، اما مدیرعاملی آن را «باب اسمیت» برعهده دارد. این کمپانی در سپتامبر ۲۰۰۰ با هدف کاهش هزینه‌ سفرهای فضایی تاسیس شد. بلو اوریجین از طریق سیستم‌های پرتاب با قابلیت استفاده مجدد می‌خواهد سفرهای فضایی را رایج و قابل دسترس‌تر کند.

بزوس در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای این کمپانی هوا و فضا را مهم‌ترین کار خود عنوان کرده بود، یعنی اهمیت بلو اوریجین برای بزوس از آمازون هم بیشتر بود، بنابراین صرف زمان و انرژی بیشتر برای چنین کمپانی پس از کناره‌گیری از مدیرعاملی آمازون منطقی است.

بلو اوریجین در حال حاضر چندین پروژه را دنبال می‌کند و توانسته از ناسا برای برخی ماموریت‌ها چراغ سبز بگیرد. در می ۲۰۲۰ این کمپانی مبلغ ۱ میلیارد دلار برای طراحی اولیه سیستم فرود انسان در ماموریت آرتمیس ۳ دریافت کرد.

بلو اوریجین برای رساندن انسان‌ها به ماه با کمپانی اسپیس ایکس ایلان ماسک و یک شرکت دیگر به نام «Dynetics» رقابت می‌کند. بزوس در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که این کمپانی می‌تواند اولین زن را به ماه ببرد. بلو اوریجین در نوامبر ۲۰۲۰ به همراه ۱۶ شرکت آمریکایی دیگر برای توسعه فناوری‌های جدید برای ماموریت‌های فضایی آینده شامل ماه انتخاب شد که می‌توانند به تاسیسات آزمایش و تخصص ناسا به ارزش ۱۵.۵ میلیارد دلار دسترسی پیدا کنند.

بزوس میلیاردها دلار صرف طراحی، ساخت و پرتاب وسایل حمل و نقل فضایی این کمپانی کرده که برای مثال می‌توان به راکت زیرمداری «نیوشپرد» اشاره کرد که چندین ماه پیش با موفقیت پرتاب شد و فرود آمد.

بلو اوریجین

یکی دیگر از راکت‌های این کمپانی «نیو گلن» نام دارد که رقیب «فالکون هوی» اسپیس ایکس محسوب می‌شود و احتمالا در سال جاری میلادی پرتاب می‌شود.

با توجه به پروژه‌های بی‌شمار بلو اوریجین و طراحی راکت‌ها و موتورهای مختلف، تمرکز بزوس روی این کمپانی ضروری به نظر می‌رسد. باید منتظر ماند و دید چنین تمرکزی می‌تواند سرعت پیشرفت این کمپانی را افزایش دهد یا اینکه مانند گذشته فعالیت‌هایش را ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی