ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت گیربکس CVT با لگو [تماشا کنید]

با لگوها می‌توان ایستگاه فضایی بین المللی، پیانو، کشتی و حتی رمپ ولچر ساخت. حال کانال یوتیوب Sariel's Bricks & Pets با استفاده از آن‌ها یک گیربکس CVT یا همان متغیر پیوسته ساخته است. این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

با لگوها می‌توان ایستگاه فضایی بین المللی، پیانو، کشتی و حتی رمپ ولچر ساخت. حال کانال یوتیوب Sariel's Bricks & Pets با استفاده از آن‌ها یک گیربکس CVT یا همان متغیر پیوسته ساخته است.

این گیربکس شامل یک موتور لگو است که شفت ورودی مخروطی را می‌چرخاند. مخروط مشابه دیگری روی شفت خروجی نصب شده و با یک تسمه کشی به مخروط اول متصل شده است. از آنجا که مخروط‌ها خلاف جهت یکدیگر نصب شده‌اند، می‌توان با تغییر مکان تسمه ضریب دنده (Gear ratio) را به طور پیوسته تغییر داد.

زمانی که تسمه در قسمت نوک شفت ورودی است، در طرف دیگر روی قسمت پایه یا ضخیم‌تر مخروط شفت خروجی چرخیده و در نتیجه سبب حرکت آرام‌تر خودرو و تولید گشتاور بیشتر می‌شود. با تغییر مکان تسمه به قسمت ضخیم‌تر شفت ورودی ضریب دنده وارونه شده و سبب سرعت خروجی بیشتر با گشتاور کمتر می‌شود.

با اینکه این کاردستی جالب دقیقاً شبیه به گیربکس‌های CVT اتومبیل‌های واقعی عمل نکرده و به خاطر داشتن قطعات پلاستیکی بازدهی نمونه واقعی را ندارد، اما مفهوم کلی آن با این قبیل جعبه دنده‌ها یکی بوده و با ساخت آن می‌توان به شیوه‌ای قابل فهم ساز و کار جعبه دنده‌های CVT را به کودکان نشان داد.

از مزایای گیربکس‌های متغیر پیوسته می‌توان به انتقال بهینه نیرو، کاهش مصرف سوخت، ساختار ساده‌تر، وزن کمتر و تعویض نرم‌تر دنده‌ها و از معایب آنها می‌توان به عملکرد پر سر و صدا و تعمیر پرهزینه اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    لول

  • Xperia_Sola
    Xperia_Sola | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    بعد ما به حوله و قوه الهی تازه گیربکس cvt رو اونم دست و پا شکسته نوی ساینا وکوییک و دنا شروع کرد و من الله التوفیق

مطالب پیشنهادی